Project/Area Number |
26244035
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Historical studies in general
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Research Institution | Rikkyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荷見 守義 弘前大学, 人文社会科学部, 教授 (00333708)
守川 知子 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 准教授 (00431297)
石川 禎浩 京都大学, 人文科学研究所, 教授 (10222978)
栗田 和明 立教大学, 文学部, 教授 (10257157)
唐澤 達之 高崎経済大学, 経済学部, 教授 (10295438)
中里 成章 東京大学, 東洋文化研究所, 名誉教授 (30114581)
佐々木 洋子 帯広畜産大学, 畜産学部, 准教授 (30332480)
荒野 泰典 立教大学, 名誉教授, 名誉教授 (50111571)
土田 映子 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 准教授 (50313169)
貴堂 嘉之 一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (70262095)
清水 和裕 九州大学, 人文科学研究院, 教授 (70274404)
渡辺 佳成 岡山大学, 社会文化科学研究科, 准教授 (80210962)
高橋 秀樹 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (80236306)
疇谷 憲洋 大分県立芸術文化短期大学, 国際文化学科, 教授 (80310944)
和田 郁子 岡山大学, 社会文化科学研究科, 特任助教 (80600717)
鈴木 英明 長崎大学, 多文化社会学部, 准教授 (80626317)
上田 信 立教大学, 文学部, 教授 (90151802)
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Research Collaborator |
YANAGISAWA Akira 早稲田大学, 文学学術院, 教授
SAITO Kumiko 日本中東学会, 会員
NOGAMI Tatenori 長崎大学, 多文化社会学部, 准教授
AKUNE Susumu 京都大学, 大学院・アジア・アフリカ地域研究研究科, 大学院生
TAKEUCHI Husaji 学習院大学, 文学部, 教授
SAWADA Hideo 東京外国語大学, アジア・アフリカ言語文化研究所, 教授
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2018-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
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Budget Amount *help |
¥30,940,000 (Direct Cost: ¥23,800,000、Indirect Cost: ¥7,140,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2015: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2014: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
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Keywords | 港市 / 内陸社会 / 近代移行期 / ネットワーク / 世界観 / 仲介者 / 国民国家 / 東洋史 / 西洋史 / 経済史 / 日本史 / 民族学 / 海域世界 / 内陸後背地 / 河川ルート / 港市・後背地関係 / 内陸農業空間 / 交易 |
Outline of Final Research Achievements |
The main purpose of the project is to investigate the historical development of relationships between port cities and their inland regions in order to clarify the formation of the world-wide and local orders. Recent maritime studies, which have clarified the development of maritime networks from the early modern era, are inclined to suggest the intensification of influence of the port cities upon their hinterlands. Meanwhile, our project by examining various cases in Asia, Europe, North and South America, Europe and Japan has shown that the relationships between the two did not necessarily transform themselves into one-sided. While some cases showing the formation of more homogeneous areas by the development of traffic, in other cases appear growing disconnections between the two during the modern era. These cases suggest us the renewed importance of the role of the go-between who mediates the port city and its inland society creating the "outer" and "inner" areas.
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