• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Morphological and Semantic Changes Seen in Late Modern English Dictionaries: In Comparison with a Writer's Invention Strategies

Research Project

Project/Area Number 26370569
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field English linguistics
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Wakimoto Kyoko  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (00258295)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords英語辞書 / 後期近代英語 / Samuel Richardson / Dr. Johnson / 複合語 / 18世紀 / 作家の創造性 / 初期の英語辞書 / 新語 / (後期近代英語期の)辞書 / 近代小説勃興期 / 加重音節 / 語源 / 語義変化 / 感情に関する語彙 / モラルに関する語彙
Outline of Final Research Achievements

I have made a close investigation on words peculiar to 18th century writers, particularly to Samuel Richardson, in reference to Late Modern English dictionaries. As is well known, Dr. Johnson's “A Dictionary of the English Language” (first published in 1755) is the most famous and influential dictionary in English history. I have conducted a survey of representative 18th century dictionaries, dividing them into two periods (the period before 1755 and the period after 1755), in hopes to find out differences between these two periods. Furthermore, I have tried to examine whether or not there may have been a significant influence by Richardson and/or his contemporary writers on Dr. Johnson’s adding new words to his dictionary.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

18世紀の英語を調査した先行研究は全般に十分とは言えず,辞書研究においても Dr. Johnsonの『英語辞典』の調査が主流を成し,史的辞書研究においては今後に託される研究余地が十二分にあった。この状況に鑑み,本研究では当時の作家の使用し始めた語彙の特性を特に複合語より調査し,Dr. Johnson の前後の辞書でどのように収録数や記載の仕方が異なるか調査した。
英語は柔軟性に富む言語で,Dr. Johnson 以降大幅に収録語彙数が増えた一因が,当時の作家の創造した新語によるところがある一方,作家の自由な発想に対し,語彙によっては辞書の記載に及ぶにはかなりの時間的ずれもあることを指摘した。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(6 results)

All 2019 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Richardson の小説における “half” の使用法 ―18 世紀の英語辞書と照らし合わせて―2019

    • Author(s)
      脇本 恭子
    • Journal Title

      PERSICA

      Volume: 46 Pages: 13-29

    • NAID

      120006820629

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 18世紀の辞書に見る Self-Compound ―Shakespeare の使用に比較して―2017

    • Author(s)
      脇本 恭子
    • Journal Title

      Persica

      Volume: 44 Pages: 27-48

    • NAID

      120006425842

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教科書の歴史に辿る教材としての英詩─有海(1938)再考─2015

    • Author(s)
      脇本 恭子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 160 Pages: 39-50

    • NAID

      120005677831

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 語学的文体論に基づく大学英語教育-二篇の英詩を教材として-2014

    • Author(s)
      脇本 恭子
    • Journal Title

      Persica

      Volume: 第41号 Pages: 31-47

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 英語学の知見を援用した文学作品の分析―英語教育への応用を目指して―2017

    • Author(s)
      脇本 恭子
    • Organizer
      日本英文学会 中国四国支部 第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] A Reading of Oliver Goldsmith's She Stoops to Conquer, Acts I and II2016

    • Author(s)
      Kyoko Wakimoto
    • Organizer
      English Research Association of Hiroshima
    • Place of Presentation
      Kasumi Campus, Hiroshima University
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi