• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Research on the Universally Designed Japanese Language Proficiency Test in Braille

Research Project

Project/Area Number 25370606
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKeisen University

Principal Investigator

AKIMOTO MIHARU  恵泉女学園大学, 人文学部, 教授 (20212441)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KAWASUMI Yukiko  日本工業大学, 工学部, 講師 (10605372)
Research Collaborator FUJITA Megumi  立教大学, ランゲージセンター, 教育講師 (80606070)
KITAGAWA Sachiko  京都外国語大学, 国際言語平和研究所, 研究員 (10550650)
ASANO Yuri  日本国際教育支援協会, 事業部日本語教育普及課, 専門員
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords視覚障害 / 点字 / ユニバーサルデザイン / 日本語教育 / 日本語能力試験 / インクルーシブ教育 / 授業支援 / 視覚障害者 / 日本語協力試験 / 受験特別措置
Outline of Final Research Achievements

This study aims at the universal access of the Japanese Language Proficiency Test Braille booklet test. We embarked on the environmental improvement of Japanese language education to learners who are visually impaired, and support the learning process until they take the Japanese Language Proficiency Test exam. As a result of this study, we have created a tuition assistance manual for the sighted Japanese teachers who do not have the knowledge of the education for the visually impaired. The manual web site "to touch, hear, taste Japanese" has been opened to the public.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本語教育におけるインクルーシブ教育の実現に向けた一授業の提案―点字五十音図を素材として―2016

    • Author(s)
      河住有希子,浅野有里,藤田恵,秋元美晴,北川幸子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 22巻第3号 Pages: 60-61

    • NAID

      110010039483

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 視覚に障害をもつ日本語学習者をとりまく学習環境の現状と課題―授業を担当する教師を対象とした調査より―2016

    • Author(s)
      秋元美晴,浅野有里,河住有希子,北川幸子,藤田恵
    • Journal Title

      恵泉女学園大学紀要

      Volume: 第28号 Pages: 143-155

    • NAID

      120005752677

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 障害者の権利保障と日本語能力試験点字冊子試験の合理的配慮に関する一考察2015

    • Author(s)
      秋元美晴、河住有希子、藤田恵、浅野有里
    • Journal Title

      恵泉女学園大学紀要

      Volume: 27 Pages: 97-106

    • NAID

      120005621836

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 点字使用者の日本語学習に関する調査-日本語能力試験点字冊子試験受験経験者の日本語学習2014

    • Author(s)
      秋元美晴、河住有希子、藤田めぐみ
    • Journal Title

      恵泉女学園大学 紀要

      Volume: 26 Pages: 283-294

    • NAID

      110009687589

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語教育におけるインクルーシブ教育の実現に向けた一授業の提案―点字五十音図を素材として―2016

    • Author(s)
      河住有希子,浅野有里,藤田恵,秋元美晴,北川幸子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第46回大会
    • Place of Presentation
      国際交流基金日本語国際センター(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚情報を用いて日本語を学ぶ視覚障害学習者への学習支援―教師用ハンドブック『きく日本語』の作成―2015

    • Author(s)
      秋元美晴,河住有希子,藤田恵,浅野有里,北川幸子
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学(沖縄県宜野湾市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚に障害をもつ日本語学習者の学びを支援するネットワークの構築に向けた基礎調査2015

    • Author(s)
      河住有希子,秋元美晴,藤田恵,北川幸子,浅野有里
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第45回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育のための日本語教員用ハンドブック作成への試案-点字を使用する日本語学習者への学習支援-2015

    • Author(s)
      藤田恵,河住有希子,秋元美晴,浅野有里
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学(東京都江東区)
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 内容と用途に応じた点字冊子の留め具と綴じ方に関する一考察-日本語能力試験(JLPT)点字冊子試験の問題冊子を用いた触読調査から-2014

    • Author(s)
      藤田恵、河住有希子、秋元美晴
    • Organizer
      第43回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      藤女子大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語能力試験点字冊子試験における合理的配慮の再考-改定新試験の理念に基づいて-2014

    • Author(s)
      河住有希子、藤田恵、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育学会2014年度春季大会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都・八王子市)
    • Year and Date
      2014-06-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 言語テストにおける視覚障害者受験特別措置実施の目的と方法-日本語能力試験点字冊子試験を例に-

    • Author(s)
      河住有希子、藤田恵、秋元美晴
    • Organizer
      日本テスト学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 研究成果報告のためのホームページ

    • URL

      https://plus.google.com/115106250954139434737/posts

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi