Study on the education system for manufacturing effective for advancing innovation for BOP(Base of the Pyramid)layer
Project/Area Number |
26350439
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
SAWAGUCHI Manabu 早稲田大学, 理工学術院, その他(招聘研究員) (80558099)
|
Research Collaborator |
MOTOMURA takuto
IZUMI Heikan
HAYANO satoko
|
Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 日印中間のモノづくりの共通性と異質性 / 多様なイノベーション活動 / カイゼン活動(Kaizen) / 5S活動 / インドのジュガード思考 / 中国の微創新 / ,国際協調型モノづくり教育 / 日中印間のモノづくりの共通性と異質性 / 多様なイノベーションに関する調査 / 日本の改善活動(Kaizen) / 日本発祥の5S活動 / グラスルーツ・イノベーション(GRI) / ジュガード・イノベーション / 微創新 / 国際協調を可能にするモノづくり教育 / 日本のモノづくり / 機能的視点での5S動の理解 / 継続的な改善活動 / 日本式グラスルーツ・イノベーション / 新興国式グラスルーツ・イノベーション / 創造性教育 / 日本のモノづくり教育 / グラスルーツ・イノベーション / 創造性 / 日本のもづくり産業の改善力 |
Outline of Final Research Achievements |
From the series of research results, it was organized common/heterogeneity recognition about the manufacturing among Japan,India and China. The main common is that manufacturing companies in both India and China also understand the importance of Kaizen activities and recognize that organized and continuous Kaizen's outputs are one of innovative activities. Meanwhile,one heterogeneity is that SMEs, particularly,local's in the street, don't recognize the importance of quality,because they don't even know the existence of 5S activities. Therefore,it arrived at the conclusion that the first step to facilitate manufacturing education is to teach them the importance of maintaining the quality from the perspective of local's by combining the traditional instant solution thinking in local community like Jugaard in India and 5S activities
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通して、新興国のユニークな問題解決法(インドのジュガード思考や中国IT系企業のスピード重視型改善の微創新)と日本の改善活動との比較分析によって、新興国の文化的背景まで考慮したモノづくり教育の在り方を示唆できたことが学術的成果と考える。その一方で、今後増加が期待される新興国との国際協調型の社会インフラ事業で、日本の改善活動が依然として強力なセールスポイントであり、"現地目線に基づいた効果的な現場力の強化”に大いに貢献できることを検証できたことが社会的意義と考える。
|
Report
(6 results)
Research Products
(23 results)