• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Development for Literacy Instruction Connecting Elementary to Junior High School

Research Project

Project/Area Number 26370627
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Hatae Mika  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20421357)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石濱 博之  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00223016)
ジェラード マーシェソ  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (60403763)
Research Collaborator NAGAKURA Wakasa  
DALCORTIVO Nancy  
MIZOGUCHI Ai  
AOYANA Shoko  
DANMOTO Minori  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords小学校英語 / 文字指導 / 小・中接続 / 小学校英語教科化 / 英語の文字指導 / フォニックス指導 / 読み書き
Outline of Final Research Achievements

The implementation of foreign language instruction in elementary school is anticipated to become a subject by 2020, which lead us to conduct research focused on literacy instruction in elementary school and to consider how to connect it to the English education in junior high school. From 2014, Grade 5 and 6 in Naruto Fuzoku Elementary School had started practicing “capital letters and lowercase letters”, “phonemic awareness” and “sight word reading”, and we tested and verified the effects of these methods. On the other hand, Grade 7, which included the graduates of our elementary school, had attempted extensive reading. Moreover, another public elementary school was chosen to practice the same method for literacy and the result of which was evaluated in 2016.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 小学校におけるアルファベット指導の再考-文字認知を高めるデジタル教材の開発と実践-2017

    • Author(s)
      畑江美佳・段本みのり
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 17 Pages: 20-35

    • NAID

      130007430153

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「読むこと・書くこと」に対する中学年児童の学ぶ意欲を育む取り組み-アクティブ・ラーニングに繋げるための素地作り-2016

    • Author(s)
      青山祥子・畑江美佳・段本みのり
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 36 Pages: 65-74

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国語活動におけるサイト・ワード・リーディングの試み2016

    • Author(s)
      畑江美佳 段本みのり
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 16 Pages: 34-49

    • NAID

      130007430158

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 外国語活動の授業でアルファベットを書く練習を導入した事例報告2015

    • Author(s)
      石濵博之
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 44号 Pages: 133-140

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ある小学校の外国語活動におけるアルファベット学習の導入に関する事例報告2015

    • Author(s)
      石濵博之
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 34号 Pages: 165-176

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「異文化感受性」の芽を育む外国語活動のあり方-「言語や文化」への気づきを促す教材の工夫-2014

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 34号 Pages: 17-30

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「読み書き」能力の素地作りのために小学校からできること-Phonemic Awarenessを促す外国語活動の実践-2014

    • Author(s)
      畑江美佳・長倉若・島田祥子・段本みのり
    • Journal Title

      鳴門教育大学小学校英語教育センター紀要

      Volume: 5号 Pages: 11-20

    • NAID

      110009895585

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高学年児童に合った「英語絵本」の活用法-The Very Hungry Caterpillarの授業実践を通して-2014

    • Author(s)
      畑江美佳・大川陽子・太田淳二・岡山脩・深見好展・藤原正侑子・矢野由紀子・吉廣郁美・長野仁志・大宮佳世子・永井まさみ
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 13号 Pages: 53-62

    • NAID

      110009921576

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 楽しい英文読解で伸びる英語力ーバランスト・アプローチによる小・中接続の文字指導2017

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Organizer
      英語教育総合学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学大阪梅田キャンパス(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2017-01-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] バランスト・アプローチによる文字指導 -「音素への気づき」を「内容理解の読み」に繋げる 小学校英語の試み-2016

    • Author(s)
      畑江美佳・長倉若・青山祥子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるアルファベットの大文字・小文字指導の再考 「大文字が先か,小文字が先か」デジタル教材の開発と実践2016

    • Author(s)
      畑江美佳・段本みのり
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-07-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 鳴門教育大学附属小学校英語科の取り組み-4技能の統合を意識した授業の枠組みとその実践ー2015

    • Author(s)
      畑江美佳, 青山祥子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 関西支部秋季研究大会
    • Place of Presentation
      近畿大学東大阪キャンパス(大阪府東大阪市)
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語教科化に伴う文字指導のあり方ーphonemic awarenessからreadingへ繋げる指導の実践:2年目-2015

    • Author(s)
      畑江美佳, 長倉若
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学院大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動におけるサイト・ワード・リーディングの活用ートップダウン式「読む」技能習得の一法法として-2015

    • Author(s)
      畑江美佳, 段本みのり
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-07-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動におけるバランスト・アプローチによる「読む」能力の素地作り2015

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Organizer
      日本児童英語教育学会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語活動の中の国際理解教育-日・フィリピンの小学校間の交流活動を通じてー2015

    • Author(s)
      石坂広樹, 畑江美佳, 田村和之
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      中央大学多摩キャンパス(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動におけるバランスト・アプローチによる「読む」能力の素地作り―理論と実践―2015

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Organizer
      小学校英語教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県・鳴門市)
    • Year and Date
      2015-02-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教科化に伴う「文字」指導のあり方と方法-音素への気づき(phonemic awareness)を促す活動の実践研究-2014

    • Author(s)
      畑江美佳・長倉若・ジェラード・マーシェソ
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      徳島大学(徳島県・徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小・中の「文字の段差」を埋めるために小学校からできること「読む」ための初めの一歩としての絵本のなぞり読み2014

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      関東学院大学(神奈川県・横浜市)
    • Year and Date
      2014-07-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動の授業でアルファベットを書く練習をした事例報告2014

    • Author(s)
      石濵博之・染谷藤重
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山梨大学(山梨県・甲府市)
    • Year and Date
      2014-06-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語の教科化に伴う文字指導のあり方-絵本のなぞり読みの効果について-2014

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Organizer
      国際融合文化学会
    • Place of Presentation
      東京スポーツ文化館BumB(東京都・江東区)
    • Year and Date
      2014-04-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『英語教育』小学校英語の指導と評価をどうつなげるか(6)2016

    • Author(s)
      畑江美佳 渡部良典
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 『英語教育』小学校英語の指導と評価をどうつなげるか(1)2015

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 『英語教育』2015年2月号2015

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『英語教育』2015年7月号2015

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi