• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and study of program evaluation on a manual for the Japanese version of Solution-Focused Classrooms Program

Research Project

Project/Area Number 26285157
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

KUROSAWA Sachiko  目白大学, 人間学部, 特任教授 (00327107)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久能 弘道  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30271703)
久田 満  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (50211503)
Research Collaborator WATANABE Yuka  
TSURUTA Yoshie  
TAKENOUCHI Yuichi  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords学校プログラム / 解決志向アプローチ / 教室づくり / スケーリング / WOWWアプローチ / ピアサポート / プログラム評価 / いじめ・不登校 / クラスづくり / 困難学級 / 学級担任 / 学級目標 / 成功要因
Outline of Final Research Achievements

We interviewed teachers who had successfully created secure classrooms. We studied them and the Japanese and international reports about solution-focused school practice. Based on them, we developed the manual for the Japanese version of Solution-Focused Classrooms Program; a classroom assistant (CA) pays five weekly visits to a classroom, spending an hour each time, takes 15 minutes to do the program. The manual consists of “observation and feedback of what has already been done well”, and “scaling the class”.
We practiced the program based on the manual and conducted research, in elementary and junior high schools. It was suggested that applying the manual to actual schools enabled children to have higher sense of adaptation to class and encouraged them to create better classes, and positive changes in the measurements of “feel happy” and “try to contribute” to others. The effects of the program were higher in the groups of medium and low sense of security.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report

Research Products

(27 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 9 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「日本版 解決志向のクラスづくり完全マニュアル」に基づく実践と評価研究―北海道における一実践―2018

    • Author(s)
      松田剛・久能弘道・黒沢幸子
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院研究紀要 学校臨床心理学研究

      Volume: 15 Pages: 31-39

    • NAID

      120006470000

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校コミュニティの力を活かし学校を元気にする-全国の優れた実践の質的検討を踏まえて-2017

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Journal Title

      心身健康科学

      Volume: 13 Pages: 23-27

    • NAID

      130005243541

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 最高の学級を皆で手に入れよう!2016

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Journal Title

      月刊学校教育相談

      Volume: 30 Pages: 24-25

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 困難学級を成功に導く生徒と教員による教室づくりのプロセス―中学校教員への半構造化面接の質的検討から―2016

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Journal Title

      目白大学心理学研究

      Volume: 12 Pages: 1-13

    • NAID

      110010047572

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 解決志向のクラスづくり実践研究(1)中学校―開発した支援マニュアルを用いて―2017

    • Author(s)
      黒沢幸子・渡辺友香・竹之内裕一・鶴田芳映
    • Organizer
      日本ブリーフサイコセラピー学会第27回松山大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 解決志向のクラスづくり実践研究(2)小学校―開発した支援マニュアルを用いて―2017

    • Author(s)
      渡辺友香・黒沢幸子・鶴田芳映・関原良平
    • Organizer
      日本ブリーフサイコセラピー学会第27回松山大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 解決志向のクラスづくり支援マニュアルの実践効果研究2017

    • Author(s)
      黒沢幸子・渡辺友香
    • Organizer
      日本学校心理学会第19回つくば大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 東日本大震災から6年、福島の今とこれから:親と子の健康のために何ができるか―福島県沿岸部の公立中学校における心理的ケア2017

    • Author(s)
      久田満
    • Organizer
      日本健康心理学会第30回記念大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Development and Study of a Manual for the Japanese Version of Solution-Focused Classrooms Program2017

    • Author(s)
      Sachiko Kurosawa,Norio Mishima,&Yuichi Takenouchi
    • Organizer
      Solution-Focused Brief Therapy Association Annual Conference 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mental Health Status among Japanese Children Who Experienced the Triple Disaster in Fukushima in 2011- A Three Year Follow-up in 7th to 9th Graders.2017

    • Author(s)
      Mitsuru Hisata & Nanako Nakamura-Taira
    • Organizer
      The 4th International Academic Conference on Social Sciences
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもの力を活かした温かい教室/学校づくり(1)-多様な立場による実践の語りから学ぶ-2016

    • Author(s)
      黒沢幸子・渡辺友香
    • Organizer
      日本ピア・サポート学会第15回総会・研究大会(沖縄大会)
    • Place of Presentation
      沖縄県総合福祉センター(沖縄県・那覇市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの力を活かした温かい教室/学校づくり(2) -小学校における保健委員会の取り組み-2016

    • Author(s)
      渡辺友香・黒沢幸子
    • Organizer
      日本ピア・サポート学会第15回総会・研究大会(沖縄大会)
    • Place of Presentation
      沖縄県総合福祉センター(沖縄県・那覇市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本版 解決志向の教室づくり支援マニュアルの作成2016

    • Author(s)
      黒沢幸子・渡辺友香
    • Organizer
      日本学校心理学会第18回大会(名古屋大会)
    • Place of Presentation
      名古屋大学 東山キャンパス(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 誰でも通いたくなる学校づくりに向けた解決志向からの提言―全国の優れた実践の質的研究を踏まえて―2016

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      学校教育実践に生かす解決構築アプローチ(WOWW)研究会第8回研究大会
    • Place of Presentation
      旭川市勤労者福祉会館 大会議室(北海道・旭川市)
    • Year and Date
      2016-08-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] いじめ・不登校の予防につながる安心安全な教室への変容プロセス―中学校教員への半構造化面接への質的検討から―2016

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第19回大会
    • Place of Presentation
      立正大学品川キャンパス(東京都・品川区)
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校コミュニティの力を活かし学校を元気にする-全国の優れた実践の質的検討を踏まえて-2016

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      第23回日本心身健康科学会学術集会
    • Place of Presentation
      人間総合科学大学 東京サテライト(東京都・千代田区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] より良い教室づくりの成功要因にみられるピア・サポート―小・中学校教員の語りの質的検討から―2015

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      日本ピア・サポート学会第14回総会・研究大会(埼玉大会)
    • Place of Presentation
      独立行政法人 国立女性教育会館(埼玉県・比企郡嵐山町)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校で活かす解決志向アプローチ―生徒どう!?(静と動):成功事例から学ぶ―2015

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      日本ブリーフサイコセラピー学会第25回札幌大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター〔かでる2・7〕(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 解決志向の「ピア・グループ」2015

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      日本学校教育相談学会山形県支部
    • Place of Presentation
      山形市保健センター大会議室(山形県・山形市)
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校で活かすいじめへの解決志向アプローチ2015

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      日本学校教育相談学会山形県支部
    • Place of Presentation
      山形テルサ、山形県山形市
    • Year and Date
      2015-02-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 解決志向で教育相談力を高めよう2014

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      日本学校教育相談学会山形県支部
    • Place of Presentation
      山形ビッグウイング、山形県山形市
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 解決志向ブリーフセラピー:学校における有効な手法2014

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      八王子市小学校教育研究会
    • Place of Presentation
      八王子市教育センター、東京都八王子市
    • Year and Date
      2014-09-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校で役立つ解決志向ブリーフセラピー:ファーストステップ・セカンドステップ2014

    • Author(s)
      黒沢幸子
    • Organizer
      学校教育実践に生かす解決志向アプローチ(WOWW)研究会第6回研究大会
    • Place of Presentation
      旭川市勤労者福祉会館、北海道旭川市
    • Year and Date
      2014-08-11 – 2014-08-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 誰でも行きたくなる解決志向の学校を目指した実践2014

    • Author(s)
      八幡睦実・黒沢幸子
    • Organizer
      学校教育実践に生かす解決志向アプローチ(WOWW)研究会第6回研究大会
    • Place of Presentation
      旭川市勤労者福祉会館、北海道旭川市
    • Year and Date
      2014-08-11 – 2014-08-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] WOWW(学校でうまくいっていることに取り組む)を活かした教職員によるチーム支援2014

    • Author(s)
      野崎徹・黒沢幸子
    • Organizer
      学校教育実践に生かす解決志向アプローチ(WOWW)研究会第6回研究大会
    • Place of Presentation
      旭川市勤労者福祉会館、北海道旭川市
    • Year and Date
      2014-08-11 – 2014-08-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 解決志向のクラスづくり完全マニュアル―チーム学校、みんなで目指す最高のクラス!―2017

    • Author(s)
      黒沢幸子・渡辺友香
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      ほんの森出版
    • ISBN
      9784866141046
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] サポートグループ・アプローチ完全マニュアル―解決志向アプローチ+ピア・サポートでいじめ・不登校を解決!―2015

    • Author(s)
      八幡睦実・黒沢幸子
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      ほんの森出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi