Project/Area Number |
26370590
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
MASUDA Mariko 東京大学, 日本語教育センター/国際センター, 准教授 (30334254)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
菊地 康人 東京大学, 日本語教育センター/国際センター, 教授 (40153069)
前原 かおる 東京大学, 日本語教育センター/国際センター, 講師 (10345267)
定延 利之 神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (50235305)
副島 昭夫 麗澤大学, 外国語学部, 教授 (20236144)
河内 彩香 東京大学, 日本語教育センター/国際センター, 特任助教 (90728015)
藤田 朋世 東京大学, 日本語教育センター/国際センター, 特任助教 (00728016)
渡部 みなほ 東京大学, 日本語教育センター/国際センター, 特任助教 (10782782)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2018-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 教材開発 / 初級日本語 / シラバス / 相互的コミュニケーション / 自然さ / んです(けど) / 受身 / から / 初級日本語教材 / 「んです(けど)」 / 理由の「から」 / 表現者としての学び / 「生の日本語」の学習 / 相互的な会話の要素 / シラバス構築 / 日本語としての自然さ / んですけど/んですが / 無助詞 / って / 音声文法 / インターアクション / 「~んです(けど)」 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, 1) we developed a new type of Japanese elementary materials, in which learning items useful for real Japanese interactive communications are newly selected and re-organized step by step, and 2) we analyzed some important learning items chosen into our textbook related to 1) above.As for 1) new textbook in trial version has completed after many editorial meetings by research members, and has been used so far by more than 500 students in the university language class. As for 2) specially, we analyzed “-ndes(kedo)” and its related grammatical items “-kara” and ”-kedo”, and Japanese passive sentences, through research of some corpuses and several existing learning materials. From the result obtained in these analyses, new syllabus and teaching methods of these items are reached as a solution to problems.
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