• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Learning Effect for Lecture Videos with Scrolling Through Text Comments Sent by Learners and Development of System aiming at Stimulated Discussion

Research Project

Project/Area Number 26330404
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionThe University of Kitakyushu

Principal Investigator

Asaba Nobutake  北九州市立大学, 基盤教育センター, 准教授 (50458105)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 斐品 正照  東京国際大学, 商学部, 准教授 (30305354)
西野 和典  九州工業大学, 教養教育院, 教授 (70330157)
Research Collaborator MATSUDA Noboru  
MATSUNAGA Kimihiro  
MITSUISHI Takashi  
TOYOSE Kimitoshi  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords講義ビデオ / VOD / ソーシャルメディア / テキストコメント / 共同学習 / 時系列データ / オープンエンドな課題 / 注目度 / 解説ビデオ / 具体例ビデオ / 思考の発散 / オープンエンド / 学習効果 / 議論 / 要件定義 / 時系列コメント / コメント挿入機能 / 教授事象 / 講義用ビデオ / 学習効果実験 / 限定的な公開 / 心理的変化 / コメントによる議論の活性化 / コメントの分類
Outline of Final Research Achievements

Higher education institutions increase learners’ chances of learning using lecture videos on the Web. However, there is concern that simply lecture videos viewing reduces learners’ intellectually appetite, challenging and so on. We consider that the concern will be solved by function that superimpose text comments sent by learners on the lecture video and crawl the comments from right to left on the video screen. In this study, we have investigated whether the function enhance learning effect.
We have developed a system with the function and performed learning experiments using the system. As a result of the experiments, we have verified that learners do not send the comments much and also do not send its that stimulate other learners intellectually. So, the leaner has not discussed contents of the lecture using the system with other learners. Therefore, we propose new function that learners send the comments following 3 steps: Brainstorming, Expand thinking, and Make conclusion.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2016 2015 2014

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 講義ビデオの視聴で書込タイミングに同期したコメントのスクロール表示の有無と注目度の時系列的変化に着目した実験2018

    • Author(s)
      浅羽修丈,斐品正照
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 講義ビデオとテキストコメントが同期表示されるソーシャルメディアを用いた共同学習における議論の分析とシステムの要件定義の検討2016

    • Author(s)
      浅羽修丈,倉光貴子,斐品正照
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Place of Presentation
      長崎大学 文教地区キャンパス(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 講義ビデオの画面上に学習者たちのテキストコメントを流すことが学習に与える影響に関する実験2016

    • Author(s)
      浅羽修丈,倉光貴子,斐品正照
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス(栃木県宇都宮市)
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 映像上に被せて流された他者のコメントが視聴者の印象に与える影響の分析2015

    • Author(s)
      浅羽修丈,倉光貴子,斐品正照
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Place of Presentation
      日本文理大学 湯布院研修所(大分県由布市)
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 講義用ビデオの再生に併せた時系列的なテキストコメントと印象を調査するシステム“ERICA拡張版”の概要と試作2015

    • Author(s)
      浅羽修丈,斐品正照
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      徳島大学 常三島キャンパス(徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2015-09-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルメディアで映像上に被せて流されたテキストコメントの分析2014

    • Author(s)
      浅羽修丈,斐品正照
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学 郡元キャンパス(鹿児島県鹿児島市)
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 事前に見た口コミが販売促進映像の視聴時に与える影響について2014

    • Author(s)
      浅羽修丈,倉光貴子,斐品正照
    • Organizer
      日本感性工学会
    • Place of Presentation
      中央大学 後楽園キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi