• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of program promoting reflection to teaching profession: through using teachers' image maps and narratives

Research Project

Project/Area Number 25381059
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOsaka City University

Principal Investigator

MORI Hisayoshi  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (00413287)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKATANI Tetsuya  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (00464595)
SHIMADA Nozomi  高知大学, 人文社会・教育科学系, 講師 (40506713)
HIROSE Makoto  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (70530913)
MIYAHASHI Sayuri  和歌山大学, 教育学部, 准教授 (80461375)
FUKAMI Toshitaka  島根大学, 教育学部, 准教授 (80510502)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAITO Yukako  甲南女子大学, 人間科学部, 准教授 (80421353)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育学 / 教職 / 省察
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop the program promoting the capacity of deliberative“reflection” to teaching profession required as professional capacity. We reviewed the literatures on reflection, planned and implemented lectures in line with theme of our research, and analyzed the images of the lectures captured by video camera, the date of questionnaires for the student attending the lectures and interview for some of the students. We examined, through such research actions, the depth of their reflection.
We made clear, after all, that the viewpoint of “social justice” is inevitable for questioning current teaching profession, and that leaning abut themes along with the viewpoint leads teachers to deepen their capacity of reflection on teaching professions.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 教員評価における目標管理の運用実態に関する校長の認識2016

    • Author(s)
      諏訪 英広・高谷 哲也
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 48 Pages: 129-140

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校を基盤とした教師の授業力向上に果たす教育行政の役割に関する一考察:鹿児島県における『授業サポートプロジェクト』の事例より2016

    • Author(s)
      高谷 哲也・原之園 哲哉
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 6 Pages: 45-56

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員志望学生の学習評価力量の向上に資する講義の検討2016

    • Author(s)
      深見 俊崇
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 16(1) Pages: 179-184

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] シカゴ時代(1894-1904年)におけるデューイの「レシテーション(recitation)」論の特色に関する一考察:デューイによる「学び(learning)のタイプ」のとらえ方に着目して2015

    • Author(s)
      森 久佳
    • Journal Title

      人文研究

      Volume: 67 Pages: 123-139

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新たな専門的な学習共同体のネットワーク化としてのInstructional Rounds:授業分析に基づいた学区の教育及び学校改革2015

    • Author(s)
      廣瀬 真琴,宮橋 小百合,木原 俊行,森 久佳,深見 俊崇,矢野 裕俊
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 4(通号41) Pages: 17-29

    • NAID

      120006485132

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次教育におけるピア・リーダーのサポートとその評価:地方私立大学における事例に基づいて2015

    • Author(s)
      宮橋 小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 25 Pages: 49-56

    • NAID

      120005714326

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 1年次における教員志望学生の授業観察力量を向上させるためのカリキュラムデザイン2015

    • Author(s)
      深見 俊崇
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39(3) Pages: 201-208

    • NAID

      130005117213

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協同的な学習コミュニティとしての学校2015

    • Author(s)
      廣瀬真琴
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 66 Pages: 49-59

    • NAID

      120005600958

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実習系授業を通じた教員志望学生の資質能力形成-目的理解度と満足度との関連2015

    • Author(s)
      島田希・柴英里・鈴木恵太・横山卓
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 33 Pages: 75-86

    • NAID

      40020413237

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立中学校における学力向上を支える組織的特徴に関する一考察 ―X県下の中学校を対象とした探索的試行調査の結果より―2014

    • Author(s)
      髙谷哲也
    • Journal Title

      九州教育学会研究紀要

      Volume: 41 Pages: 97-104

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ピアリーダー学生の意識を通してみた学習サポート活動の意義2014

    • Author(s)
      宮橋小百合
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 6(1) Pages: 86-93

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教員の力量観とその基盤となる経験の解明 : イメージマップとインタビューの組み合わせを通じて (教育研修の設計と評価/一般)2013

    • Author(s)
      島田希、廣瀬真琴、深見俊崇、森久佳、高谷哲也、宮橋小百合
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 13(2) Pages: 1-8

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 4年間の教育実習プログラムを通しての教員志望学生の資質能力の変化 : 島根大学教育学部の事例2013

    • Author(s)
      深見俊崇
    • Journal Title

      島根大学教育学部紀要. 教育科学・人文・社会科学・自然科学

      Volume: 47 Pages: 1-6

    • NAID

      110009658489

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の実践イメージに関する経年比較研究 (教育研修の設計と評価/一般)2013

    • Author(s)
      深見俊崇
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 13(2) Pages: 53-56

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Instructional Rounds の我が国への導入可能性に関する検討2015

    • Author(s)
      廣瀬 真琴,森 久佳,木原 俊行,深見 俊崇,宮橋 小百合
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学教育学部(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の感情研究と教師教育における諸概念との関係性2015

    • Author(s)
      深見 俊崇,木原 俊行,小柳 和喜雄,森 久佳,島田 希,廣瀬 真琴,宮橋 小百合
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学教育学部(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員志望学生のカリキュラム開発力量に資するワークブックの開発2015

    • Author(s)
      深見 俊崇
    • Organizer
      日本教育工学会第31回大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師レジリエンスに関する研究動向2015

    • Author(s)
      森 久佳,小柳 和喜雄,木原 俊行
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部(長野県長野市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring the development of professional skills in curriculum development in Japanese schools2015

    • Author(s)
      FUKAMI Toshitaka
    • Organizer
      17th BIENNIAL ISATT (International Study Association on Teachers and Teaching) CONFERENCE 2015
    • Place of Presentation
      University of Auckland (New Zealand)
    • Year and Date
      2015-07-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 専門的な学習共同体のネットワーク化の新展開:米国におけるInstructional Roundの分析を通して2014

    • Author(s)
      廣瀬真琴、宮橋小百合、木原俊行、森 久佳、深見俊崇
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の感情に関する研究動向2014

    • Author(s)
      深見俊崇、木原俊行、小柳和喜雄、森 久佳、島田 希、廣瀬真琴、宮橋小百合
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] シカゴ時代におけるデューイのレシテーション論について2014

    • Author(s)
      森 久佳
    • Organizer
      日本デューイ学会第58回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府・京都市上京区)
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] The characteristics of the image of the teaching profession held by elementary school teachers in Japan, focusing on their view of their professional development

    • Author(s)
      MORI Hisayoshi, FUKAMI Toshitaka, and TAKATANI Tetsuya
    • Organizer
      The 16th biennial ISATT (International Study Association on Teachers and Teacnihng) Conference
    • Place of Presentation
      ゲント大学(ベルギー)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] デューイ実験学校における授業としてのレシテーションの特質に関する考察:デューイのレシテーションの概念を手がかりにして

    • Author(s)
      森 久佳
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教育工学的アプローチによる教師教育:学び続ける教師を育てる・支える2016

    • Author(s)
      日本教育工学会監修/木原 俊行・寺嶋 浩介・島田 希編著,深見 俊崇他著
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教師と学校のレジリエンス:子どもの学びを支えるチーム力2015

    • Author(s)
      C・デー/Q・グー著,小柳和喜雄/木原俊行監訳,森 久佳,深見 俊崇,島田 希,髙谷 哲也,宮橋 小百合,廣瀬 真琴訳
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教職をめざす人のための教育課程論2015

    • Author(s)
      古川 治・矢野 裕俊・前迫 孝憲編著,森 久佳,白銀 夏樹,前田 洋一,井藤 元,伊藤 文一,湯浅 恭正,安藤 福光,新井 肇,尾池 良一,趙 卿我,鈴木 清稔,市村 政樹,森 秀樹
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 授業設計 マニュアル Ver.2―教師のためのインストラクショナルデザイン―2015

    • Author(s)
      稲垣忠・鈴木克明編著,深見俊崇他
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 21世紀型スキル: 学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      益川弘如・望月俊男編訳,北澤武・深見俊崇・脇本健弘・井手幸史訳
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] "New Curriculum Leadership Model with a Focus on Its Relation to the Professional Learning Communities," in Back to the Future: Legacies, Continuities and Changes in Educational Policy, Practice and Research2013

    • Author(s)
      KIHARA Toshiyuki, YANO Hirotoshi, and MORI Hisayoshi
    • Total Pages
      323
    • Publisher
      Sense Publishers
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi