• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study of the Evaluation Ability Formation of the Teacher through the Linguistic Analysis of Elementary School Report Card Comments and "Discovering Good Behavior"

Research Project

Project/Area Number 26350350
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionChubu Gakuin University

Principal Investigator

YAMAZAKI SENJI  中部学院大学, 教育学部, 講師 (50622635)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森廣 浩一郎  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40263412)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords学習評価 / 小学校 / 通知表 / 所見 / テキストマイニング / 教師教育 / 校務の情報化 / よいとこみつけ / 特徴単語
Outline of Final Research Achievements

Thinking about the viewpoints concerning elementary school children's learning and life evaluation, and the vocabulary expressible by faculty members as integral, using the feature words extracted from the faculty's findings and "discovering good behavior", bias of the evaluation viewpoint. We examined the feasibility of support to encourage awareness of its resolution. In this regard, we thought that competence formation for faculty evaluation will be made.
We compared and verified the proposed method which can extract feature words efficiently and easy from comments. We found that the proposed method extracts feature words comparable to existing methods. And, presenting the feature words by the proposed method to the faculty not only avoid fixation of the observation description, but also suggests the possibility of increasing the repertoire of the vocabulary description. Immobilization of evaluation item is eliminated, and formation of evaluation ability of teacher is expected.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 小学校通知表所見の特徴単語抽出のためのテキストマイニング手法の比較2015

    • Author(s)
      山崎宣次,掛川淳一,小川修史,加藤直樹,興戸律子,森広浩一郎
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 31 Pages: 37-48

    • NAID

      110010015720

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 特徴単語を用いた記述支援に向けた小学校通知表所見の分析2015

    • Author(s)
      山崎宣次,掛川淳一,小川修史,加藤直樹,興戸律子,森広浩一郎
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 30 Pages: 23-35

    • NAID

      110009964428

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小学校通知表所見の特徴単語抽出のためのテキストマイニング手法の比較22017

    • Author(s)
      山崎宣次(中部学院大学)、掛川淳一、小川修史(兵庫教育大学)、加藤直樹(岐阜大学)、横山隆光(岐阜女子大学)、興戸律子(岐阜大学)、森広浩一郎(兵庫教育大学)
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      信州大学 教育学部
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 通知表所見に関する教員の意識2016

    • Author(s)
      山崎宣次(中部学院大学)、掛川淳一、小川修史(兵庫教育大学)、加藤直樹(岐阜大学)、横山隆光(岐阜女子大学)、興戸律子(岐阜大学)、森広浩一郎(兵庫教育大学)
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      福山大学 宮地茂記念会館
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 通知表所見に関する教員の意識 -アンケートの自由記述から-2016

    • Author(s)
      山崎宣次(中部学院大学)、掛川淳一、小川修史(兵庫教育大学)、加藤直樹(岐阜大学)、横山隆光(岐阜女子大学)、興戸律子(岐阜大学)、森広浩一郎(兵庫教育大学)
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任教員の通知表所見における特徴単語2016

    • Author(s)
      山崎 宣次 (中部学院大学)、掛川 淳一、小川 修史 (兵庫教育大学)、加藤 直樹、興戸 律子(岐阜大学)、森広 浩一郎(兵庫教育大学)
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学 豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 校務の情報化としての小学校通知表所見記述支援2015

    • Author(s)
      山崎宣次,掛川淳一,小川修史,加藤直樹,興戸律子,森広浩一郎
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教職経験の異なる教員の通知表所見における特徴単語の違い2014

    • Author(s)
      山崎宣次,掛川淳一,小川修史,加藤直樹,興戸律子,森広浩一郎
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 校務の情報化にタブレットPCをどのように活用するか~タブレットPCの特性を活かした活用~2014

    • Author(s)
      山崎宣次,横山隆光,加藤直樹,興戸律子
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 経験ある教員への小学校通知表所見の特徴単語提示による記述支援-プライバシーデータとしての所見の分析について-2014

    • Author(s)
      山崎宣次,掛川淳一,小川修史,加藤直樹,興戸律子,森広浩一郎
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校通知表所見の言語分析による教員の力量形成について~所見の記述の一般的傾向と課題~2014

    • Author(s)
      山崎宣次,掛川淳一,小川修史,加藤直樹,興戸律子,森広浩一郎
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      京都市立芸術大学
    • Year and Date
      2014-08-09 – 2014-08-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi