Project/Area Number |
25244027
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Historical studies in general
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Kishi Toshihiko 京都大学, 東南アジア地域研究研究所, 教授 (10259567)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
陳 來幸 兵庫県立大学, 経済学部, 教授 (00227357)
石川 禎浩 京都大学, 人文科学研究所, 教授 (10222978)
武田 雅哉 北海道大学, 文学研究科, 教授 (40216908)
川島 真 東京大学, 総合文化研究科, 教授 (90301861)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
SHIBAYAMA Mamoru 京都大学, 東南アジア地域研究研究所, 研究員 (10162645)
MATSUMOTO Masumi 室蘭工業大学, ひと文化系領域ト, 教授 (30308564)
Son Ansuk 神奈川大学, 外国語学部, 教授 (30321954)
OSAWA Hajime 中部大学, 国際関係学部, 講師 (00469636)
KOBAYASHI Somei 日本大学, 法学部, 講師 (00514499)
TANIGAWA Ryuichi 金沢大学, 新学術創成研究機構, 助教 (10396913)
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Research Collaborator |
KIKUCHI Akira 京都大学, 人文科学研究所, 助教 (80314277)
TOMIZAWA Yoshia 島根大学, 教育学部, 教授 (90284009)
SENSUI Hidekazu 神奈川大学, 経営学部, 教授 (20409973)
NISHIMURA Yoko 東洋大学, 文学部, 准教授 (70455195)
RI Ryo 弘前大学, 人文学部, 教授 (20281909)
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Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2017-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2016)
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Budget Amount *help |
¥30,420,000 (Direct Cost: ¥23,400,000、Indirect Cost: ¥7,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2015: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2014: ¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
Fiscal Year 2013: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
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Keywords | 東アジア / 非文字史料 / 日中戦争 / 冷戦 / 表象 / コメモレーション / 地域紛争 / メンタリティ / 非文字資料 / グローバルヒストリー / 捕虜 / 広報政策 / プロパガンダ / 日中関係 / メディア / 情報戦 / 海底ケーブル / 記録写真 / 図画像データベース / 非文字 / イメージ / デジタル・アーカイブ / イコノロジー / イコノグラフィー / 画像解析 / 広報 |
Outline of Final Research Achievements |
By rendering a century of landmark “incidents” and historical epochs in East Asian history into a discreet number of topics, this collaborative research project aimed to investigate the functions and reception of audio-visual historical materials in light of these seemingly contradictory impulses. Regarding specific methodology, we have conducted comparisons of audio-visual materials produced throughout the region by (a) adopting the methods of visual studies analysis, (b) analyzing information through content analysis of language; and (c) introducing communications-patterns analysis in order to clarify the cause-and-effect relationship between the image of conflict and cooperation for each epoch and its audio-visual historical materials.
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