• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study and practice of the LPs-use teaching method aiming at understanding deepening of the knowledge which becomes a core at science learning

Research Project

Project/Area Number 26350184
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

KATAHIRA Katsuhiro  筑波大学, 人間系, 教授 (70214327)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords理科カリキュラム構成 / 理科教授デザイン / ラーニングプログレッション / 理科授業研究 / 構成主義 / 理科教育 / カリキュラム開発 / LPs / レリバンス
Outline of Final Research Achievements

In this research, the science concept to handle it in a school was structured from the view point of Learning Progressions(LPs). LPs showed the developmental understanding special quality of the learner about theory and a concept who takes the leading part in learning by cross table of a school age axis and the learning contents. In particular, a developmental process of scientific understanding of misconception or preconception study was indicated as LPs about energy concept. The core concept and the cross cutting concept were made clear there. A spadework for a learning problem and putting a question which correspond to student's rerevance of each grade was performed.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (18 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校『電磁石の性質』の実験活動における目的意識の変容に関する研究2016

    • Author(s)
      山本高広,片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 13-16

    • NAID

      130006655854

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒の化学知識の理解におけるp-prims論の活用に関する研究2016

    • Author(s)
      飯塚祐介,片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 43-46

    • NAID

      130006655919

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] LPsを活用した学習到達度の多次元的評価に関する研究2016

    • Author(s)
      鳥井拓弥,片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 47-50

    • NAID

      130006655922

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『力と運動』概念に関する国内版LPsのモデル化に関する研究2016

    • Author(s)
      鳥井拓弥,片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文要旨集

      Volume: 40 Pages: 371-372

    • NAID

      130007436115

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ティンカリングの観点を取り入れた生徒主体の『ものづくり』に関する研究2016

    • Author(s)
      柚木翔一朗,片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 51-54

    • NAID

      130006655921

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 統合的な見方を促す指導法に関する一考察-小学校及び中学校での実践から-2016

    • Author(s)
      栃堀亮,片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 65-68

    • NAID

      130006655914

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『運動のしくみ』の学習内容における生徒のレリバンスを重視した理科授業実践2016

    • Author(s)
      今成直人,柚木翔一朗,斎藤正義,片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 61-64

    • NAID

      130006655923

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 本来ある理科の学びの過程を大事にし、理科的な目を教育課程全体で育んでいく2016

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      総合教育技術

      Volume: 4 Pages: 35-35

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校「電磁石の性質」の実験活動における目的意識の変容に関する研究2016

    • Author(s)
      山本高広、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 30 Pages: 13-16

    • NAID

      130006655854

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生徒の化学知識の理解におけるp-prims論の活用に関する研究2016

    • Author(s)
      飯塚祐介、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 30 Pages: 43-46

    • NAID

      130006655919

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] LPsを活用した学習到達度の多次元的評価に関する研究2016

    • Author(s)
      鳥井拓弥、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 30 Pages: 47-50

    • NAID

      130006655922

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ティンカリングの観点を取り入れた生徒主体の「ものづくり」に関する研究2016

    • Author(s)
      柚木翔一朗、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 30 Pages: 51-54

    • NAID

      130006655921

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「運動のしくみ」の学習内容における生徒のレリバンスを重視した理科授業実践2016

    • Author(s)
      今成直人、柚木翔一朗、斎藤正義、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 30 Pages: 61-64

    • NAID

      130006655923

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な見方を促す指導法に関する一考察-小学校及び中学校での実践からー2016

    • Author(s)
      栃堀亮、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 30 Pages: 65-68

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] レリバンスを用いた指導方略による科学的知識の形成に関する研究2015

    • Author(s)
      今成直人、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 29 Pages: 47-50

    • NAID

      130006655762

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 観察・実験における目的意識や主体性を促す指導方略に関する研究-観察・実験の評価に着目してー2015

    • Author(s)
      山本高広、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 29 Pages: 51-54

    • NAID

      130006655751

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの日本の理科教育で身につけさせたい創造性2014

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1167 Pages: 6-13

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科授業を通した子どもの問題解決能力を育成するポイント2014

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 11-63 Pages: 17-22

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 科学概念の理解に用いる生徒の直観的知識を活用した教授方略2016

    • Author(s)
      飯塚祐介,片平克弘,
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] LPsを活用した評価課題を考案する手続きとその分析-『力と運動』概念を事例として-2016

    • Author(s)
      鳥井拓弥,片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 創意工夫に着目したものづくり活動の開発-科学領域におけるティンカリング活動を基に-2016

    • Author(s)
      柚木翔一朗,片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における次期学習指導要領改訂の特徴ー理科における「見方・考え方」とアクティブ・ラーニングの視点ー2016

    • Author(s)
      片平克弘
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等学校化学において生徒が理解に用いる直観的知識の特徴2016

    • Author(s)
      飯塚祐介,片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2016-08-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 観察・実験における目的意識を育成する指導方略に関する研究2015

    • Author(s)
      山本高広、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      茨城大学(茨城県水戸市)
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 理科学習内容に対する生徒のレリバンスの向上に関する研究2015

    • Author(s)
      今成直人、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      茨城大学(茨城県水戸市)
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒の科学的説明力の育成に関する研究2014

    • Author(s)
      半崎成大、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 理科学習内容の統合を促す指導方略に関する研究-シンガポールの理科教科書に着目して-2014

    • Author(s)
      栃堀亮、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育における生徒と学習内容とのレリバンスに関する研究2014

    • Author(s)
      齋藤正義、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] シンガポールの理科教科書における自然の統合的理解に関する研究2014

    • Author(s)
      栃堀亮、片平克弘
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2014-04-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 高校理科における生徒の科学的説明力の育成に関する研究2014

    • Author(s)
      半崎成大、片平克弘
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2014-04-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 粒子理論の教授学習過程の構成と展開に関する研究2016

    • Author(s)
      片平克弘
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi