• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The influence of communicative language teaching materials on the motivation of Japanese learners of German

Research Project

Project/Area Number 26370646
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKonan University

Principal Investigator

Fujiwara Mieko  甲南大学, 国際言語文化センター, 教授 (50309415)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MORITA Masami  神戸学院大学, 共通教育センター, 准教授 (60739217)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsドイツ語 / コミュニカティブ・アプローチ / 教材 / 動機づけ / 自己決定理論 / 外国語学習観 / 教師 / ビリーフ / コミュニカティブな教科書 / 外国語学習動機づけ / 学習環境 / ドイツ語学習者 / ドイツ語教師 / ドイツ語教材 / コミュニカティブア・プローチ / 教師のビリーフ / ドイツ語学習動機づけ / ドイツ語学習者の学習観 / ドイツ語教師研究 / ドイツ語教師の授業観
Outline of Final Research Achievements

Japan’s EFL education has been prioritizing what learners can actively produce in English. Amidst this trend, the study investigated how CLT materials influenced the motivation of Japanese learners of German at a university with respect to their evaluation of the materials and their attitudes towards learning environments. A survey using questionnaires showed that despite positive evaluation of the materials, there was a gradual preference towards the grammar translation method. Student interviews indicated that high school English classes have had a lasting impact on their beliefs of language learning. The study also showed that learning environments in which the basic psychological needs of self-determination theory were satisfied could positively change learner beliefs. Teaching beliefs can greatly affect the learning environment. The study illustrated that irrespective of teachers using the same materials, there were various interaction forms and their arrangements in the classes.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(27 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 初級ドイツ語学習者の文法・リーディングに関する学習観とリーディングの方略を養成するための練習問題のシークエンス案2018

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 22 Pages: 109-124

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] コミュニカティブなドイツ語授業における作業形態 -グループワークとペアワークに関する一考察-2018

    • Author(s)
      森田昌美
    • Journal Title

      共通教育研究紀要

      Volume: 3 Pages: 14-28

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] コミュニカティブな教科書でドイツ語を学ぶ学習者-学習観と学習環境に対する認知を中心に-2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      日本独文学会研究叢書

      Volume: 125 Pages: 53-67

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師のビリーフ(信念)と授業実践-コミュニカティブな教科書を使用するドイツ語教師の視点から-2017

    • Author(s)
      森田昌美
    • Journal Title

      日本独文学会研究叢書

      Volume: 125 Pages: 68-86

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コミュニケーション中心の教材を使う学習者の外国語学習観 - 質的分析手法SCATを用いた聴き取り調査の分析例から2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 21 Pages: 43-57

    • NAID

      40021159713

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教師のビリーフと授業実践-コミュニカティヴな教科書を使用したドイツ語授業を中心に-2017

    • Author(s)
      森田昌美
    • Journal Title

      神戸学院大学共通教育研究紀要

      Volume: 2 Pages: 15-29

    • NAID

      40021470147

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Studentische Evaluation der kommunikativen Konzeption eines japanischen DaF-Lehrwerks und moegliche Einflussgroessen2016

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Journal Title

      Informationen Deutsch als Fremdsprache (Info DaF)

      Volume: 43 (5) Pages: 516-536

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Entwicklung japanischer DaF-Lehrwerke mit kommunikativer Orientierung von 1990 bis zur Gegenwart - Analyse von drei kommunikativen Lehrwerken2016

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 20 Pages: 21-38

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 継続調査:言語活動中心の教科書と基礎ドイツ語学習者の動機づけー2013年度調査からー2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      甲南大学総合研究所

      Volume: 123 Pages: 21-43

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 実践的授業研究:コミュニカティブな言語能力養成を目的とする授業において作業形態の変更が学習者に与える情意的・認知的影響 -ペアワークからグループワークへ-2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 19 Pages: 61-76

    • NAID

      40020439702

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学におけるドイツ語学習者の動機づけ-6言語を対象とした自己決定理論に基づく質問紙調査から-2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      ドイツ語教育

      Volume: 19 Pages: 79-99

    • NAID

      40021295295

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] コミュニカティブなドイツ語の教科書を使用する大学生の学習観2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      言語教育エキスポ 2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Wie schaetzen japanische Studierende kommunikativ orientierte DaF-Lehrwerke ein? Ergebnisse quantitativer und qualitativer Untersuchungen2017

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Organizer
      14. IDT(14. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者はどのようなときに外国語を意欲的に学ぶのか-コミュニカティブな授業における学習環境を自己決定理論から考える-2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      第二言語習得研究会(JASLA)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニカティブな教科書に対する学習者の認知-学生の外国語学習観,学習環境に対する認知から探る-2016

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      関西大学大(阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教師のビリーフ(信念)と授業実践-コミュニカティブな教科書を使用するドイツ語教師の視点から-2016

    • Author(s)
      森田昌美
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      関西大学(阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーション中心のドイツ語教材と,学習者の評価2016

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      語学教育エキスポ2016
    • Place of Presentation
      東京 早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教師のビリーフ(信条)と授業実践―コミュニカティブな教科書を使用したドイツ語授業を中心にー2016

    • Author(s)
      森田昌美(連携研究者)
    • Organizer
      語学教育エキスポ2016
    • Place of Presentation
      東京 早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Start frei! : Konzeption, Bewertung der studentischen Leistungen, studentische Evaluation des Lehrwerks2016

    • Author(s)
      Mieko Fujiwara
    • Organizer
      DAAD Fachseminar 2016
    • Place of Presentation
      福岡市  Garden Palace
    • Year and Date
      2016-02-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Motivation japanischer Deutschlernender im universitaeren Bereich in Bezug auf kommunikativ orientierte Lehrwerke2015

    • Author(s)
      Mieko Fujiwara
    • Organizer
      DGFF (Deutsche Gesellschaft fuer Fremdsprachenforschung)
    • Place of Presentation
      ドイツ Ludwigsburg教育大学
    • Year and Date
      2015-10-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グループワーク からペアワークへの転換は学習者ならびに教授者にどのような影響を与えるか2015

    • Author(s)
      森田昌美(連携研究者)
    • Organizer
      JALT(全国語学教育学会)
    • Place of Presentation
      神戸市 神戸外国語大学
    • Year and Date
      2015-05-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者が「ドイツ語を使う」ことで学ぶ授業を目指して2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      神戸学院大学共通教育センターワークショップ
    • Place of Presentation
      神戸市 神戸学院大学
    • Year and Date
      2015-04-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツ語学習者の動機づけを向上させるための授業環境(日本で出版されているドイツ語教科書の発展傾向から考える)2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      言語教育エキスポ 2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニカティブなドイツ語授業において「ペアワーク」や「グループワーク」は学習者にどのように受け入れられるのか2015

    • Author(s)
      藤原三枝子・森田昌美
    • Organizer
      言語教育エキスポ 2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における基礎ドイツ語学習者の動機づけと教材との関係性2014

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      京都ドイツ語学研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学におけるドイツ語学習者の動機と動機づけー6言語を対象とした質問紙調査から2014

    • Author(s)
      藤原三枝子・境一三・平高史也
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2014-05-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] ことばを教える・ことばを学ぶ 複言語・複文化・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育2018

    • Author(s)
      西山教行 藤原三枝子 中川慎二 木村護郎クリストフ 古石篤子 柿原武史 境一三 吉田研作 泉水浩隆 太田達也 真嶋潤子 茂木良治 江澤照美 落合佐枝
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      行路社
    • ISBN
      9784875343905
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi