• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and practice of FD program through the co-operational work and practice with foreign FD professional organizations

Research Project

Project/Area Number 26245081
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyoto Sangyo University (2017)
Kyushu University (2014-2016)

Principal Investigator

KAWASHIMA Keiji  京都産業大学, 共通教育推進機構, 教授 (50224770)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 浩章  大阪大学, 全学教育推進機構, 准教授 (10346695)
佐藤 万知  広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (10534901)
沖 裕貴  立命館大学, 教育開発推進機構, 教授 (50290226)
加藤 かおり  国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 総括研究官 (80323997)
土持 ゲーリー・法一  帝京大学, 付置研究所, 教授 (00422064)
渡邊 あや  津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (60449105)
勝野 喜以子 (松本喜以子)  成蹊大学, その他部局等, 准教授 (90316935)
中島 夏子  東北工業大学, 公私立大学の部局等, 講師 (50625663)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SUGIHARA Masaaki  聖心女子大学, 文学部, 准教授 (30379028)
KATSUNO Kiiko  成蹊大学, 高等教育開発センター, 教授 (90316935)
NAKAJIMA Natsuko  東北工業大学, 教職課程センター, 准教授 (50625663)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥33,800,000 (Direct Cost: ¥26,000,000、Indirect Cost: ¥7,800,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2015: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Fiscal Year 2014: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
KeywordsFD / 大学教員 / プログラム認証 / 専門性開発 / アカデミックシチズン / 教職員能力開発 / FDプログラム / 認証 / アカデミック・シチズンシップ / 大学教育改革 / アカデミックシチズンシップ / 高等教育 / FD / 大学教員能力開発
Outline of Final Research Achievements

This research project aimed at constructing a framework for faculty development program to contribute to the advancement of professional development initiatives in Japan. We collaborated with professional bodies for practitioners of FD in other countries such as POD Network (USA) and SEDA (UK) so as to ensure the framework to be global standard. Within the project, we have carried out following three investigations: (1) Development of accreditation framework to enhance professional development initiatives to support academic staff to be professional teacher. In addition, it also ensures and justify academic level of the educational program offered; (2) Exploration of values and ethics of practitioners of faculty development and the concept of academic citizen; (3) Exploration of future of academic profession. Incorporating findings from these investigations, we have designed and carried out a pilot FD program and also constructed a draft of ethics for practitioners of FD in Japan.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] フィンランドの高等教育最前線(上)教員のためのトレーニングが組織化2017

    • Author(s)
      根岸千悠
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2688 Pages: 3-3

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フィンランドの高等教育最前線(下)新しいアカデミックコミュニティの創造2017

    • Author(s)
      佐藤浩章
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2689 Pages: 3-3

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] FD専門職団体による倫理規定の基礎調査ーPODとSEDAを事例としてー2017

    • Author(s)
      佐藤万知
    • Journal Title

      広島大学高等教育研究開発センター大学論集

      Volume: 49 Pages: 101-114

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「FD専門職団体による倫理規定の基礎調査ーPODとSEDAを事例としてー」2017

    • Author(s)
      佐藤万知
    • Journal Title

      広島大学高等教育研究開発センター大学論集

      Volume: 49 Pages: 101-114

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学教師の専門性およびその開発プログラム認証のための基準2015

    • Author(s)
      加藤かおり、杉原真晃、川島啓二、沖裕貴
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 37 Pages: 71-74

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 未来の大学教員・未来のFD2018

    • Author(s)
      佐藤浩章
    • Organizer
      大学コンソーシアム京都第23回FDフォーラム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「FDプログラム認証の実践的課題ー英国専門家団体の事例に基づく考察ー」2017

    • Author(s)
      加藤かおり,杉原真晃
    • Organizer
      科研中間報告会
    • Place of Presentation
      成蹊大学6号館
    • Year and Date
      2017-01-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「FD プログラム認証」の枠組に関する開発的研究2017

    • Author(s)
      加藤かおり、沖裕貴、川島啓二
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会ポスターセッション
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Lost in the Third Space of the University: Impact of lived experiences on decision-making and formation of professional identity2017

    • Author(s)
      佐藤万知
    • Organizer
      EAJS2017 15th International Conference of European Associate for Japanese Studies, Lisbon
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アメリカの大学における教養教育カリキュラムと実施体制:スタンフォード大学の事例2015

    • Author(s)
      ○中島夏子、吉田香奈、杉本和弘
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教師の専門性およびその開発プログラムのための基準2015

    • Author(s)
      加藤かおり、杉原真晃、川島啓二、沖裕貴
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 国立教育政策研究所 科研研究会

    • URL

      http://www.nier.go.jp/06_jigyou/20171102.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国立教育政策研究所科研研究会 James Wisdom 氏講演2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Academic Citizen としての大学教員2016

    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2016-03-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi