• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing English lesson and evaluation to promote learners' self-efficacy and autonomy aiming at collaboration of elementary and junior high schools

Research Project

Project/Area Number 26284078
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Izumi Emiko  京都教育大学, 教育学部, 教授 (10388382)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 萬谷 隆一  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20158546)
長沼 君主  東海大学, 公私立大学の部局等, 教授 (20365836)
アレン・玉井 光江  青山学院大学, 文学部, 教授 (50188413)
田縁 眞弓  立命館大学, 産業社会学部, 非常勤講師 (60646769)
Research Collaborator HATAI Rie  昭和女子大学附属昭和小学校, 講師
KATO Hiroyuki  春日井市立鷹来小学校, 教諭
KASHIWA Keita  北海道教育大学附属札幌中学校, 教諭
KAWAI Maka  奈良市立佐保小学校, 教諭
KODAMA Machiko  札幌市立あやめ野中学校, 教諭
KUROKAWA Aiko  京都教育大学附属桃山中学校, 教諭
MORIMOTO RAIT Atsuko  帝塚山学園帝塚山小学校, 教諭
OE Tatsushi  京都市立嵯峨野小学校, 教諭
OTA Aki  篠栗町立篠栗小学校, 教頭
SHIMAZAKI Takayo  大阪市立住之江小学校, 指導教諭
TSUDA Yuko  京都教育大学附属桃山中学校, 教諭
YAMAKAWA Taku  京都教育大学附属桃山小学校, 教諭
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
KeywordsCan-Do評価 / 自己効力 / 自律性 / 小学校英語 / 授業設計 / 小中連携 / パフォーマンス評価 / 文字指導 / 自己効力と有能感 / リタラシーの指導と評価 / 新教材 / 教師内省力 / 外国語教育 / 評価 / CAN-DO評価 / 小中接続 / 有能感 / Can-Doリスト
Outline of Final Research Achievements

In this research, we conducted a survey mainly on Japanese early learners, and studied the way of various kinds of evaluation to promote students' self-efficacy and autonomy in elementary school foreign language activities and foreign languages. In doing so, Can-Do evaluation, portfolios, and performance assessment were tried, and after qualitative and quantitative verification, it was made public by booklets and our website. In addition, it was considered that classes and teaching methods would be changed and improved by designing evaluation criteria and methods when planning lessons. Therefore, we verified it by practicing of both teaching and evaluating, while suggesting better tasks which are useful, meaningful, purposeful, and relevant to learners.
Specifically, we created the Can-Do rating scale, the assessment of literacy skills, rubric, etc. using the common materials such as Hi, friends! 1, 2, Plus and Let's Try! We Can! published by ministry of education in Japan.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (103 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (62 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results) Book (25 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 小学校外国語における主体的・対話的で深い学び2018

    • Author(s)
      萬谷隆一
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団研究紀要

      Volume: 47 Pages: 4-9

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語教科化をふまえたCan Do評価―Hi, friends! Plus Can Do リスト試案―2017

    • Author(s)
      泉惠美子,長沼君主,加藤拓由,山川拓
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会・研究紀要

      Volume: 36 Pages: 172-176

    • NAID

      40021928249

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 効果的な小学校英語の指導方法を求めて―日本人の英語専科教員の役割ー2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江,小林悠,松永由美
    • Journal Title

      英文学思潮

      Volume: 90 Pages: 1-17

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語における到達目標フレームワークを活用したCan-Do評価の実践2016

    • Author(s)
      幡井理恵・長沼君主
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC) 研究紀要

      Volume: 第35号 Pages: 143-161

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国語活動の成果に対する中学校英語教師の意識―必修化直後と現在における意識の比較―2016

    • Author(s)
      萬谷隆一・志村昭暢・中村香恵子
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 17 Pages: 69-84

    • NAID

      130007430173

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 五・六年生の英語教育でできること、してはいけないことー小学校での英語教科化の動きを踏まえて2016

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 臨時増刊 Pages: 115-123

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語学習者の自己効力と自律性を促進する授業設計と評価―Hi, friends! Can-Do リスト試案に基づいて2016

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・島崎貴代・森本レイト敦子
    • Journal Title

      小学校英語教育学会誌

      Volume: 16 Pages: 50-65

    • NAID

      130007430154

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校英語におけるリタラシー指導のあり方-バランスト・アプローチを中心として-2016

    • Author(s)
      泉惠美子・田縁眞弓
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 16 Pages: 87-96

    • NAID

      120006424086

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 内容を重視した外国語教授法―CBIとCLIL2016

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Journal Title

      ARCLE REVIEW

      Volume: 10 Pages: 53-63

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語活動Can-Do評価尺度の開発と児童・教師内省の分析2015

    • Author(s)
      長沼君主・高野正恵
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会研究紀要

      Volume: 34 Pages: 167-186

    • NAID

      40020684400

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校「英語音声指導」の実践-大阪市英語教育重点校の取組より-2015

    • Author(s)
      禰宜田陽子・田縁眞弓・泉惠美子
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会研究紀要

      Volume: 34 Pages: 209-228

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 公立小学校におけるリタラシー指導2015

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Journal Title

      英語教育 8月号

      Volume: 8 Pages: 36-38

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 東海大学ライティング評価ルーブリックとCEFR評価グリッドの関連性の検討及びライティング学習者コーパスの構築の試み2015

    • Author(s)
      長沼君主、藤田玲子、松本佳穂子、ティモシー・グティエレス、ロバート・アッシュクロフト
    • Journal Title

      東海大学外国語教育センター紀要

      Volume: 35 Pages: 17-36

    • NAID

      40020409046

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語活動から中学校英語学習への適応に関する振り返り調査2015

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      ARCLE REVIEW

      Volume: 9 Pages: 93-105

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中を点から線でつなぐCan-Doリストの設計と活用2015

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      北海道教育大学小学校英語教育指導者資格認定講座報告書

      Volume: なし Pages: 27-34

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における文字指導2018

    • Author(s)
      泉惠美子,長沼君主,幡井理恵,山川拓,田縁眞弓
    • Organizer
      JACET教育問題研究会 言語エキスポ
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 新教材に見られる リタラシー指導への挑戦 ~初期リタラシー習得理論を基に~2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)京都支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における文字指導2017

    • Author(s)
      加藤拓由,樫本洋子,木澤利英子
    • Organizer
      JACET教育問題研究会 言語エキスポ
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童のアイデアを生かした外国語活動2017

    • Author(s)
      河合摩香
    • Organizer
      JES 小学校英語教育学会 第5回 近畿ブロックStep-upセミナー
    • Place of Presentation
      神戸市外国語大学
    • Year and Date
      2017-02-11
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT 機器を活用した『表現活動』-海外の小学生に学校を紹介する―2017

    • Author(s)
      山川拓
    • Organizer
      JES 小学校英語教育学会 第5回 近畿ブロックStep-upセミナー
    • Place of Presentation
      神戸市外国語大学
    • Year and Date
      2017-02-11
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中高における学習到達目標(CAN-DO)作成の取り組みとその活用法2017

    • Author(s)
      泉惠美子,田邉義隆,和田憲明他
    • Organizer
      日本児童英語教育学会・英語授業研究学会(関西支部)合同プロジェクト最終年度発表会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるリタラシー指導2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      児童英語教育学会(JASTEC)全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション能力の素地・基礎を育成する教材とは2017

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 話すことの指導と評価2017

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      英語授業研究学会春季研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語と短時間学習2017

    • Author(s)
      田縁眞弓
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of onset-rime awareness on literacy development among young EFL learners2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai, Katsuhisa Honda
    • Organizer
      ASIA TEFL
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Effective Literacy program for Young EFL Learners2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      AILA応用言語学会世界大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effective Coordination of Literacy Programs for Young Adolescent EFL Learners2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江,豊田ひろ子
    • Organizer
      AILA応用言語学会世界大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語新教材におけるCan-Do評価~中学校英語教科書接続Can-Doリスト試 案~2017

    • Author(s)
      長沼君主、泉惠美子、加藤拓由、萬谷隆一
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語におけるパフォーマンス評価とCan-Do評価2017

    • Author(s)
      幡井理恵,長沼君主,森本レイト敦子
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語教科化における文字指導とCan-Do評価2017

    • Author(s)
      泉惠美子,アレン玉井光江,田縁眞弓
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の英語の音声発達と ジェスチャーの関係 意味構築における動作の役割2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江,松永由美
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 絵本の指導2017

    • Author(s)
      田縁眞弓
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of oral language in literacy development among young EFL learners2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      JACET 56th International Convention
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語におけるCan-Do評価と観点別評価の方向性2017

    • Author(s)
      長沼君主,泉惠美子,山川拓
    • Organizer
      日本言語テスト学会(JLTA)第21回(2017年度)全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語科における「主体的・対話的で深い学び」を実現するICT機器活用の実践2017

    • Author(s)
      山川拓,浅井和行,泉惠美子
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 短時間学習での担任による音と文字の指導2017

    • Author(s)
      田縁眞弓,オーガスティン真智,泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)秋季研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 新教材の構成について ―4技能5領域の観点からー2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      児童英語教育学会(JASTEC)秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス課題と評価2017

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      英語授業研究学会秋季研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの小学校英語教育を考える―拠点校の実践も踏まえて2017

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)関西支部秋季研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of oral language in literacy development among young efl learners2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai,Yumi Matsunaga
    • Organizer
      JALT2017 International Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校における英語教育の教科化に向けた校内研修2016

    • Author(s)
      大田亜紀
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第24回 九州沖縄支部研究大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 早期化と教科化を迎える小学校英語教育の課題と展望2016

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第36回秋季研究大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校学習到達目標(CAN-DO)試案と活用法2016

    • Author(s)
      泉惠美子,田邉義隆
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第36回秋季研究大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] JASTECアピール『文部科学省補助教材』改善案の緊急提言(日本児童英語教育学会関東・関西合同プロジェクトチーム)2016

    • Author(s)
      長沼君主
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第36回秋季研究大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Hi, Friends! Plus 教材の使い方2016

    • Author(s)
      山川拓
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)京都支部(KEET)第15 回研究会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 音声からスタートする文字指導~ジングルの扱い方と「桃太郎台本」~2016

    • Author(s)
      田縁真弓
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)京都支部(KEET)第15 回研究会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル社会で求められるリタラシー-小・中・高連携の視点から-2016

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における児童の方略的能力の育成2016

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語教科化をふまえたCan-Do評価 ―Hi, friends! Plus Can-Doリスト試案―2016

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・加藤拓由
    • Organizer
      第16回小学校英語教育学会(JES)宮城大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語教科化をふまえたCan-Do評価 ―実践を通した児童と教師の変容―2016

    • Author(s)
      田縁真弓・山川拓・河合摩香
    • Organizer
      第16回小学校英語教育学会(JES)宮城大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 公立小学校におけるリタラシー教育-音韻認識能力と単語認識の関係から-2016

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      第16回小学校英語教育学会(JES)宮城大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] A two-year study to investigate literacy development among young EFL learners2016

    • Author(s)
      Allen-Tamai, Mitsue
    • Organizer
      Society for the Scientific Study of Reading
    • Place of Presentation
      ポルトガル・ポルト
    • Year and Date
      2016-07-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An innovative literacy program for young EFL learners2016

    • Author(s)
      Allen-Tamai, Mitsue
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Place of Presentation
      ロシア・ウラジオストク
    • Year and Date
      2016-07-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教科化に向けた評価について考えよう2016

    • Author(s)
      山川拓・泉惠美子
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)京都支部(KEET)第14回研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都
    • Year and Date
      2016-06-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における評価のあり方:Can-Do評価を中心に2016

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会関西支部春季研究大会
    • Place of Presentation
      大阪商業大学
    • Year and Date
      2016-05-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの小学校英語とモジュール学習2016

    • Author(s)
      田縁眞弓
    • Organizer
      日本児童英語教育学会中部大会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2016-02-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校での読み書きの指導のこれからを考える2016

    • Author(s)
      萬谷隆一
    • Organizer
      小学校英語教育学会 近畿ブロックセミナー
    • Place of Presentation
      神戸市外国語大学
    • Year and Date
      2016-01-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] How to Scaffold a CEFR-Informed EAP Textbook2015

    • Author(s)
      長沼君主・永井典子・ファーガスオドワイヤー
    • Organizer
      全国語学教育学会第41回研究大会
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター
    • Year and Date
      2015-11-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における到達目標フレームワークを活用したCan-Do評価のあり方2015

    • Author(s)
      幡井理恵・長沼君主
    • Organizer
      日本児童英語教育学会秋季研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 東海大学発話・作文学習者コーパス構築とCEFR準拠到達目標及び指標改善の試み2015

    • Author(s)
      長沼君主・宇佐美裕子
    • Organizer
      第41回英語コーパス学会
    • Place of Presentation
      愛知大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR準拠スピーキング評価ルーブリック及び評価タスクの精緻化による改善とその効果の検証2015

    • Author(s)
      長沼君主・高野正恵・井之川睦美
    • Organizer
      日本言語テスト学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校におけるアカデミックCan-Do尺度とCEFR-Jの関連性の検討2015

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      第54回大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 理解と思考を深める発問シナリオに基づく授業実践-教室内英語評価尺度による検証2015

    • Author(s)
      永末温子・長沼君主
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Evaluation of Priamary School English Language Activities in Japan: To Develop Pupils’ Self-Efficacy and Autonomy2015

    • Author(s)
      Emiko Izumi, Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      Foreign Language Education and Technology VI(FLEAT-VI)
    • Place of Presentation
      Harvard University U.S.
    • Year and Date
      2015-08-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モジュール授業の内容とその具体的指導法2015

    • Author(s)
      田縁眞弓
    • Organizer
      日本児童英語教育学会夏季研修セミナー
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習者の自己効力と自律性を促進する授業設計と評価―Hi, friends! Can-Doリスト試案2015

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・島崎貴代・森本レイト敦子
    • Organizer
      第15回小学校英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-07-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 私立小学校における文字が支えるコミュニケーション活動2015

    • Author(s)
      田縁眞弓・アレックスキャロル
    • Organizer
      日本児童英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Can-Doの設定と活用法―指導と評価の一体化2014

    • Author(s)
      長沼君主・島崎貴代
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第34回秋季研究大会(課題別分科会)
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2014-10-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校「英語音声指導」の実践 ~大阪市英語教育重点校の取組より~2014

    • Author(s)
      禰宜田陽子、松本学、田縁眞弓、泉恵美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会秋季研究大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2014-10-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR準拠ジャンル別ライティング及びスピーキング評価ルーブリックの課題と相互関連性の検討2014

    • Author(s)
      長沼君主、高野正恵、ヘザー・ジョンソン、井之川睦美
    • Organizer
      日本言語テスト学会第18回全国研究大会
    • Place of Presentation
      立命館大学びわこくさつキャンパス
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] CLIL的アプローチに基づいた理解と思考を深めるためのCan-Do尺度の活用2014

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      第53回大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing a contextualized CEFR-informed textbook for Japanese learners of English to facilitate autonomous learning and teaching2014

    • Author(s)
      Naoyuki Naganuma, Noriko Nagai, Fergus, O’Dwyer
    • Organizer
      AILA World Congress 2014
    • Place of Presentation
      The Brisbane Convention & Exhibition Centre, Australia
    • Year and Date
      2014-08-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における評価のあり方―児童の学びの支援に関する研究2014

    • Author(s)
      泉惠美子、アレン玉井光江、大田亜紀、島崎貴代、田縁眞弓、長沼君主、森本敦子、萬谷隆一
    • Organizer
      第14回小学校英語教育学会神奈川大会
    • Place of Presentation
      関東学院大学
    • Year and Date
      2014-07-26
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 評価方法について2014

    • Author(s)
      泉恵美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 大阪市でのフォニックス等の指導法を取り入れた「英語音声指導」 -文字付音声指導の実践-2014

    • Author(s)
      松本学、禰宜田陽子、田縁眞弓、泉恵美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] CLILにおける評価と動機づけ2014

    • Author(s)
      長沼君主
    • Organizer
      新しい発想の英語教育改善セミナー
    • Place of Presentation
      日米会話学院
    • Year and Date
      2014-05-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語Can-Do評価尺度活用マニュアル~We Can! & Let’s Try! Can-Doリスト試案~2018

    • Author(s)
      泉惠美子・萬谷隆一・アレン玉井光江・田縁眞弓・長沼君主(編著)
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      小学校英語評価研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 英語の初期学習者における内容重視の活動-小中を繋ぐCLIL活動2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      なし
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新編 小学校英語教育法入門2017

    • Author(s)
      樋口 忠彦、加賀田 哲也、泉 惠美子、衣笠 知子
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327410988
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] Q&A 小学英語指導法事典 ―教師の質問112に答える2017

    • Author(s)
      樋口忠彦,高橋一幸,加賀田哲也,泉惠美子(編著)
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804408
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 主体的な学びをめざす小学校英語教育-教科化からの新しい展開-2017

    • Author(s)
      金森強,本多敏幸,泉惠美子(編著)
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804446
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] A New Approach to English Pedagogical Grammar2017

    • Author(s)
      Tajino, A.(Ed.)Yanase, Y., Watari, Y., Izumi, Emiko, et al.
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138227118
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新学習指導要領の展開 外国語編2017

    • Author(s)
      吉田研作(編著)泉惠美子,大田亜紀他(著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183287144
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新学習指導要領の展開 外国語活動編2017

    • Author(s)
      吉田研作(編著)加藤拓由,田縁眞弓,大田亜紀他(著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183288189
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 平成29年版 小学校 新学習指導要領ポイント総整理2017

    • Author(s)
      田縁眞弓他(著)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491033587
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 小中連携を推進する英語授業-実践的研究-2017

    • Author(s)
      樋口忠彦(代表),和田憲明,泉惠美子,森本敦子,山川拓他(著)
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      日本児童英語教育学会・英語授業研究学会関西支部 合同プロジェクトチーム(2014-2017)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] TESOL VOICES Young Learner Education2017

    • Author(s)
      Copland, F & Garton, S (ed.) Mitsue Allen-Tamai (chap.7)
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      TESOL Press
    • ISBN
      9781945351150
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] Little Readers 42017

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Publisher
      小学館集英社プロダクション.
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] スピーキング指導ハンドブック2016

    • Author(s)
      泉惠美子・門田修平(編著)
    • Total Pages
      387
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 英語好きな子に育つ たのしいお話3652016

    • Author(s)
      泉惠美子・加藤拓由(他)
    • Total Pages
      415
    • Publisher
      誠文堂新光社.
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『新・教職リニューアルー教師力を高める』 「小学校における英語教育」(第14章)2016

    • Author(s)
      篠原清昭 (編著者),アレン玉井光江他
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語Can-Do評価尺度活用マニュアル【別冊】~Hi, friends! PlusCan-Doリスト試案~2016

    • Author(s)
      泉惠美子・アレン玉井光江・長沼君主・田縁眞弓・萬谷隆一
    • Total Pages
      89
    • Publisher
      小学校英語評価研究会
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教室英語ハンドブック2016

    • Author(s)
      高梨庸雄・小野尚美・土屋佳雅里・田縁眞弓
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 英語スピーキング指導ハンドブック2016

    • Author(s)
      泉惠美子・門田修平(編著),田縁眞弓他
    • Total Pages
      387
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Enjoy! Phonics 1(上巻)2016

    • Author(s)
      吉田晴世・田縁眞弓・泉惠美子・加賀田哲也
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      受験研究社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Enjoy! Phonics 2(下巻)2016

    • Author(s)
      吉田晴世・田縁眞弓・泉惠美子・加賀田哲也
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      受験研究社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 青山学院4-4-4一貫制英語教育構想』 「英語教育効果測定―初等部・中等部の英語能力測定」2015

    • Author(s)
      木村松雄(編著),アレン玉井光江他
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『小学校英語教育―授業づくりのポイント』 「文脈を大切にした外国語教育」,「本気の英語教育 公立小学校での挑戦」(齊藤早苗・アレン玉井光江)2015

    • Author(s)
      高橋美由紀・柳善和(編著)アレン玉井光江他
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語Can-Do評価尺度活用マニュアル~Hi, friends! 1&2 Can-Doリスト試案~2015

    • Author(s)
      泉恵美子、アレン玉井光江、長沼君主、田縁眞弓、萬谷隆一
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      小学校英語評価研究会
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] Connections to Thinking in English: The CEFR-informed EAP Textbook Series B1(A2+) to B1+2015

    • Author(s)
      長沼君主、永井典子、ファーガス・オドワイヤー(編)
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      朝日出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] Q&A 中学英語指導法事典:現場の悩み152に答える2014

    • Author(s)
      樋口忠彦、高橋一幸(編著)、泉恵美子他(著)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 科研プロジェクト(EASEL)小学校英語Can-Do評価

    • URL

      http://www.izumi-lab.jp/easel.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi