Project/Area Number |
26257309
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Architectural history/Design
|
Research Institution | Higashi Nippon International University (2015-2018) Cyber University (2014) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
稲蔭 博子 (内山博子 / 稲蔭 博子(内山博子)) 女子美術大学, 芸術学部, 教授(移行) (20289896)
池内 克史 東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 名誉教授 (30282601)
吉村 作治 東日本国際大学, 経済経営学部, 学長 (80201052)
|
Research Collaborator |
Zidan Eissa
OISHI Takeshi
KASHIWAGI Hiroyuki
KAGESAWA Masataka
TAKAHASHI Kazumitsu
NISHISAKA Akiko
YAMADA Ayano
|
Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥39,260,000 (Direct Cost: ¥30,200,000、Indirect Cost: ¥9,060,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Fiscal Year 2017: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2014: ¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
|
Keywords | 古代エジプト / 木造船 / 保存 / 復原 / 建築史 / 考古学 / 三次元物体変形モデル / コンピュータグラフィクス / 古王国時代 / 発掘 / 測量 / コンピューターヴィジョン / 建築史・意匠 / コンピュータグラフィックス |
Outline of Final Research Achievements |
This is the study on the restoration of the Khufu Second Boat (around B.C.2600) in Giza Pyramid Area, Egypt. The ship, consists of 1200 wooden pieces, is dismantled and stored in the pit nearby the Great Pyramid. We are extracting them from the pit, conserving them, taking their measurement, making drawings or 3D data and studying on the restoration of this boat. The actual work in the site is also supported by Japan International Cooperation Agency (JICA). During five years from April 2014 till March 2019, almost 1000 wooden pieces have been extracted. And it becomes clear that this boat is over 40 meters long, equips a deckhouse covered with a canopy and 26 short oars in each side. We also found that the hull is made of 35 thick large wooden planks and such structure is one of the characteristics of old shipbuilding technique. The Second Boat equips much more oars than the First Boat and it shows that two boats had different function in each at the funeral ceremony of King Khufu.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
クフ王第2の船は、計画的に部材を組み合わせて建造された木造構造船としては世界で最も古く、また劣化が進んで崩壊した個所が目立つものの、部材の残存率が良いことでもすでに博物館で展示されている第1の船と並んで他に類を見ない。この船の復原案を考察することは、人類が紀元前2600年に持っていたきわめて高度に発達した木造技術を発見することにつながり、学術的に極めて意義のある研究と言えよう。 また第2の船は、日本のODAをもとに現在ギザで建設中の「大エジプト博物館」の敷地内に、別館を建ててその中で展示されることになっている。したがってその復原案を考察することは、実質的な社会貢献となる研究であると言えよう。
|