Construction of Super High Speed Rendering Server using GPGPU
Project/Area Number |
26282009
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Design science
|
Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Kasahara Shinichi 首都大学東京, システムデザイン研究科, 客員教授 (00433178)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大久保 寛 首都大学東京, システムデザイン研究科, 准教授 (90336446)
|
Research Collaborator |
DOHI toyokazu
|
Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2018-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
|
Keywords | コンピュータグラフィックス / GPGPU / 並列処理 |
Outline of Final Research Achievements |
We have developed a practical super high speed Computer Graphics rendering system whose calculation speed is more than hundreds times faster than ordinal rendering systems by CPU calculation, and going to provide the system through internet for designers to use high end Computer Graphics images quickly and easily at design study. We propose a hybrid rendering method of CPU calculation and GPU calculation. We extract small process of heavy load calculation from total rendering process, and apply GPU calculation to the heavy load process only. By calculating the rest using CPU huge branched operations by GPU is avoided. We implemented these proposed method for GPU calculation to a global illumination rendering software based on path tracing method. We timed rendering calculation of several test images by the GPU version of the software with a server system consisted of 7 GPUs, and got result of faster hundreds times to thousands times than CPU version of the same software.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
建築業界においてCGは設計段階の建物の可視化ツールとして活用されているが、近年のCG表現技術の向上によって画像生成の計算時間も増加し、設計者からのレンダリングの高速化の要望は非常に高い。 本研究開発システムにより、CGレンダリングを超高速に処理し高品質画像を瞬時に生成することを実現した。さらに本システムをネットワークを介してユーザーが手軽に利用できる仕組みも構築し、開発システムの実用性と社会への技術普及の可能性を示した。 レンダリングの超高速処理は、単に時間が短縮されるだけでなく、設計段階におけるCGの利用形態が大きく変化し設計プロセス自体の変化や設計品質向上をもたらすことが期待される。
|
Report
(5 results)
Research Products
(13 results)