• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Refinement of the Standard-Based Guest-Teacher Project to Nurture Student-Teachers Who Hope to Teach English at Elementary School

Research Project

Project/Area Number 26350305
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionJoetsu University of Education (2016)
Hokkaido University of Education (2014-2015)

Principal Investigator

Matsuzaki Kunimori  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90584160)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北條 礼子  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50199460)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords小学校英語教育 / 教師教育 / 教育工学 / 教師ポートフォリオ / 小学校外国語活動
Outline of Final Research Achievements

This study improved the model which was developed in the 2011-2013 Grant-in-Aid for Scientific Research (C), titled “Construction of a Model to Nurture Student-Teachers Who Hope to Teach Foreign Language Activities at Elementary School”. The InTASC Model Core Teaching Standards were incorporated into the refined model from the point of view of quality assurance for prospective teachers. Moreover, based on the model, a project was designed, where student-teachers of a teacher-training course teach foreign language activities as guest teachers at a public elementary school. From the results of Personal Attitude of Construct Analysis to the participants, it was found that they were satisfied with both getting involved in the project and conducting the foreign language activities based on the model. Also, it was shown that they found it effective for them to repeat designing teaching plans, practicing foreign language activities and reflecting activities for the teaching practices.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(19 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (16 results)

  • [Journal Article] InTASC Model Core Teaching Standards (2013)を活用した外国語活動ゲスト・ティーチャー活動の設計2017

    • Author(s)
      松崎邦守
    • Journal Title

      上越英語研究

      Volume: 17 Pages: 3-12

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 外国語(英語)のルーブリックの開発に関する実践的研究2016

    • Author(s)
      松崎邦守
    • Journal Title

      北海道教育大学研究紀要

      Volume: 67 Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校外国語活動における5年生児童の動機づけを高める授業の設計とその効果 : 文字指導とポートフォリオのカンファレンスに注目して2015

    • Author(s)
      北條礼子、松崎邦守、金安由理
    • Journal Title

      上越教育大学紀要

      Volume: 34 Pages: 203-212

    • NAID

      120005556335

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校 3 年生児童の英語の読み書きに関する動機づけ向上のためのプログラム開発とその効果2016

    • Author(s)
      宮澤 俊一 、北條 礼子、松崎 邦守、 藤井 佑輔
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における 4 年生児童対象のポートフォリオを活用した文字学習の授業設計と効果2016

    • Author(s)
      北條 礼子、松崎 邦守、加藤 絵理
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における高学年児童の動機づけを高めるポートフォリオを活用した授業設計と効果2015

    • Author(s)
      北條礼子,松崎邦守,中野博之,高橋俊,新藤恵子
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における5年生児童の動機づけを高める文字指導を取り入れた授業計画とその効果2015

    • Author(s)
      高橋駿,北條礼子,松崎邦守,小林瞳,中山ひかる,木村理奈
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における4年生児童に向けた動機づけを高める文字指導を取り入れた授業設計と効果2015

    • Author(s)
      藤井佑輔,北條礼子,松崎邦守,本間奈央,幸田勝敏,中村真衣波
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校6年生児童の英語学習に対する動機づけを高めるためのKINECTを用いた国際交流プログラムの開発とその効果2015

    • Author(s)
      藤田真実,北條礼子,中野博之,松崎邦守,宮澤俊一,藤井裕記,坂田恵子,和田諭
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校3年生児童の英語の文字の読み書きに関する動機づけを高めるためのプログラムの開発とその効果2015

    • Author(s)
      加藤絵里,北條礼子,金安由里,松崎邦守,児玉誉也,楠愛莉香
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] InTASC Model Core Teaching standards(2013)を援用する学生ゲスト・ティーチャーによる外国語活動授業に関する実践(事例研究)2014

    • Author(s)
      坂田恵子、松崎邦守、北條礼子
    • Organizer
      平成26年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校4年生を対象とした文字指導の効果2014

    • Author(s)
      本間奈央、北條礼子、松崎邦守
    • Organizer
      平成26年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校3年生を対象とした文字指導の効果2014

    • Author(s)
      小林瞳、北條礼子、松崎邦守
    • Organizer
      平成26年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ポートフォリオの活用による自己調整学習力の育成(AR)-中1英語科の授業を事例として-2014

    • Author(s)
      安食正人、松崎邦守
    • Organizer
      日本教育アクション・リサーチ・ネットワーク第4回全国大会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学附属中学校
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学び続ける英語科教員の育成に関する試み -現職教員と学生の学びの相互架橋を通して -2014

    • Author(s)
      松崎邦守
    • Organizer
      日本教育アクション・リサーチ・ネットワーク第4回全国大会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学附属中学校
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] InTASC Model Core Teaching standards(2013)を活用する学生ゲスト・ティーチャー活動の設計に関する事例研究2014

    • Author(s)
      松崎邦守、北條礼子
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における5年生児童の動機づけを高めるポートフォリオを活用した授業設計と効果2014

    • Author(s)
      北條礼子、松崎邦守、杉森範子、金安由里、高橋俊、加藤絵里
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における6年生児童の動機づけを高めるポートフォリオを活用した授業設計と効果2014

    • Author(s)
      北條礼子、松崎邦守、杉森範子、金安由里、高橋俊、加藤絵里
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における5年生対象のフォニックスと英単語を書く活動を組み合わせた文字指導学習プログラムの開発と効果2014

    • Author(s)
      金安由里、北條礼子、杉森範子、加藤絵里、高橋俊、松崎邦守
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi