• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Online pronoun comprehension by L2 learners using verbs' implicit causality bias: An eye-tracking study

Research Project

Project/Area Number 24K16137
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSeijo University

Principal Investigator

細田 雅也  成城大学, 文芸学部, 准教授 (00825490)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords英語教育 / 文理解 / 潜在的因果性バイアス / 代名詞処理 / 視線計測
Outline of Research at the Start

本研究は,英語学習者が動詞の潜在的因果性 (implicit causality: IC) と呼ばれる意味性質を,英文の理解にどの程度用いているのかを明らかにすることを目指す。ICの例として,人が誰かを「尊敬すること」の理由は通常「尊敬される側」にある。このことから,Mary respected Lisa because sheのsheはLisaを指すと解釈されるバイアスがかかる。一方,人が誰かを「苛立たせる」ことは普通「苛立たせる側」に原因があるため,Mary annoyed Lisa because sheのsheはMaryと解釈される。このような潜在的因果性の使用に対する動詞,学習者,教示の影響を解明する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi