• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Emotion-related temperamental regulation and interpersonal self-regulation in preschool age children

Research Project

Project/Area Number 26380909
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

Mizuno Rie  中京大学, 心理学部, 教授 (10321019)

Research Collaborator Ikki Kosuke  中京大学, 大学院・心理学研究科, 学生
Shibata Machi  中京大学, 大学院・心理学研究科, 学生
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords気質 / エフォートフル・コントロール / 行動的抑制傾向 / 自己制御 / 対人場面 / 実行機能 / 外在化問題行動 / 内在化問題行動 / パーソナリティ / 「自己」の制御 / 対人的自己制御行動 / 養育環境
Outline of Final Research Achievements

From infancy to preschool age, children’s two temperamental dimensions:
“effortful control” and “behavioral inhibition” appear stable. Two temperament had different influences on the self-regulation behaviors in the interpersonal situation. Children with high on the effortful control show high on self-regulation behaviors, such as self-assertive aspects and self-control aspects, toward siblings. Children with low on the behavioral inhibition show high on self-assertive behaviors toward peers. Two temperament had influences on the behavior problems; Children with high on the behavioral inhibition show internalizing behaviors and Children with high on the effortful control does not show externalizing behaviors.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Presentation] 就学前期の内在化・外在化問題行動と2つの気質との関連:行動的抑制傾向とエフォートフル・コントロールの縦断データの分析から2017

    • Author(s)
      水野里恵
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 乳幼児期の情動制御に関する2つの気質と社会的発達における個人差との関連:反応的な制御とエフォートフル・コントロールな制御2016

    • Author(s)
      水野里恵
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Interpersonal Self-regulation in Japanese Children2016

    • Author(s)
      Rie Mizuno
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Children’s effortful control: behavioral tasks at 60 months2016

    • Author(s)
      Kosuke Ikki, & Rie Mizuno
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 対人場面での「自己」の制御:「ウチ」と「ソト」の発達2016

    • Author(s)
      水野里恵
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 対人場面での「自己」の制御:「ウチ」と「ソト」の発達:子どもの行動とその母親の行動から2016

    • Author(s)
      水野里恵
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの気質的個人差と日常における遊び:就学前期の行動的抑制傾向とエフォートフル・コントロールに焦点を当てて2016

    • Author(s)
      一木恒佑・水野里恵・小島康生
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもに与える玩具の種類・選択基準とその遊び方―5歳児を持つ養育者の環境調整―2016

    • Author(s)
      一木恒佑
    • Organizer
      日本乳幼児・医学心理学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学三田キャンパス(東京)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 母子相互作用場面に見る母子の行動と子どもの気質との関連2015

    • Author(s)
      一木恒佑・水野里恵・小島康生
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの気質と対人場面での自己制御の発達:母親の分離不安・育児ストレスに与える影響を考える2015

    • Author(s)
      水野里恵
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟:朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 行動抑制機能を担う気質的個人差の発達過程:乳幼児期の行動的抑制傾向・エフォートフル・コントロールの安定性・変容とその要因の検討2015

    • Author(s)
      水野里恵・一木恒佑・小島康生
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものエフォートフル・コントロールの発達過程 12~42ヵ月児に見る気質的個人差の安定性および変容性の記述2014

    • Author(s)
      一木恒佑・水野里恵・小島康生
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 子どもの気質・パーソナリティの発達心理学2017

    • Author(s)
      水野里恵
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 行動抑制機能に係る2つの気質と対人場面での「自己」の制御:就学前期の縦断研究

    • URL

      http://www.chukyo-u.ac.jp/educate/psychol/p-kodomo/

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 中京大学心理学部社会発達心理学教室 ちびっ子研究プロジェクト

    • URL

      http://www.chukyo-u.ac.jp/educate/psychol/p-kodomo/index.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 行動抑制機能に係る2つの気質と対人場面での「自己」の制御: 就学前期の縦断研究

    • URL

      http://www.chukyo-u.ac.jp/educate/psychol/p-kodomo/index.html

    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi