• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of the psychological education program to improve the school adjustment of the adolescent students

Research Project

Project/Area Number 26380915
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionSaitama Gakuen University

Principal Investigator

FUJIEDA Shizuaki  埼玉学園大学, 人間学部, 教授 (60521515)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 相川 充  筑波大学, 人間系, 教授 (10159254)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MASUNAMI Taiji  埼玉学園大学, 人間学部, 准教授 (30463821)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsソーシャルスキル教育 / 学校適応 / 縦断研究 / 中1ギャップの予防 / 小中連携 / 予防教育 / 児童・生徒 / 感情スキル / 実践研究 / 縦断的研究
Outline of Final Research Achievements

As it is symbolized in such problems as bullying and school refusal, the junior high school students are in the most critical stage in their development.In this study, we conducted Social Skills Education ( SSE ) in a public elementary school for two years.Follow-up surveies were done when 5 and 6 graders participated in SSE became junior high school students.We made a comparison of school adjustment level between the students who participated in SSE and those who didn't.It is showed that those who participated in SSE scored better in such school adjustment as the greeting skill, the self competence and non-aggressiveness.As a result, it was proved that SSE contributed to promote school adjustment.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(15 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 前向きな子を育てる人間関係2017

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 1034 Pages: 77-83

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの友達づくりのソーシャルスキル2017

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 767 Pages: 386-392

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究2016

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Journal Title

      埼玉学園大学紀要

      Volume: 16 Pages: 107-115

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究2015

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Journal Title

      埼玉学園大学紀要人間学部編

      Volume: 15 Pages: 139-150

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] QA解説 ソーシャルスキル教育のイロハ2015

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Journal Title

      授業力&学級統率力2015年1月号

      Volume: 58 Pages: 4-11

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(6)2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(7)2016

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(5)2016

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(4)2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(4)-H26年度1学期に実施したSSEの効果の縦断的検討-2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(1)-児童用感情スキル尺度の開発-2015

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(2)-時間差を考慮した三水準モデルの検証-2015

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(3)-1,2学期までの実践内容とその効果について-2015

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本学校心理士会2015年度大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター かでる2.7
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 「気になる子たち」理解教育のきほん2016

    • Author(s)
      曽山和彦・藤枝静暁他
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「気になる子たち」理解教育のきほん2016

    • Author(s)
      曽山和彦・藤枝静暁ほか
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi