Japanese students in Asian-dominated study-abroad contexts: what they experience and how they are perceived
Project/Area Number |
26370692
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Iwate University |
Principal Investigator |
Kobayashi Yoko 岩手大学, 人文社会科学部, 准教授 (00352534)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | アセアン準英語圏 / 欧米英語圏 / 英語ネイティブ志向 / 言説・イデオロギー / メディア・教育言説 / 英語研修先としてのアジア準英語圏 / 英語研修先としての欧米英語圏 / (脱)欧米人英語ネイティブ志向 / ビジネス雑誌の英語学習特集記事 / ネイティブ・ノンネイティブ英語 / 国際語・リンガフランカとしての英語 / 準英語圏アセアン諸国 / 留学動機 / 日本人学生の発言への消極性 / アジア英語圏 / (ノン)ネイティブ教師 / 日本人(東アジア人学生)の沈黙 / 非白人学生間の異文化交流 / (ノン)ネイティブ / 言語学習動機 / 言語イデオロギー / 異文化コミュニケーション |
Outline of Final Research Achievements |
The present research project addresses an overlooked issue of Japanese students’ transnational educational mobility across the West and ASEAN region at a time when studying (in) English in more than one context has become increasingly common and popular among East Asian learners of English. In addition to some encouraging results (e.g. ASEAN ESL educators’ professional identity), the study provides educational/scholarly implications such as: (1) Japanese students’ deep-rooted faith in ‘native’ ‘standard’ ‘real English’ remains intact even after their memorable sojourn experience in the ASEAN; (2) media discourses on English study abroad (e.g. Singaporeans all speaking Singlish) do not necessarily draw upon the existent applied linguistics scholarly knowledge.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アセアン準英語圏における英語研修という選択肢が身近になった今、日本人英語学習者たちの英語観に変化(多様化)の兆しが見られたことは教育的に大きな意味にあると思われる。その一方で、アセアンでの満足すべき研修経験が「脱(欧米ネイティブ・本場の)英語志向」の切り札にはならない可能性が高いという結果が得られた。この結果を踏まえ、海外研修を奨励していく中で、アセアン研修(と欧米英語圏研修との)の位置づけを再検討していく必要性が明らかとなった。
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Report
(6 results)
Research Products
(28 results)