• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Promoting links between Year 3-12 English literacy education in Japan: Genre perspective from systemic functional linguistics

Research Project

Project/Area Number 24K04065
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKyoto Tachibana University

Principal Investigator

大澤 康二  京都橘大学, 国際英語学部, 助教D (00908452)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords英語リテラシー / ジャンル / 小中高連携 / 英語教育 / 英語教科書
Outline of Research at the Start

近年、グローバル社会で活躍する人材育成のために、『英語の読み書き能力向上』に対する関心は益々高まっているが、日本の英語学習者が読み書きに課題を抱えていたり、小中高の英語教育の連携が十分でなく、その課題の解決が急務である。本研究の目的は、日本の『小中高等学校』で使用されている英語教科書にある読み書きタスクを、『ジャンル(社会的目的、文章構成、言語的特徴)』の観点から分析し、学習者がどのような社会的目的を達成する能力を高めることができるのかについて解明することである。本研究によって、小中高の指導者は、読み書きの指導において機能的観点から、語彙や文法の使用を明示的に説明することができるだろう。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi