• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of English Teaching Materials for Elementary School Foreign Language Activities

Research Project

Project/Area Number 26370673
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUekusa Gakuen University

Principal Investigator

HASEGAWA Shuji  植草学園大学, 発達教育学部, 教授 (00531617)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安藤 則夫  植草学園大学, 発達教育学部, 教授 (80531615)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywordsデジタル英語教材 / 外国語活動 / 発達段階 / 記憶 / リスニング力 / 情意 / レミニセンス / 小学校5・6年生 / 効果 / 小学校英語 / 英語教材 / 改良 / インターネット / IDとパスワード / 試用調査 / 基礎研究 / 研究発表
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop English teaching materials for elementary school students to be utilized in current foreign language activities. In order to complete the study, firstly, the curriculum consisting of 18 lessons, which we had previously developed, was revised to improve the learning effect, and then made available through the internet. Secondly, utilizing the new system, we carried out group and individual computerized lessons for the fifth and sixth graders in the neighboring elementary schools, and verified the new materials’learning effect on the learners’memory retention, listening proficiency, and affective reaction. Furthermore, based on the results, the curriculum was developed to a further third stage with an additional 18 lessons composed of new topics, and the contents recorded and saved to a compact disc.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] デジタル英語教材を使用した個別学習の習熟度別効果―小学校5年生のリスニング力と情意面について―2017

    • Author(s)
      長谷川修治・安藤則夫
    • Journal Title

      植草学園大学研究紀要

      Volume: 9 Pages: 41-50

    • NAID

      130007602325

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 応用力を高める英語教材を考える―リスニング力の向上に注目して―2017

    • Author(s)
      安藤則夫・長谷川修治
    • Journal Title

      植草学園大学研究紀要

      Volume: 9 Pages: 59-68

    • NAID

      130007602241

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] デジタル英語教材を使用した授業のリスニング力増強効果―小学校6年生を対象に―2017

    • Author(s)
      長谷川修治・安藤則夫
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要

      Volume: 36

    • NAID

      40021928166

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 物語で使用される語彙の分析―ディズニー英語絵本と英国の昔話―2016

    • Author(s)
      長谷川修治
    • Journal Title

      日英言語文化研究

      Volume: 5 Pages: 63-74

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デジタル英語教材を使用した個別学習の効果―小学5年生のリスニング力と情意面に焦点を当てて―2016

    • Author(s)
      長谷川修治・安藤則夫
    • Journal Title

      植草学園大学研究紀要

      Volume: 8 Pages: 63-72

    • NAID

      110010032301

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 子どもの発達段階を考慮した英語指導法の効果―記憶と知的好奇心に焦点を当てて―2015

    • Author(s)
      長谷川修治・安藤則夫
    • Journal Title

      植草学園大学研究紀要

      Volume: 第7巻 Pages: 37-45

    • NAID

      110009914138

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] レミセンスと学習効果―小学生用英語学習プログラムの結果からの考察2015

    • Author(s)
      安藤則夫・長谷川修治
    • Journal Title

      植草学園大学研究紀要

      Volume: 第7巻 Pages: 25-35

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人の英語熟達度に影響を及ぼす要因の予備調査―小学生と大学生の比較から―2014

    • Author(s)
      長谷川修治
    • Journal Title

      日英言語文化研究

      Volume: 第4巻 Pages: 49-60

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校5・6年生向けデジタル英語教材の学習効果―記憶に焦点を当てて2017

    • Author(s)
      長谷川修治
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 (LET) 第57回 全国研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2017-08-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル英語教材を使用した授業の記憶効果―小学校6年生を対象に―2016

    • Author(s)
      長谷川修治
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回 埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ALT主導の授業とデジタル英語教材による授業の組み合わせ効果―6年生のリスニング力に焦点を当てて―2016

    • Author(s)
      長谷川修治
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 (LET) 第56回 全国研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル英語教材を使用した授業のリスニング力増強効果―小学校6年生を対象に―2016

    • Author(s)
      長谷川修治・安藤則夫
    • Organizer
      第16回 小学校英語教育学会(JES) 宮城大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 物語で使用される語彙の定量・定性分析―小学校英語での活用に向けて―2016

    • Author(s)
      長谷川修治
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Computer-based English Teaching Materials for Japanese Elementary School Students: Focusing on Memory Retention and Intellectual Curiosity2015

    • Author(s)
      Hasegawa, Shuji
    • Organizer
      Foreign Language Education and Technology Conference: FLEAT VI
    • Place of Presentation
      Harvard University
    • Year and Date
      2015-08-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもの発達段階を考慮した小学生用英語教材の記憶効果2015

    • Author(s)
      長谷川修治
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生のリスニング力に及ぼすデジタル教材の効果―英語初学者の5年生を対象として―2015

    • Author(s)
      長谷川修治・安藤則夫
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-07-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] What affects English proficiency in a Japanese context?2014

    • Author(s)
      Hasegawa, S.
    • Organizer
      AILA World Congress 2014
    • Place of Presentation
      Brisbane’s Convention Centre, Australia
    • Year and Date
      2014-08-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 物語と思考力を活用した指導法の記憶効果―小学生用英語教材の開発に向けて―2014

    • Author(s)
      長谷川修治・安藤則夫
    • Organizer
      第14回小学校英語教育学会神奈川大会
    • Place of Presentation
      関東学院大学
    • Year and Date
      2014-07-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi