• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of a new education method in engineering school, OJE, and challenge for its improvement

Research Project

Project/Area Number 25560077
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Yamamoto Takao  大阪大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (00174798)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Mori Hiroaki  大阪大学, 大学院工学研究科, 准教授 (10294026)
Kurashiki Tetsusei  大阪大学, 大学院工学研究科, 准教授 (30294028)
Maiya Kiyoshi  神戸大学, 大学教育推進機構 大学教育研究推進室, 教授 (70157121)
Nakagawa Takashi  大阪大学, 大学院工学研究科, 准教授 (70273589)
Seino Satoshi  大阪大学, 大学院工学研究科, 准教授 (90432517)
Uenishi Keisuke  大阪大学, 大学院工学研究科, 教授 (80223478)
Kaga Atsuko  大阪大学, 大学院工学研究科, 教授 (80335380)
Oomura Etsuji  大阪大学, 大学院工学研究科, 教授 (90144435)
Matsumura Nobuhiko  愛媛大学, 理工学研究科, 教授 (80273598)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアクティブラーニング / 工学教育 / PBL / 実践的演習
Outline of Final Research Achievements

An active learning program, named as OJE, on the job education, has been developed adjusting its contents for students of graduate school engineering, by undergoing evaluation by a professor working in the education. The evaluation was done by investigating documents compiled in these several years and by interviewing faculty and students including alumni. The results indicated that this method is capable to cultivate students’ attitude of autonomously learning, which is one of the most important talents required as the competency for the modern industry and society rapidly changing. Know-hows such as “not quality of the result but process” and “no immediate teach”, and the management in planning the program performed by the faculty are effective to provide the good performances. These research results were edited and published as a book, which may be a guide for those who would introduce this education method.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 発展途上国の農業支援ものづくりを志向したフィールド教育-OJE 法による工学教育(23)-2015

    • Author(s)
      大村悦二,小峯茂嗣,川井淳史
    • Journal Title

      工学教育研究講演会論文集

      Volume: 2015 Pages: 552-553

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業改善に関する実践的研究12. アクティブラーニングをファシリテートするために必要な教員の資質について考える(1)2015

    • Author(s)
      米谷淳
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 23 Pages: 39-47

    • NAID

      40020455437

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] OJE法による工学教育 -20. ラーニングポートフォリオや授業評価による改善の試み-2014

    • Author(s)
      山本 孝夫,清野 智史,倉敷 哲生,中川 貴,松村 暢彦,米谷 淳
    • Journal Title

      平成26年度 工学教育研究講演会 講演論文集

      Volume: H26 Pages: 508-509

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] OJEによる工学教育 -21. OJEの開発と外部評価-2014

    • Author(s)
      米谷 淳,清野 智史,倉敷 哲生,森 裕章,松村 暢彦,山本 孝夫
    • Journal Title

      工学教育研究講演会 講演論文集

      Volume: H26 Pages: 510-511

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 発展途上国の農業支援ものづくりを志向したフィールド教育―OJE法に よる工学教育(23)―2015

    • Author(s)
      大村悦二、小峯茂嗣、川井淳史
    • Organizer
      日本工学教育協会
    • Place of Presentation
      九州大(福岡市)
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] OJE法による工学教育 -20. ラーニングポートフォリオや授業評価による改善の試み-2014

    • Author(s)
      山本孝夫,清野 智史,倉敷 哲生,中川 貴,松村 暢彦,米谷 淳
    • Organizer
      日本工学教育協会 第62回工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-08-28 – 2014-08-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] OJEによる工学教育 -21. OJEの開発と外部評価-2014

    • Author(s)
      米谷淳,清野 智史,倉敷 哲生,森 裕章,松村 暢彦,山本 孝夫
    • Organizer
      日本工学教育協会 第62回工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-08-28 – 2014-08-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 多角的な地域連携による実践型演習の取り組み ~ OJE法による工学教育 ~2014

    • Author(s)
      松村暢彦,倉敷哲生,森 裕章,若本和仁, 池田順治,上西啓介,大村悦二, 加賀有津子,山本孝夫
    • Organizer
      中国・四国工学教育協会講演会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] OJE法による工学教育 ~ 19.徳島県阿南市との地域連携による工学教育の実践 ~2014

    • Author(s)
      倉敷哲生,森 裕章, 若本和仁, 池田順治,上西啓介, 大村悦二, 松村暢彦,加賀有津子,山本孝夫
    • Organizer
      日本工学教育協会 工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] OJEによる工学教育 -18. 徳島県阿南市における実践型教育を通した継続的な地域貢献活動-2014

    • Author(s)
      松村 暢彦、加賀 有津子、山本 孝夫
    • Organizer
      日本工学教育協会 工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] うまくやれる工学のアクティブラーニングOJE2016

    • Author(s)
      大阪大学工学研究科ビジネスエンジニアリング専攻、神戸大学教授・米谷淳
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 大阪大学大学院工学研究科ビジネスエンジニアリング専攻

    • URL

      http://www.mit.eng.osaka-u.ac.jp/index.html

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] うまくやれる工学のアクティブラーニング OJE

    • URL

      http://www.osaka-up.or.jp/books/ISBN978-4-87259-518-5.html

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi