• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research for fostering Humanity and Leadership in Distinguished Schools

Research Project

Project/Area Number 25590242
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

HADA Yumiko  広島大学, 高等教育研究開発センター, 教授 (30263031)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ASPINALL R. William  滋賀大学, 経済学部, 教授 (10346009)
OSAKO Norio  育英短期大学, 保育学科, 准教授 (10350373)
KINMONTH Earl  大正大学, 人間学部, 教授 (70317642)
FURUSAKA Hajime  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 助教 (20710536)
Research Collaborator SASAKI Ryo  
MATSUBARA Naomi  
モーリー ルイス  サッセクス大学, CHEERセンター長
ワトソン卿 デビッド  オックスフォード大学, 教授
マップストーン サリー  オックスフォード大学, 教育担当副学長
ワトソン ヘレン  オックスフォード大学, Director of Planning & Resource Allocation
クルー アイヴァー  オックスフォード大学, カレッジ連盟, 前会長
ターナー デビッド  グラモーガン大学
ラージ ポール  オックスフォード・ブルックス大学, 職員
ベカードニア バーラム  Higher Education Policy Institute
スコット ピーター  ロンドン大学, 教授
アスピノール デビッド  グラマー・スクール, 理事
カリオウ-シャルトン シルヴェン  リセ・セント・ジュヌヴェーヴ・ヴェルサイユ
ゴンベール フランソワーズ  リセ・ルイ・ル・グラン
コール パトリス  リセ・アンリIV
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsパブリックスクール / リーダーシップ教育 / イギリス / 中高一貫校 / リーダー育成 / イギリス中等教育 / イギリス・パブリック・スクール / スイスの名門校 / フランスのリセ / グラマー・スクール / 日本のエリート校 / 旧制高等学校 / グラマースクール
Outline of Final Research Achievements

Our research team published the book named "Fostering Humanity and Leadership in Distinguished Schools: Lessons from Japan and Three European Countries". The great changes that took place in the English education system in the 19th and 20th Centuries transformed but did not diminish the role of the independent sector in secondary education. The challenge for reformers is how to expand access to these schools without diminishing academic excellence.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (6 results) Book (4 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Institute of Education/Oxford University/Harrow School(英国)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英国パブリック・スクールにおける課外活動の今日的意義2015

    • Author(s)
      古阪肇
    • Journal Title

      『早稲田教育評論』

      Volume: 29 Pages: 161-181

    • NAID

      120005604447

    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英国独立学校と大学進学 ―「グレートスクールズ」を中心に―2014

    • Author(s)
      古阪肇
    • Journal Title

      『早稲田教育評論』

      Volume: 第28巻

    • NAID

      120005430773

    • Related Report
      2014 Research-status Report 2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] English Public Schools Today: As Preparatory Institutions for Higher Education2014

    • Author(s)
      Hajime FURUSAKA
    • Journal Title

      International symposium and Academic Exchange among Beijing Normal University, Korea University and Waseda University

      Volume: 単発 Pages: 81-88

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英国独立学校の監督生制度に関する一考察 ―変容するプリフェクトに焦点を当てて―2014

    • Author(s)
      古阪肇
    • Journal Title

      『学術研究』

      Volume: 第62号 Pages: 15-34

    • NAID

      120005430756

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英国独立学校の監督生制度に関する一考察―変容するプリフェクトに焦点を当てて―2014

    • Author(s)
      古阪肇
    • Journal Title

      『学術研究』

      Volume: 第62号 Pages: 15-34

    • NAID

      120005430756

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] エリート教育は可能か2014

    • Author(s)
      市川昭午
    • Journal Title

      弘道

      Volume: 第1077号 Pages: 6-11

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスとフランスのトップ中高一貫校2016

    • Author(s)
      アール・キンモンス。古阪肇、佐々木亮、秦由美子、大佐古紀雄、ロバート・アスピノール
    • Organizer
      イギリス研究会(アゴラブリタニカ)
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ‘Innovation and Internationalisation of English Public Schools Today’2014

    • Author(s)
      Hajime Furusaka
    • Organizer
      Comparative Education Society of Hong Kong
    • Place of Presentation
      The University of Hong Kong
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 英国独立学校と進学―日本の高等学校との比較をめぐる一考察―2013

    • Author(s)
      古阪肇
    • Organizer
      日本比較教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 寄宿制英国独立学校における監督生制度の過去と現在2013

    • Author(s)
      古阪肇
    • Organizer
      関東教育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ‘English Public Schools Today: As Preparatory Institutions for Higher Education’2013

    • Author(s)
      Hajime Furusaka
    • Organizer
      International Symposium and Academic Exchange among Beijing Normal University, Korea University and Waseda University
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] エリート教育は可能か‐旧制高校復活論とかかわって‐2013

    • Author(s)
      市川昭午
    • Organizer
      松本市教育委員会
    • Place of Presentation
      松本市あがたの森文化会館講堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『「進学校」における人間性涵養とリーダーシップ -日本と欧州3ヶ国から学ぶ-』2016

    • Author(s)
      秦由美子(編著)
    • Total Pages
      121
    • Publisher
      広島大学
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『ディスカッションで学ぶ教育学講義30選』2015

    • Author(s)
      岡田昭人(監修)アゴラ・ブリタニカ研究会編、秦由美子、アール・キンモンス、古阪肇、佐々木亮、大佐古紀雄、ロバート・アスピノール
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教育学入門2015

    • Author(s)
      秦由美子アゴラブリタニカ(イギリス研究会)代表・岡田昭人監修
    • Total Pages
      430
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] イギリスの大学2014

    • Author(s)
      秦 由美子
    • Total Pages
      406
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 「アゴラ・ブリタニカ公開講演会」2015

    • Place of Presentation
      青山学院女子短期大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 「イギリスの奨学金制度及び大学財政」2015

    • Place of Presentation
      広島大学・高等教育研究開発センター
    • Year and Date
      2015-09-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 「教職協同:日本とイギリス」2015

    • Place of Presentation
      広島大学・学士会館
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2022-01-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi