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A study on market response mechanism

Research Project

Project/Area Number 26285095
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Sato Tadahiko  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40400626)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 照井 伸彦  東北大学, 経済学研究科, 教授 (50207495)
伴 正隆  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (50507754)
西尾 チヅル  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (80241769)
ウィラワン ドニ・ダハナ  大阪大学, 経済学研究科, 教授 (90432426)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords市場反応 / マーケティング / ベイジアンモデリング / ビッグデータ / 消費者異質性 / 時間的異質性 / 構造異質性 / POP広告 / 感性評価 / アンケート調査 / 消費者態度 / 状態空間モデル / 並列計算 / 演繹 / 帰納 / MCMC / ID付POSデータ
Outline of Final Research Achievements

In this study, we aimed to clarify the consumers market response mechanism systematically. In this study, the problem was systematically clarified in the Bayesian modeling framework, and models applicable to the business field was developed. In this research group, 59 journal articles (30 with peer review) and 80 presentations of academic society etc. (15 of which were invited lectures) were given. A point worth mentioning as the research result is the point that clarified the occurrence mechanism of the market resdponse from the viewpoint of consumer heterogeneity and the viewpoint of temporal heterogeneity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,「消費者の違いによる市場反応の違い」,「時間変動に基づく市場反応変化の違い」,「目的変数の違いによる同一変数の影響度の違い」,および「市場反応の構造異質性」を明らかにした点が貢献といえる.これらの点はマーケティング分野において本研究の学術的意義が存在する箇所であり,また提案した枠組みは実務マーケティングでも活用可能であり,社会的にも十分に意義深い研究になっている.

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (143 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (59 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Peer Reviewed: 31 results,  Open Access: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (80 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 15 results) Book (4 results)

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    • DOI

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    • DOI

      10.1007/978-981-13-3149-7_1

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      130007396998

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      130007518903

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      HeeJae Shin ,Wirawan Dony Dahana
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      伴正隆
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      120006314369

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      日本商業学会第66回全国区研究大会
    • Place of Presentation
      千葉商科大学(千葉県市川市)
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      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自動車選択における安全性装備の影響2016

    • Author(s)
      田中法臣・西尾チヅル
    • Organizer
      第52回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
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      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能性へのマーケティング対応:地球環境問題を中心として2016

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      企業と社会フォーラム第6回年次大会「社会的課題とマーケティング」
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス(東京都新宿区)
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      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 累積購買の心理的影響を考慮した消費者購買レジームのモデル化2015

    • Author(s)
      宮津和弘、佐藤忠彦
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会、第98回研究大会
    • Place of Presentation
      電通ホール(東京都港区)
    • Year and Date
      2015-12-12
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      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 機能疲労発生のメカニズムに関する研究2015

    • Author(s)
      神田晴彦,西尾チヅル
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会第98回研究大会
    • Place of Presentation
      電通ホール(東京都港区)
    • Year and Date
      2015-12-12
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      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ブランド選択に対するネット⼝コミの効果:事前知識と受容性向の影響分析2015

    • Author(s)
      慎姫宰,ウィラワン・ドニ・ダハナ
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会、第98回研究大会
    • Place of Presentation
      電通ホール(東京都港区)
    • Year and Date
      2015-12-12
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      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] マーケティング・アナリティクスービッグデータとスモールデータの統計モデリングー2015

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      心理・行動・生体情報融合データ科学シンポジウム
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-11-21
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      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ビッグデータ活用によるマーケティングのパーソナライゼーション2015

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      学際重点研究プログラム「ヨッタスケールデータの科学技術」キックオフシンポジウム
    • Place of Presentation
      東北大学電気通信研究所(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-11-06
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      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ID付POSデータを用いた非耐久消費財新製品普及モデル2015

    • Author(s)
      伴正隆
    • Organizer
      2015年度統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      岡山大学津島キャンパス(岡山県岡山市)
    • Year and Date
      2015-09-07
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      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Modeling Preference Change through Brand Satiation2015

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      9th RCEA Bayesian Workshop
    • Place of Presentation
      Rimini(Italy)
    • Year and Date
      2015-06-23
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      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチ・チャネル顧客マネジメント:チャネルの利用状況と顧客価値に関す る実証分析2015

