• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a screening method for deterioration of academic performance using the CES-D and the Student Life Survey

Research Project

Project/Area Number 25K06350
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

北田 雅  京都大学, 経済学研究科, 講師 (00422949)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 後藤 励  慶應義塾大学, 経営管理研究科(日吉), 教授 (10411836)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2029: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsCES-D / 学生生活実態調査 / 留年
Outline of Research at the Start

本研究は心理尺度との関連性を解析することにより、将来学修状況(留年や単位取得状況)の悪化に至る可能性の高い学生を抽出する方法を見出すことを目的とする。うつ病自己評価尺度CES-Dと学生生活実態調査の属性を説明変数、将来の学修状況を目的変数とするロジスティック回帰分析・重回帰分析を行い、予測式を得る。これに基づき、学修状況悪化に至る危険性の高い学生の抽出を試みる。成果は、大学生の留年率の提言に資する早期発見・早期介入のための基礎的データとなる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi