• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on learning contents of the physical education with respect to motor skill acquisition in children and youth with intellectual disability

Research Project

Project/Area Number 26350772
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sports science
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

Matsuzaka Akira  茨城大学, 全学教育機構, 教授 (70190436)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords知的障害 / 運動スキル / 体育授業 / 学習内容
Outline of Final Research Achievements

Fundamental motor skills are the basis of the subsequent complex motor skills and are factors that influence sports participation. Children with intellectual disabilities who are delayed development of motor skills compared to typically developing children will be inactive and have health problems in the future. To examine physical education learning contents in special needs schools, we considered longitudinal changes and learning effects of motor skills in children with intellectual disabilities.
Along with the development of motor skills in elementary schools, there is a tendency that the motor skills improve in the junior high school and high school students who attain adequate physical fitness, and the motor skills are improved by learning not only in elementary schools but in the junior high school. From these results, it was suggested that emphasis should be put on the acquisition of motor skills even in the junior high school and high school stages of special needs schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知的障害児の運動技能発達に関する縦断的追跡研究および学習効果に関する介入研究は国内外ともに極めて少ない。学校教育への介入の難しさに加えて,障害の原因や重さ,過去の運動経験,運動技能の初期水準,学習期間・回数,指導方法,運動技能の種類等の多岐にわたる要因について検討する必要があり,ほとんど取り組まれていない状況にあると思われる。
本研究では観察的動作評価法により運動技能を質的に評価することにより,基礎的運動技能の発達および学習効果について検討したものであり,多くの要因の一部に触れたに過ぎないが,特別支援学校の体育および保健体育の運動技能に関する学習内容を検討する端緒となることが期待される。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(14 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 知的障害児における投運動スキルの習得について-特別支援学校中学部生徒を対象とした練習効果2019

    • Author(s)
      松坂晃,大木靖子,田村元哉
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 68 Pages: 455-462

    • NAID

      120006583322

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児の走運動スキルの練習効果に関する研究2018

    • Author(s)
      松坂晃,大木靖子,田村元哉
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 363-370

    • NAID

      120006583315

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児の運動技能向上に関する教員の体験的実感 : 特別支援学校教員を対象とした質問紙調査から2018

    • Author(s)
      松坂 晃
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 67 Pages: 649-662

    • NAID

      120006395499

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 縦断的にみた知的障害児の運動技能発達 : 体育授業で取り上げられる運動技能の追跡的観察2018

    • Author(s)
      松坂 晃
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 67 Pages: 663-668

    • NAID

      120006395500

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児の運動技能習得に関する研究 : 特別支援学校中学部におけるサッカー授業実践から2017

    • Author(s)
      松坂 晃
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 323-329

    • NAID

      120006365759

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児の肥満度と運動技能2017

    • Author(s)
      松坂晃,鏑木治
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 66 Pages: 399-407

    • NAID

      120006354347

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害児の基礎的ボール操作技能2017

    • Author(s)
      松坂晃,鏑木治
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 66 Pages: 409-417

    • NAID

      120006354348

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校保健体育学習指導案公開の難しさについて2016

    • Author(s)
      國松保乃加,松坂晃,鏑木治
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 451-457

    • NAID

      40021017597

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 知的障害児の走能力向上に関するトレーニング研究-特別支援学校中学部および高等部生徒を対象とした練習効果について2018

    • Author(s)
      松坂晃
    • Organizer
      第56回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害児の投能力向上に関するトレーニング研究-特別支援学校中学部および高等部生徒を対象とした練習効果について-2018

    • Author(s)
      松坂晃
    • Organizer
      第69回日本体育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害児の運動技能に関する縦断的研究2017

    • Author(s)
      松坂 晃
    • Organizer
      第55回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校保健体育学習指導案公開の難しさについて2016

    • Author(s)
      松坂晃,國松保乃加
    • Organizer
      第54回日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児のボール運動スキル2015

    • Author(s)
      松坂 晃
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のある児童生徒の肥満と運動スキル2015

    • Author(s)
      松坂 晃
    • Organizer
      日本教育医学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi