• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学習軌道に基づいた比例的推論の基礎を育む授業の共同的な開発

Research Project

Project/Area Number 24K00411
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

日野 圭子  宇都宮大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70272143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 久恵  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00314518)
市川 啓  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (20624745)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥11,050,000 (Direct Cost: ¥8,500,000、Indirect Cost: ¥2,550,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords比例的推論 / 学習軌道
Outline of Research at the Start

数学教育において比例的推論の研究は長い歴史を持っている。しかし、学校教育を通して十分に育成されているかという点では疑問も提起されてきた。本研究では、比例的推論の基礎を育むことの重要性に着目し、学習軌道の概念を用いて、小学校下学年(1年~3年)に焦点を当てて授業の開発を行う。また、この時期の児童の比例的推論の進展の様相を探る。こうした一連の探究を小学校教師と共同で行い,その方法や結果を小学校教員や大学教員へ発信する。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi