• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教師の認知的個性の評価尺度の開発と教員養成課程における実践的指導力の育成

Research Project

Project/Area Number 25K06770
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

田爪 宏二  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20310865)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森田 健宏  関西外国語大学, 英語キャリア学部, 教授 (30309017)
廣瀬 真喜子  沖縄女子短期大学, その他部局等, 教授 (70605617)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords認知的個性 / 教員養成 / 実行機能 / 教師の実践的指導力
Outline of Research at the Start

本研究では、まず①教師の活動に焦点化した認知的個性の測定尺度として「教職版認知的個性質問紙」を開発する。それを活用し、②学生の認知的個性を踏まえた指導計画立案、実践の支援が実践的指導力の向上に及ぼす効果、及びその③教員養成課程を通した縦断的変化、④学校種(小学校・幼稚園)に応じた適用性、を明らかにする。その上で、⑤認知的個性を活かし、次世代の教育に対応できる実践的指導力のある教員養成のモデルを策定する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi