• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation of the rule-breaking behavior spreading in public places and a lesson for prevention

Research Project

Project/Area Number 26380885
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

Deguchi Takuhiko  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (90382465)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords逸脱行動 / 規範意識 / 集団 / シミュレーション / ゲーム理論 / 中学生 / 大学生 / 規範逸脱行動 / 決定行列 / 学級 / 教育心理学 / 私語 / 教育系心理学 / 規範 / 適応
Outline of Final Research Achievements

The project aimed to investigate the process of rule-breaking behavior spread using a model of how to consider other peoples’ attitudes toward rule-breaking behavior in public places. Questionnaires and computer simulations based on this model were conducted. Simulation outputs (estimated values) had positive correlations with questionnaire (actual) data, indicating certain validity of the model. The questionnaire also showed that some obedient members affect the frequency of rule-breaking in the group.
A lesson on preventing rule-breaking was developed and conducted for undergraduate students. A questionnaire was executed to investigate effects of this lesson. After the lesson, students who considered the lesson difficulty "normal" considered rule-breaking as more negative behavior. However, students who regarded the lesson as difficult hardly changed their attitudes.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(20 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] 1次元セル・オートマトン法を用いた問題行動のシミュレーション:2次元セル・オートマトン法との相違に着目して2018

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要

      Volume: 印刷中(67巻)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業での規範逸脱行動における自分および周囲の他者が持つ規範意識の影響に関する縦断的研究2018

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 119-127

    • NAID

      120006473671

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Normative consciousness, principles, and frequency of talking in class: Focusing on within- and between-level factors2018

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      JJESP

      Volume: 57 Issue: 2 Pages: 93-104

    • DOI

      10.2130/jjesp.1705

    • NAID

      130006417680

    • ISSN
      0387-7973, 1348-6276
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 公の場における問題行動のシミュレーション:状態変容の規則における相違に着目して2017

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要(人文・社会科学)

      Volume: 66 Pages: 31-38

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教室における問題行動のシミュレーション:他者の態度に着目して2017

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 31-40

    • NAID

      120006305681

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育場面における規範逸脱行動に対する態度:推測された他者の態度に着目して2016

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 2 Pages: 1-8

    • NAID

      120005898718

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教室における規範逸脱行動に関する行動基準と態度:「周囲の他者」に着目して2015

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 127-134

    • NAID

      120005895320

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 規範逸脱行動の1次元および2次元セル・オートマトン法によるシミュレーション:逸脱率および空間的収束に関する指標に着目して2017

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会2017年度秋期全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ローカルな相互作用による限界質量モデルの妥当性検討:セル・オートマトン法によるシミュレーションの出力と質問紙による実測値の関連2017

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 規範逸脱行動に関する規範意識および行動基準における母子間の関連2017

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of classmates’ attitudes and behaviours on students’ classroom misbehaviours.2017

    • Author(s)
      Deguchi, T.
    • Organizer
      The 15th European Congress of Psychology
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 公共の場における規範逸脱行動に対する中学生の態度と逸脱頻度の関連: 「周囲にいる他者」の態度に着目して2016

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 規範「遵守」「逸脱」的な態度を持つ生徒の人数と学級風土の関連:学級集団の構成に着目して2016

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本社会心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of students’ own and their neighbors’ attitudes on rule-breaking behaviors in educational settings.2016

    • Author(s)
      Deguchi, T.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan.
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 規範逸脱行動に関するシミュレーション・モデルの妥当性検討:シミュレーションによる予測値は質問紙による実測値と一致するのか?2015

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 規範逸脱行動に対する態度と適応感の関連:「他者の逸脱頻度」に着目して2015

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of individual and situational factors on rule-breaking behaviours in public space.2015

    • Author(s)
      DEGUCHI Takuhiko
    • Organizer
      The 14th European Congress of Psychology.
    • Place of Presentation
      Milan, Italy.
    • Year and Date
      2015-07-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 規範逸脱行動の拡散過程モデルに対する妥当性検討:「隣に座っている他者」を考慮する方法に着目して2014

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 質問紙データを用いたシミュレーションの妥当性検討:規範逸脱行動に着目して2014

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 規範逸脱行動に関する行動基準と逸脱行動の拡散過程2014

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本社会心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2014-07-26 – 2014-07-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi