Project/Area Number |
25282045
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Shonan Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
KAWAZOE Mitsuru 大阪立府立大学, 高等教育推進機構, 教授 (10295735)
NISHI Makoto 金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (00189250)
KOMATSUGAWA Hiroshi 千歳科学技術大学, 光科学部, 教授 (10305956)
GOTO Jhoji 新潟大学, 教育学生支援機構, 准教授 (90360205)
HATANO Kesayoshi 山口大学, 理工学研究科, 教授 (70112307)
MUKUMOTO Hiroshi 立命館大学, 理工学部, 講師 (80351328)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
MISONO Tadashi 島根大学, 教育学部, 准教授 (60467040)
TERADA Mitsugu 福岡大学, 理学部, 教授 (70267772)
TAKAYASU Michiko 名桜大学, リベラルアーツ機構, 教授 (80774562)
TAKAGI Satoru 工学院大学, 基礎教養教育部門, 准教授 (50367017)
OCHIAI Hirofumi 名古屋文理大学, 情報メディア学部, 教授 (00183773)
AOKI Shigeru 拓殖大学, 工学部, 教授 (60192845)
YAJIMA Akira 大阪国際大学, グローバルビジネス学部, 教授 (50368403)
TOMA Makoto 桃山学院大学, 経済学部, 准教授 (00288961)
Mori SONOKO 拓殖大学, 政経学部, 教授 (70279686)
FUNAKURA Takeo 千葉科学技術大学, 危機管理学部, 教授 (70131620)
UESU Hiroaki 早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 講師 (60350401)
MATSUDA Osamu 津山工業高等専門学校, 総合理工学科, 教授 (60342549)
MORIMOTO Mari 秋田工業高等専門学校, 准教授 (60369923)
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Research Collaborator |
INOUE Shuichi (有)ICSS教育研究所, 所長
YAMAGUCHI Seiichi 湘南工科大学, 工学部, 非常勤講師
HAGIO Yukiko 久留米大学, 非常勤講師
NISHIYAMA Hiromasa 神奈川工科大学, 非常勤講師
HORIGUCHI Tomoyuki 社会人のための数学「和」, 代表
WATANABE Sin 公益財団法人日本数学検定協会, 理事
KONDO Keisuke 公益財団法人日本数学検定協会, ビジネス数学部門, 担当
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Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2016-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2015)
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Budget Amount *help |
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2014: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2013: ¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
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Keywords | 数学的リテラシー / 教育デザイン / コンピテンス / 教材開発 / 数学の価値 / ICT利用 / ルーブリック / 数学教授学 / 価値 / 文脈 / エピステモロジー / 数学的概念 / 教育実践 / 高大接続 / プラクセオロジー / 態度 / 能動的学習 / コンピテンシー / 大学教育 / 評価基準 / 高大移行 / 教育接続 / 数学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
We held an international workshop to discuss mathematical education at the university level with consciousness of transition from secondary. Out proposal was education for mathematical literacy was effective, which includes modeling process requiring advanced knowledge. The conclusion was that mathematical literacy should be interpreted as “advanced one” and it may be potential if one notes some remarks. Our research went on this direction. First we made clear what “advance mathematical literacy” means. We conclude it is a competence integration cognitive abilities and non-cognitive abilities such as values and attitudes. To giving educational design, one should be explicitly conscious with context of the class and course, with values of mathematics that would be agreed by students, and attitudes and dispositions that students will acquire. Simultaneously we developed teaching materials to use in calculus, linear algebra, and statistics and others for humanities courses.
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