    • Author(s)
      ウィラワン・ドニ・ダハナ,中島望,田中克明
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会、第97回研究大会
    • Place of Presentation
      大阪府立大学中百舌鳥キャンパス(大阪府堺市)
    • Year and Date
      2015-06-14
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      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] サービス経験と選択・顧客満足2015

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県高松市)
    • Year and Date
      2015-05-29
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      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] マーケティング・アナリティクスービッグデータとスモールデータの統計モデリングー2015

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      応用統計学フロンティアセミナー
    • Place of Presentation
      統計数理研究所(東京都立川市)
    • Year and Date
      2015-05-23
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      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Heterogeneous Variable Selectionに基づく百貨店顧客の来店行動の構造異質性の解析2015

    • Author(s)
      山田浩喜,佐藤忠彦
    • Organizer
      応用統計学会2015年度年会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-03-14
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      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理的財布を考慮した閾値ポアソン回帰モデルによる消費者行動の解析2015

    • Author(s)
      宮津和弘,佐藤忠彦
    • Organizer
      応用統計学会2015年度年会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-03-14
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      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 3階層多変量状態空間モデリングによる動的市場反応形成メカニズムの解明2015

    • Author(s)
      青柳憲治,佐藤忠彦
    • Organizer
      応用統計学会2015年度年会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-03-14
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      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 時変係数分布ラグモデルによる市場反応分析2015

    • Author(s)
      井上友彦,佐藤忠彦
    • Organizer
      応用統計学会2015年度年会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-03-14
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      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] データ・アナリティクスの実際2015

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      電力自由化ITセミナー 『電力小売り 最新ソリューションの動向』
    • Place of Presentation
      日本電気協会会議室(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2015-03-10
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      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Modeling Preference Change through Brand Satiation2015

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      応用統計ワークショップ
    • Place of Presentation
      東京大学大学院経済学研究科(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-01-23
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      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] マイクロマーケティング高度化のためのビッグデータの解析2014

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      モバイル・クラウド時代のIT新潮流を読み解く-第6回:アナリティクス適用事例,情報処理学会
    • Place of Presentation
      化学会館7F(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2014-12-01
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      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ショールーミング行動に影響を与える個人要因に関する研究2014

    • Author(s)
      ウィラワン ドニ ダハナ,リン サイウェイ
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2014-11-29
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      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Modeling Nonlinear Relation from Customer Satisfaction to Loyalty2014

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      Direct/Interactive Marketing Research Summit
    • Place of Presentation
      San Diego, U.S.A.
    • Year and Date
      2014-10-28
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    • Invited
  • [Presentation] 無限混合離散選択モデルによる消費者異質性の評価2014

    • Author(s)
      伴正隆
    • Organizer
      2014年度統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2014-09-15
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      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Multivariate Time Series Models with Hierarchical Structure for Discrete Outcomes2014

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      シンポジウム“経済・ファイナンス分析のための統計的方法”
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都豊島区)
    • Year and Date
      2014-09-12
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    • Invited
  • [Presentation] 『個客』マーケティングのためのベイジアンモデリング入門2014

    • Author(s)
      樋口知之,佐藤忠彦
    • Organizer
      BigData Conference 2014 Autum
    • Place of Presentation
      六本木ヒルズ(東京都港区)
    • Year and Date
      2014-09-04
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    • Invited
  • [Presentation] 製品カテゴリー間の予算配分とブランド購入の同時モデル2014

    • Author(s)
      ウィラワン ドニ ダハナ,中島望,照井伸彦
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2014-06-22
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  • [Book] マーケティングの統計モデル(統計解析スタンダード)2015

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      朝倉書店
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  • [Book] Proceedings of International Workshop on Data Science and Service Research2014

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui ed.
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      Center for Data Science and Service Research, Graduate School of Economics and Management, Tohoku University
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      2014 Annual Research Report
  • [Book] Proceedings of International Conference on Statistical Inference of High dimensional Large-scale Socio-economics Data2014

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui and Yasumasa Matsuda eds
    • Total Pages
      311
    • Publisher
      Center for Data Science and Service Research, Graduate School of Economics and Management, Tohoku University
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  • [Book] 「第8章:ベイジアン・モデリングによる動的ブランド診断」,『ブランド評価手法-マーケティング視点によるアプローチ』2014

    • Author(s)
      佐藤忠彦,樋口知之
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      朝倉書店
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Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

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