• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Characteristics of the Japanese Approach to Lesson Study and its Recontextualization in the Teaching Practice

Research Project

Project/Area Number 26285182
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokai Gakuen University

Principal Investigator

MATOBA Masami  東海学園大学, 教育学部, 教授 (40142286)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金津 琢哉  東海学園大学, 教育学部, 教授 (20633522)
小林 宏己  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30302904)
久野 弘幸  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (30325302)
倉本 哲男  愛知教育大学, 教育実践研究科, 教授 (30404114)
安達 仁美  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (30506712)
サルカルアラニ モハメドレザ  名古屋大学, アジア共創教育研究機構(教育), 教授 (30535696)
副島 孝  愛知文教大学, 人文学部, 教授 (30593107)
坂本 篤史  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (30632137)
田上 哲  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (50236717)
大野 栄三  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (60271615)
深澤 広明  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (70165249)
柴田 好章  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)
杉本 憲子  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (70344827)
吉田 成章  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70514313)
田村 知子  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (90435107)
原 宏史  東海学園大学, 教育学部, 教授 (90524489)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords教育学 / 授業研究 / 授業分析 / 再文脈化 / 表象 / 思考体制 / 抽出児 / 民間教育団体 / 微視と巨視 / 拠点校 / ツール / 理論 / 教育方法学 / ペタゴギー / スクリプト / 学校づくり / メンタルモデル / 教師の資質 / カリキュラム開発 / ペタゴジー / カリキュラム / 教材研究 / 授業諸要因 / 授業分析のアプローチ / 民間教育研究団体 / 教育方法 / 日本型授業研究 / 分析手法 / 授業記録 / 文化的メンタルモデル / 可視化 / ティーチング・スクリップト
Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify the characteristics of the Japanese approach to lesson study.
The following results were obtained: (1) Japanese-style lesson study was divided into three categories, and the characteristics of each category were clarified. (2) Historically, lesson study in Japan has shifted from a science-oriented approach to collaborative research between teachers and researchers since the 1990s. (3) In curriculum management studies, lesson studies are incorporated and related to curriculum studies. (4) The Japanese school teachers use a lesson plan called ZASEKIHYOU-JUGYOUAN in Japan and KART as tools for children's understanding of the teacher. (5) In the "SHAKAIKA NO SHOSI WO TURANUKU KAI," which is one of the non-government site educational organization, lesson planning, implementation, and evaluation in the lesson study practice are based on the thoughts of Kaoru Ueda, who is the leader of the organization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

世界各国で多様に展開されている授業研究を背景として、日本型授業研究の理論、理念、方法、手法の独自性を解明することは、今後の日本の授業研究の展開にとって実践的・学術的意義がある。教育効果を測定する諸外国の測定ツールに対して、日本のカルテ、座席表などのツールは子どもの質的理解である。子どもの人間関係、家庭環境、個性を視野に入れた授業計画と実践の背後にある教師の思考体制の解明は、今後の個を重視する授業実践にとって意義がある。
学術的には、授業研究は、事例の解釈にともなうアブダクション、パラ言語、分析単位、叙述形式の開発等の研究に基礎データと仮説を提供できる利点がある。

Report

(7 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (64 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 14 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (38 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 2 results) Book (8 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 社会科の初志をつらぬく会の総合的な学習の時間の理解と展開2020

    • Author(s)
      的場正美
    • Journal Title

      東海学園大学研教育究紀要

      Volume: 4 Pages: 69-79

    • NAID

      120006870208

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初志を生きる2020

    • Author(s)
      的場正美
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 397 Pages: 2-5

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業構想と展開のエビデンス― 新城市立新城小学校の事例の分析 ―2019

    • Author(s)
      的場正美
    • Journal Title

      東海学園大学研究紀要 人文科学研究編

      Volume: 24 Pages: 75-97

    • NAID

      120006636421

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校社会科公民的分野と高等学校公民科「公共」を接続する中学校社会科授業の開発―「対立と合意」・「効率と公正」・「希少性」と「幸福、正義、校正」の接続に着目して-2019

    • Author(s)
      原 宏史
    • Journal Title

      東海学園大学研究紀要 人文科学研究編

      Volume: 24 Pages: 59-74

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 岐阜市立長良小学校の特別活動2018

    • Author(s)
      的場 正美
    • Journal Title

      東海学園大学教育研究紀要

      Volume: 2(2) Pages: 85-103

    • NAID

      120006489282

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Learning from Japanese Approach to Teachers’ Professional Development: Can Jugyou Kenkyu works in other countries?2018

    • Author(s)
      Masami Matoba, & Mohammad Reza Sarkar Arani
    • Journal Title

      PEDAGOGICAL DIALOGUE

      Volume: 4(22) Pages: 56-75

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「自立発見読み学習法」の創造と展開-相互学習概念との関連を軸に-2018

    • Author(s)
      金津 琢哉・尾石 忠正
    • Journal Title

      東海学園大学研究紀要 人文科学研究編

      Volume: 23 Pages: 9-24

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業研究と授業分析の課題―実践と理論へのその貢献―2017

    • Author(s)
      的場 正美
    • Journal Title

      東海学園大学教育研究紀要

      Volume: 2(1) Pages: 159-172

    • NAID

      120006364862

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Building Academic- Oriented Lesson Study2017

    • Author(s)
      的場 正美
    • Journal Title

      東海学園大学スポーツ健康科学部教育研究紀要

      Volume: 3 Pages: 120-134

    • NAID

      40021803139

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生活科授業における選出児の役割について2017

    • Author(s)
      水野 信輔・的場 正美
    • Journal Title

      東海学園大学スポーツ健康科学部教育研究紀要

      Volume: 3 Pages: 139-154

    • NAID

      40021803154

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の実践的力量を高める国語科の授業研究2017

    • Author(s)
      金津 琢哉
    • Journal Title

      岐阜国語教育研究

      Volume: 15 Pages: 100-105

    • NAID

      40021317227

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業記録の分析枠組みードイツ政治教育の事例分析を通して2017

    • Author(s)
      的場正美
    • Journal Title

      東海学園大学研究紀要 人文科学研究編

      Volume: 22 Pages: 66-79

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 社会科の初志をつらぬく会の授業研究2017

    • Author(s)
      的場正美
    • Journal Title

      東海学園大学教育研究紀要

      Volume: 1 Pages: 99-108

    • NAID

      120006246715

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本型授業研究の独自性に関する事例研究2015

    • Author(s)
      的場 正美
    • Journal Title

      東海学園大学教育研究紀要

      Volume: 1 Pages: 98-110

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 授業分析における転記情報と記述形式に関する事例研究2015

    • Author(s)
      的場正美
    • Journal Title

      東海学園大学紀要―人文科学研究編

      Volume: 20 Pages: 51-68

    • NAID

      120005626870

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Reorienting the cultural script of teaching: cross cultural analysis of a science lesson2014

    • Author(s)
      Arani, M. R. S; Shibata, Y.; Lee, K-E C.; Kuno, H.; Matoba, M.; Fong L. L. & Yeo, J
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 3 (3) Pages: 215-235

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] A Model of Mathematics Teaching for Competency-based Learning: A Case Study of a Lesson in Japan2019

    • Author(s)
      Ota, Makoto & Matoba, Masami
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2019, Amsterdam
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transcript- based Lesson Analysis: a Case Study of Teacher Professional Development in Japan2019

    • Author(s)
      Kanazu, Takuta & Matoba, Masami
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2019, Amsterdam
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カリキュラム研究における授業研究の位置―授業研究が生み出すエビデンスを中心にして―2018

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業構想と展開のエビデンス―新城市立新城小学校の事例の分析―2018

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Evidence for Revising Teaching Practice2018

    • Author(s)
      Masami MATOBA
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The gap between the theory and practice in curriculum management in recent Japan, symposia “Lesson study and curriculum management in Japan- Focusing on action research-“2018

    • Author(s)
      Tomoko TAMURA
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校社会科公民的分野と高等学校公民科公共を接続する社会科授業の開発―「対立と合意」・「効率と公正」・「希少性」と「幸福、正義、校正」の接続に着目して-2018

    • Author(s)
      原 宏史
    • Organizer
      第29回日本公民教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing materials for teachers to raise the competency: Focusing on observation skills using Transcript-Based Lesson Analysis2018

    • Author(s)
      Yoshiaki SHIBATA
    • Organizer
      The International Conference on Effectiveness and Efficiency of Education, Mongolian National University of Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同的な学びの質を高める指導法―尾石忠正「自立発見読み学習法」に学ぶ―2018

    • Author(s)
      金津琢哉
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第27回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The Japanese Approach to Improving Instruction through Lesson Study2017

    • Author(s)
      Masami Matoba
    • Organizer
      7th International Conference on School and Teaching. Cheongju International Teacher Education Forum
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Building Academic-Oriented Lesson Study2017

    • Author(s)
      Masami Matoba
    • Organizer
      7th International Conference on School and Teaching. Cheongju International Teacher Education Forum
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業記録にみる教師の子ども観に関する事例分析2017

    • Author(s)
      的場 正美
    • Organizer
      第27回日本教師教育学会大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科の初志をつらぬく会の授業論―学習指導案の事例分析からー2017

    • Author(s)
      的場 正美
    • Organizer
      第66回全国社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] A Contribution from Lesson Analysis in the Visualization of Interpretation of Verbatim Records in Classroom Activities2017

    • Author(s)
      Masami Matoba
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 奈良女子大学附属小学校の自律的学習法の地方における展開と普及2017

    • Author(s)
      金津 琢哉
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科の初志をつらぬく会の授業研究2016

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      第52回日本教育方法学会大会
    • Place of Presentation
      九州大学教育学部
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Inter-cultural Lesson Studyに関する基礎的研究2016

    • Author(s)
      田上哲
    • Organizer
      2016年公州大学-九州 大学国際学術フォーラム(
    • Place of Presentation
      韓国・公州大 学
    • Year and Date
      2016-09-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本型授業研究の独自性に関する事例研究~抽出児童・生徒の意味を中心に~2016

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      第26回日本教師教育学会大会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] A Case Study of a Descriptive Language System for the Visualization of Interpretation in Lesson Analysis2016

    • Author(s)
      Masami MATOBA
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Place of Presentation
      University of Exeter, U. K.
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What Happens When a School doing Lesson Study with their Students? -A Case Study of a Junior High School in Japan-,2016

    • Author(s)
      Tomoko TAMURA
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Place of Presentation
      University of Exeter, U. K.
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドイツ・ ギムナジウムにおける政治科の授業記録の事例分析2016

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      第27回日本カリキュラム学会大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] H. Werner-Kuhnの解釈学的授業分析の枠組みと方法2016

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      第27回日本公民教育学会大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 1980年代ドイツにおける授業研究の範囲と傾向2016

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      第65回中部教育学会大会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「事例研究」としての授業分析2016

    • Author(s)
      田上哲
    • Organizer
      九州大学・華東師範大学国際教育研究交流集会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ranscript- based Lesson Analysis: a Case Study of Teacher Professional Development in Japan2015

    • Author(s)
      金津拓也、的場正美
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      Kohn Kean University
    • Year and Date
      2015-11-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effective Evidence for What?(指定討論)2015

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2014
    • Place of Presentation
      Kohn Kean University
    • Year and Date
      2015-11-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] WebベースのレスポンスシステムCloudClassRoom を活用した授業研究2015

    • Author(s)
      Yu-ta Chien, Chun-Yen Chang,大野栄三
    • Organizer
      PCカンファレンス2015北海道
    • Place of Presentation
      北見工業大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業記録分析の過程における教師の省察2015

    • Author(s)
      坂本篤史
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ・ギムナジウムにおける政治科の授業展開の分析と解釈2015

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      フォーラム・ドイツ教育
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおいて教科はどのように捉えられているか2015

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-07-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ政治教育における授業記録の分析枠組2015

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Place of Presentation
      、高千穂大学
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Description and Interpretation of Lesson Document in Lesson Study: Case Analysis of Lesson Unit of Daily Life Time in Special Education in Japan2014

    • Author(s)
      Katsuhiro Shimizu & Masami Matoba
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2014
    • Place of Presentation
      Bandung, Indonesia
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Review and New Landscapes of Lesson Study in Japan2014

    • Author(s)
      Masami Matoba
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2014
    • Place of Presentation
      Bandung, Indonesia
    • Year and Date
      2014-11-26
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける授業研究と授業分析の定義の変遷に関する研究2014

    • Author(s)
      的場正美
    • Organizer
      全国社会科教育学会第63回大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学教育学部
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Transcript-based Lesson Analysis: Potential and Possibility2014

    • Author(s)
      Masami Matoba
    • Organizer
      Nagoya Assembly for Lesson Study in Nagoya
    • Place of Presentation
      Toshi Center, Nagoya, Japan
    • Year and Date
      2014-10-31
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の授業研究は今なにが問われているか2014

    • Author(s)
      的場 正美
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回大会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing Teaching through Evidence-Based Lesson Study: Lesson Analysis for Sustainable Lesson Study2014

    • Author(s)
      Masami Matoba
    • Organizer
      Lesson Study Semnar 2014
    • Place of Presentation
      University Brunei Darussalam
    • Year and Date
      2014-10-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Transcription-based Lesson Analysis in Praxis: A case of 6th grade mathematics from Nara Women’s University attached School2014

    • Author(s)
      Hiroyuki Kuno
    • Organizer
      Lesson Study Semnar 2014
    • Place of Presentation
      University Brunei Darussalam
    • Year and Date
      2014-10-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 社会科を好きになる』教育への手立てー混迷を切り開く学力の育成2020

    • Author(s)
      社会科の初志をつらぬく会
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      経水社
    • ISBN
      9784863274792
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 社会科を好きになる教育への手立て2019

    • Author(s)
      社会科の初志をつらぬく会
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863274792
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 授業研究のフロンティア2019

    • Author(s)
      吉崎静夫
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085576
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育実践の継承と教育方法学の課題2018

    • Author(s)
      日本教育方法学会
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「授業研究」を創る2017

    • Author(s)
      鹿毛 雅治・藤本 和久
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804033
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] Perspectiven auf Politkuntrerricht heute: Vom socialwissenschaftelichen Sachunterricht bis zur Politiklehrerausbildung2017

    • Author(s)
      Markus Gloe/Tonio Oeftering
    • Publisher
      NomosBaden- Baden, Germany
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] The Lesson Study Seminar and Practice 2014: reflection on the Lesson Study Practice in Brunei Darussalam.2016

    • Author(s)
      The Sultan Hassanal Bolkiah Institute of Education, Universiti Brunei Darussalam
    • Publisher
      Universiti Brunei Darussalam
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法研究ハンドブック(授業研究(1990年代以降)を担当)2014

    • Author(s)
      日本教育方法学会
    • Total Pages
      444
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 東海学園大学学術情報リポジトリ

    • URL

      http://repository.tokaigakuen-u.ac.jp/dspace/handle/11334/2

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 東海学園大学学術情報リポジトリ

    • URL

      http://repository.tokaigakuen-u.ac.jp/dspace/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2023-03-23  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi