• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of School Library Educational Program Integrating Information Literacy and Inquiry Learning

Research Project

Project/Area Number 26330406
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionTsurumi University (2015-2016)
Tamagawa University (2014)

Principal Investigator

Kasai Yumiko  鶴見大学, 文学部, 教授 (10365869)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀田 龍也  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)
Research Collaborator NOBORIMOTO Yoko  
ITO Shiori  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学校図書館 / 情報リテラシー / 探究学習 / カリキュラム / 開発研究 / カリキュラム開発 / 一般化
Outline of Final Research Achievements

On purpose of developing a new school library educational programme to implement in "ordinary schools", one model school was selected as subject. Then series of researches on lesson study in advanced school library media centre were done to derive the components of learning activities contributing smaller programmes for the other schools.
In the final year of this research, the interim report was presented in an international conference of IASL (International Association of School Librarianship) 2016 and the following presentation was invited by Universita Degli Studi Roma Tre in Roma, Italy.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Universita Degli Studi Roma Tre(イタリア)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] メディアの特性を踏まえた情報収集を促進する生徒向け参考文献管理システムの開発と評価2017

    • Author(s)
      登本洋子, 板垣翔大, 伊藤史織, 堀田龍也
    • Journal Title

      教育システム情報学会

      Volume: 34-3

    • NAID

      130005874954

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的な学習における反論スキルの指導の展望と提案2017

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET17-1 Pages: 341-344

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究的な学習の年間カリキュラムによる情報活用スキルの習得とそれに及ぼす要因の検討.2016

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育情報学会誌 教育情報研究

      Volume: 32 Pages: 15-26

    • NAID

      130005330407

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究モデルに基づいて設計した探究的な学習におけるスキルの定着についての検討2016

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集JSET16-5pp.117-122

      Volume: JSET16-5 Pages: 117-122

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報検索を支援する生徒向けシステムに必要な機能要件2016

    • Author(s)
      登本洋子, 板垣翔大, 伊藤史織, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET16-3 Pages: 65-68

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] Implementation and Evaluation of Inquiry Learning Program “Waza for Learn ing” at the Age of 152016

    • Author(s)
      Yoko Noborimoto, Yoshifumi Goto, Shiori Ito, Yumiko Kasai, Tatsuya Horita
    • Journal Title

      Proceedings of SITE 2016

      Volume: SITE2016 Pages: 1708-1715

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生に対するアカデミック・ライティング指導過程における発表活動が論文内容 に及ぼす影響の検討2016

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 16-1 Pages: 29-34

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校図書館と学力-CLASS白書に見る米国学校図書館のエビデンス研究の現状2015

    • Author(s)
      河西由美子
    • Journal Title

      図書館雑誌

      Volume: 109 Pages: 700-701

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 初等教育における学校図書館の学習環境の改善 -情報活用スキルを育成するための学習環境改善の要件-2015

    • Author(s)
      塩谷京子, 堀田龍也, 久保田賢一
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 22-1 Pages: 1-12

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的な学習における著作権に関する理解の向上についての分析2015

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 15-3 Pages: 73-78

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ICTを活用した探究的な学習の効果についての検討2015

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育情報学会 第31回年会講演論文集

      Volume: 31 Pages: 260-261

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] ICTを活用した探究的な学習の開発と実践2015

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会 第31回全国大会講演論文集

      Volume: 31 Pages: 553-554

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] デジタルコンテンツと学校図書館2015

    • Author(s)
      河西由美子
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 773 Pages: 16-19

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校図書館の情報化の課題2015

    • Author(s)
      河西由美子
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 242 Pages: 32-33

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育の情報化の流れと学校図書館2015

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 242 Pages: 34-35

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] ICTを活用した探究的な学習における学習効果の分析2015

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET15-1 Pages: 67-72

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びに活かす学校図書館メディア2015

    • Author(s)
      伊藤史織
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 242 Pages: 38-39

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的な学習における反論スキルの指導の展望と提案2017

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究モデルに基づいて設計した探究的な学習におけるスキルの定着についての検討2016

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      仁愛女子短期大学(福井県福井市)
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] La sfida della biblioteca scolastica nell’era digitale: trasformare la vecchia stanza dei libri in un centro di apprendimento(邦題:デジタル時代における学校図書館の課題)2016

    • Author(s)
      KASAI, Y
    • Organizer
      ローマ第三大学 学校図書館研究会
    • Place of Presentation
      Universita Degli Studi Roma Tre (Roma, Italy)
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Based Learning for the Digital Age with School Libraries as Learning Environments, International Association of School Librarianship Annual Forum, Tokyo Japan2016

    • Author(s)
      NOBORIMOTO, Y., ITO, S., GOTO, Y., KASAI, Y., HORITA, T
    • Organizer
      International Association of School Librarianship
    • Place of Presentation
      明治大学(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 情報検索を支援する生徒向けシステムに必要な機能要件2016

    • Author(s)
      登本洋子, 板垣翔大, 伊藤史織, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Implementation and Evaluation of Inquiry Learning Program “Waza for Learn ing” at the Age of 152016

    • Author(s)
      Yoko Noborimoto, Yoshifumi Goto, Shiori Ito, Yumiko Kasai, Tatsuya Horita
    • Organizer
      SITE 2016
    • Place of Presentation
      Savannah, Georgia, USA
    • Year and Date
      2016-03-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学生に対するアカデミック・ライティング指導過程における発表活動が論文内容 に及ぼす影響の検討2016

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを活用した探究的な学習の開発と実践2015

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを活用した探究的な学習の効果についての検討2015

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      茨城大学水戸キャンパス(茨城県水戸市)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的な学習における著作権に関する理解の向上についての分析2015

    • Author(s)
      登本洋子, 後藤芳文, 伊藤史織, 河西由美子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Kuhlthau らの"Guided Inquiry"の枠組み を援用した中学3年生の探究学習の分析2014

    • Author(s)
      河西由美子
    • Organizer
      日本図書館情報学会
    • Place of Presentation
      梅花女子大学(大阪府)
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 情報の評価とコレクション形成2015

    • Author(s)
      安形輝、大谷康晴、大場裕幸、小野寺夏生、河西由美子、古賀崇、齋藤泰則、佐藤翔、佐藤義則、須賀千絵、安井一徳
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      勉誠出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2022-02-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi