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Elderly people's information sources and consumer behavior in a low birthrate aged society in Japan: Word-of-Mouth and social networks

Research Project

Project/Area Number 25885065
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Commerce
Research InstitutionTakasaki University of Commerce

Principal Investigator

NIHEI KYOKO  高崎商科大学, 商学部, 講師 (70714492)

Project Period (FY) 2013-08-30 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords高齢者市場 / 若者市場 / くちコミ(クチコミ、口コミ) / 社会ネットワーク / 家族 / バンク・ショットモデル / くちコミ・マーケティング / ティーザー広告 / 高齢者 / 商業的くちコミ / 非商業的くちコミ / くちコミの倫理 / コンシューマリズム / 消費者行動 / 集団的購買意思決定 / 広告の社会的効果
Outline of Final Research Achievements

This reserach focused on thinking the simultaneous progress of the declining birthrate and aging in Japan, the rapid spread of the Internet, and the background of the rise of consumer-generated media, we focus on the impact to the consumer behavior of the elderly and young people, and we analysis how word-of-mouth(WOM) marketing works on the elderly market and the youth market.
And we analysis some benefit of the impact which not non face-to-face WOM such as internet, but traditional face-to-face WOM have in elderly people’one-person household, or only husband and wife household.We focus on the social effectiveness of WOM which family member do, and construct a theory which is called Bank Shot Model. It makes family member such as daughter and son elderly people's purchasing agent.

Report

(3 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (10 results) (of which Acknowledgement Compliant: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] インターネット社会のコンシューマリズム―ソーシャル・メディアの進展と発信する消費者―2015

    • Author(s)
      仁平京子
    • Journal Title

      『日本消費経済学会第40回全国大会要旨』

      Volume: 第40回全国大会

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] くちコミ・マーケティングと広告効果―「くすぐる」、「悩ます」、「じらす」戦術のティーザー広告は顧客志向か?-2015

    • Author(s)
      仁平京子
    • Journal Title

      『広告科学(日本広告学会大会記録第45回全国大会研究報告記録)』

      Volume: 第61号

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] くちコミ・マーケティングの戦術の多様化―商業的くちコミと非商業的くちコミの混在―2014

    • Author(s)
      仁平京子
    • Journal Title

      『高崎商科大学紀要』

      Volume: 第29号 Pages: 25-33

    • NAID

      40020330277

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] くちコミ・マーケティングと広告効果―「くすぐる」、「悩ます」、「じらす」戦術のティーザー広告は顧客志向か?-2014

    • Author(s)
      仁平京子
    • Journal Title

      『日本広告学会第45回全国大会報告要旨集』

      Volume: 第45回全国大会 Pages: 73-76

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] くちコミとマーケティング倫理―企業主権と消費者主権のインタフェイス―2014

    • Author(s)
      仁平京子
    • Journal Title

      『日本消費経済学会第39回全国大会要旨』

      Volume: 第39回全国大会 Pages: 99-100

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「日本の少子高齢社会におけるマス・メディア広告のアジェンダ・セッティング機能―高齢者と家族との会話による広告の社会的効果―」(第44回全国大会研究報告記録)2014

    • Author(s)
      仁平京子・平安山英成
    • Journal Title

      『広告科学(第44回全国大会研究報告記録)』

      Volume: 印刷中

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      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「広告論とマーケティング教育―トヨタ自動車株式会社の『ReBORN(リボーン)篇』と本田技研工業株式会社の『負けるもんか』の比較―」2014

    • Author(s)
      仁平京子
    • Journal Title

      『国際・地域交流センター創立5周年記念事業報告書』

      Volume: 印刷中

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      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「日本の少子高齢社会におけるマス・メディア広告のアジェンダ・セッティング機能―高齢者と家族との会話による広告の社会的効果―」2013

    • Author(s)
      仁平京子・平安山英成
    • Journal Title

      『高崎商科大学紀要』

      Volume: 第28号 Pages: 107-116

    • NAID

      40019957196

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      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「少子高齢社会におけるマス・メディア広告のアジェンダ・セッティング機能―高齢者と家族との「会話」の広告効果―」2013

    • Author(s)
      仁平京子・平安山英成
    • Journal Title

      『日本広告学会第44回全国大会報告要旨集』

      Volume: 第44回全国大会 Pages: 39-42

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      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「家族の集団的購買意思決定と絆を確認する消費―『子どもから親』、『孫から祖父母』に贈るギフトの個人化―」2013

    • Author(s)
      仁平京子
    • Journal Title

      『日本消費者行動研究学会第47回消費者行動研究コンファレンス報告要旨集』

      Volume: 第47回消費者行動研究コンファレンス Pages: 69-72

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  • [Presentation] インターネット社会のコンシューマリズム―ソーシャル・メディアの進展と発信する消費者―2015

    • Author(s)
      仁平京子
    • Organizer
      日本消費経済学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2015-06-21
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  • [Presentation] くちコミ・マーケティングと広告効果―「くすぐる」、「悩ます」、「じらす」戦術のティーザー広告は顧客志向か?-2014

    • Author(s)
      仁平京子
    • Organizer
      日本広告学会第45回全国大会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Year and Date
      2014-12-07
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  • [Presentation] くちコミとマーケティング倫理―企業主権と消費者主権のインタフェイス―2014

    • Author(s)
      仁平京子
    • Organizer
      日本消費経済学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎県立大学
    • Year and Date
      2014-09-28
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      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 【商学】マーケティングと販売の違いとは?:学問としてのマーケティングを学ぶ意義2014

    • Author(s)
      仁平京子
    • Organizer
      高崎商科大学コミュニティ・パートナーシップ・センター(CPC)
    • Place of Presentation
      高崎商科大学
    • Year and Date
      2014-07-19
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  • [Presentation] 「少子高齢社会におけるマス・メディア広告のアジェンダ・セッティング機能―高齢者と家族との「会話」の広告効果―」

    • Author(s)
      仁平京子・平安山英成
    • Organizer
      日本広告学会第44回全国大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
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  • [Presentation] 「家族の集団的購買意思決定と絆を確認する消費―『子どもから親』、『孫から祖父母』に贈るギフトの個人化―」

    • Author(s)
      仁平京子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会、第47回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      法政大学
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  • [Presentation] 「高齢者の消費者行動に対する家族のくちコミの広告効果―周辺他者との「会話」を意図したバンク・ショットモデル―」

    • Author(s)
      仁平京子
    • Organizer
      日本広告学会、2012年度第5回関東部会
    • Place of Presentation
      専修大学
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      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 各教員が有する学位及び業績(大学・大学院)、高崎商科大学・高崎商科大学大学院

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      2013 Annual Research Report

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Published: 2013-09-12   Modified: 2019-07-29  

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