• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Formulation of critical thinking questions and evaluation criteria based on MEXT-authorized textbooks

Research Project

Project/Area Number 26370677
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNiigata University of Health and Welfare

Principal Investigator

Mineshima Michio  新潟医療福祉大学, 社会福祉学部, 准教授 (10512981)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今井 理恵  新潟医療福祉大学, 社会福祉学部, 助教 (40766987)
大湊 佳宏  長岡工業高等専門学校, 一般教育科, 准教授 (70413755)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) Chino Junichiro  新潟県立大学, 国際地域学部, 准教授 (50413753)
Research Collaborator Imai Rie  新潟県立三条商業高等学校, 教諭
Pirjo Pollari  Jyvaskylan normaalikoulu, teacher/teacher trainer
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords批判的思考 / クリティカルシンキング / 評価規準・基準 / 発問 / パフォーマンス課題 / 批判的思考力 / 評価 / 教科書 / クリティカル・シンキング / 評価規準 / 教科書準拠
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to formulate questions, tasks, and evaluation criteria that serve to promote students' critical thinking (CT) abilities and dispositions, based on MEXT-authorized high school English textbooks. We have chosen 20 CT skills that seem to be of the highest importance for Japanese high school students and made them CT skills to be aimed for and criteria for learners' performance evaluation. Three times in a year-long CT instruction conducted by our research collaborator, a high school teacher, the students were provided with CT performance tasks and evaluated. Effectiveness of the CT instruction along with the tasks and evaluation criteria were demonstrated through the qualitative analysis of students' works, statistical analysis of the students' performance, and so on. The academic paper summarizing the results of this research won the 2107 Best Practical Report Award from the Japan Society of English Language Education.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(20 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Int'l Joint Research Journal Article Presentation Book Remarks

  • [Int'l Joint Research] Jyvaskylan normaalikoulu(Finland)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Jyvaskylan normaalikoulu(Finland)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Jyvaskylan normaalikoulu(Finland)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 批判的思考力を育成する高大・連携の試み―CT課題と意見交換活動で英語授業を知的にする―2017

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 46 Pages: 133-140

    • NAID

      130006330011

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「コミュニケーション英語Ⅰ」で批判的思考力を育てる CTスキルズ一覧表と核となるパフォーマンス課題の開発2017

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      全国英語教育学会紀要

      Volume: 28 Pages: 365-380

    • NAID

      130006687666

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高大接続システムの方向性とリメディアル教育的実践の高大接続システムへの応用ー学びの深化と汎用能力の獲得のために2016

    • Author(s)
      壁谷一広・峯島道夫ほか
    • Journal Title

      リメディアル教育研究

      Volume: 11 Pages: 14-22

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 外国語教育における『学びに向かう力・人間性等』の指導と評価―批判的思考指導を取り入れた授業実践―2017

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ネゴシエーション活動を通して批判的思考力を育成する―「CTスキルズ」を活用した実践例ー2017

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「評価の観点」における思考の位置づけについて2016

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Organizer
      第66次新潟県教育研究集会
    • Place of Presentation
      月岡温泉ホテル清風苑
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 『コミュニケーション英語 I』指導を通して批判的思考力を育成する―教科書に 準拠した『CT スキルズ』と『核となるパフォーマンス課題』の開発2016

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Organizer
      全国英語教育学会第 42 回埼玉大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育におけるクリティカル・シンキングの育成2016

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Organizer
      新潟大学教育学部英語学会第35回研究大会
    • Place of Presentation
      新潟教育会館
    • Year and Date
      2016-07-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 批判的思考力を育成する高大連携の試み―教材 Steve Jobs と頂上タスクで英語授業を知的にする―2016

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Organizer
      第 46 回中部地区英語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      鈴鹿医療科学大学 白子キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 批判的思考力育成のための評価規準とパフォーマンス課題の開発―「コミュニケーション英語I」における実践例―2015

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Organizer
      日本教科教育学会第41回全国大会(広島大会)
    • Place of Presentation
      広島大学 東広島キャンパス
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] LTD・話し合い学習法の効果の検証2015

    • Author(s)
      峯島道夫、茅野潤一郎
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第11回全国大会(北海道)
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Critical analysis of high school English textbooks in Japan after the implementation of the new Course of Study2015

    • Author(s)
      Mineshima, M.
    • Organizer
      Chubu ETJ (English Teachers in Japan)
    • Place of Presentation
      椙山女学院大学
    • Year and Date
      2015-01-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Qualitative analysis of Japanese textbooks of English--How critical thinking is taught after the implementation of the new Course of Study2014

    • Author(s)
      Mineshima, M.
    • Organizer
      The Japan Association of Language Teachers (JALT)
    • Place of Presentation
      筑波国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-21 – 2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 批判的思考力を育てる教科書準拠の設問と評価規準づくり 成果報告書2018

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵・茅野潤一郎・Pollari Pirjo
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      株式会社ウィザップ
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「第 7 章:スティーブ・ジョブズと頂上タスクで批判的思考力を伸ばす」三浦孝・亘 理陽一・山本孝次・柳田綾(編著)『高校英語授業を知的にしたい―内容理解・表面的会話中心の授業を超え て―』2016

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Total Pages
      42
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] Critical Thinking 簡単な英文読解を通してクリティカルシンキングを伸ばそう

    • URL

      http://crithin.com/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] Critical Thinking-簡単な英文読解を通してクリティカルシンキングの力を伸ばそう-

    • URL

      http://crithin.com/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi