Project/Area Number |
26284011
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Religious studies
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
TSURUOKA YOSHIO 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授 (60180056)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西村 明 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 准教授 (00381145)
藤原 聖子 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授 (10338593)
市川 裕 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授 (20223084)
高橋 原 東北大学, 文学研究科, 教授 (30451777)
江川 純一 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 助教 (40636693)
石井 研士 國學院大學, 神道文化学部, 教授 (90176131)
池澤 優 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授 (90250993)
堀江 宗正 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 准教授 (90338575)
伊達 聖伸 上智大学, 外国語学部, 准教授 (90550004)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
KUBOTA Hiroshi 立教大学, 文学部, 教授 (60434205)
YANO Hidetake 駒澤大学, 総合教育研究部, 教授 (20422347)
TOMIZAWA Kana 東京大学, 附属図書館U-PARL, 特任准教授 (80503862)
INOUE Madoka 清泉女子大学, 文学部, 准教授 (70468619)
MATSUMURA Kazuo 和光大学, 表現学部, 教授 (70183952)
OKUYAMA Michiaki 南山大学, 人文学部, 教授 (30308928)
FUKASAWA Hidetaka 一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (30208912)
SUMIKA Masayoshi 立命館大学, 産業社会学部, 准教授 (60384004)
SHIMAZONO Susumu 上智大学, 神学部, 教授 (20143620)
KASAI Kenta 宗教情報センター, 研究員 (00281014)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2018-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
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Budget Amount *help |
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
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Keywords | 宗教学 / 世俗 / 宗教 / 世俗化 / 公共 / 政治 / 国際情報交換 / 多国籍 / 国際情報交換 多国籍 / 国際研究者交流 イギリス、南アフリカ / 国際研究者交流 イタリア、アメリカ、ドイツ |
Outline of Final Research Achievements |
Although many Japanese people identify themselves as non-religious, the media have increasingly been reporting the power of religion in the public sphere of Japan, most notably regarding post-disaster religious aid and what some consider as the resurgence of state Shinto. Similar examples in other countries have been called “public religion” or “post-secular” phenomena by western scholars. Has Japan also entered a post-secular stage? How can scholars of religion meaningfully answer such a question if they admit that the dichotomy of religious/secular is a modern Western construct and have to be critical of the very basic concept of religion? This project attempted to tackle this question, that is, whether we can say that Japanese people and society have become more religious or less religious, or neither, and what “religious” indicates in such statements, by means of evidence-based empirical researches and theoretical reflections. A part of our conclusions is available in English.
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