• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The function about perceived competence and social acceptance for young children from preschool to elementally school.

Research Project

Project/Area Number 26380962
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionShirayuri College (2016-2018)
Seisen Jogakuin College (2014-2015)

Principal Investigator

MAESHIRO Kazumi  白百合女子大学, 人間総合学部, 准教授 (70365823)

Research Collaborator SAKAI Atsushi  首都大学東京, 都市教養学部, 准教授 (70345693)
UMEZAKI Takayuki  甲南女子大学, 人間科学部, 准教授 (00350439)
MAEKAWA Hiroko  金沢学院大学, 文学部, 准教授 (10434474)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords自己有能感 / 社会的受容感 / 幼児期 / 児童期初期 / 就学移行期 / 小1プロブレム / 自尊感情 / 養育態度 / 移行期 / 小1プロブレム / 移行期適応
Outline of Final Research Achievements

In this study, focused on the transition period from preschool to elementary school children, examined the functions of self-competence and social acceptance in a prospective and retrospective research. As a result of retrospective survey (average age 16.16 years, N = 50) , self-competence (mainly intelligence) and social acceptance (mainly friendship) in transition are related to future prospects in adolescence Possibility.
Also, from the prospective survey (children in the first wave survey 76.53 months this month, children in the second wave survey 88.25 months 199 children and their mothers), it was suggested that the healthy development of self-competence (self-esteem) have a function to smooth adaptation after elementary school life.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、就学移行期における“子どもたちの集団適応力の低下”(小1プロブレム等)が注目され、子どもの自己有能感・社会的受容感を育む取り組みが見られるようになってきた。しかしながら、その機能については未だ実証されていない点が多かった。本研究は、就学適応困難経験者を対象としたレトロスペクティブ調査および就学移行期におけるプロスペクティブ調査に取り組み、就学前の時点での自己有能感(自尊感情)の健康的な発達は就学後の適応をスムースにする機能を持つ可能性を示した。以上の点から、「小1プロブレム」等の移行期に見られる問題を解決する際の一視点を提供したことにおいて社会的意義があるものと考えている。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 就学移行期における子どものQOLの発達と関連要因の検討ー親の自尊感情・養育態度との関連を中心としてー2018

    • Author(s)
      眞榮城和美・酒井厚
    • Journal Title

      チャイルドサイエンス

      Volume: 16 Pages: 19-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもはどのように自分を知っていくのか2018

    • Author(s)
      眞榮城和美
    • Journal Title

      児童心理 特集「自分を好き」と言える子に

      Volume: 1056 Pages: 19-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育プログラム推進と地域連携活動の在り方に関する検討 -エデュテイメント大学活動を通して(1)-2017

    • Author(s)
      眞榮城和美・浅岡靖央・目良秋子
    • Journal Title

      白百合女子大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 93-111

    • NAID

      120006517406

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アジアにおける子どもの自尊感情の国際比較2017

    • Author(s)
      榊原洋一・村松志野・松本聡子・瀬尾知子・眞榮城和美・TranDiepTuan・Kaewta Nopmaneejumruslers・菅原ますみ
    • Journal Title

      チャイルドサイエンス

      Volume: 14 Pages: 39-43

    • NAID

      40021741463

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学における障害学生への支援体制構築への提言 -- 合理的配慮の研修会を経た教職員の意識から2017

    • Author(s)
      生井裕子・田中秀明・眞榮城和美
    • Journal Title

      清泉女学院大学人間学部研究紀要

      Volume: 14 Pages: 1-12

    • NAID

      120006241949

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 信州版ソーシャル・エモーショナル・ラーニングの開発と展開(2) ~ソーシャル・エモーショナル・ラーニングとしての森林セラピーの展開2~2016

    • Author(s)
      眞榮城和美,寺門正顕,村中泰子,石井国雄,田仲由佳,田村俊輔,佐野予理子,中澤保生
    • Journal Title

      清泉女学院大学人間学部紀要

      Volume: 13 Pages: 1-12

    • NAID

      120005753360

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Children's Trust Belief in Peers and Loneliness in Elementary School: An Investigation of the Interaction between Trust Beliefs in Peers and in Teachers or Parents Related to Loneliness in Elementary School Children2015

    • Author(s)
      酒井厚,ローテンバーグ ケン,J・ベッツ ルーシー,眞榮城和美
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 15-25

    • DOI

      10.2132/personality.24.15

    • NAID

      130005093256

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 信州版ソーシャルエモーショナルラーニングプログラムの開発と展開(1)~ソーシャル・エモーショナル・ラーニングとしての森林セラピーの展開~2015

    • Author(s)
      眞榮城和美・村中泰子・佐野予理子・寺門正顕・田村俊輔・中澤保生
    • Journal Title

      清泉女学院大学人間学部紀要

      Volume: 第12号 Pages: 42-56

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The effects of the Second Step SEL Program for Japanese Children2018

    • Author(s)
      Kazumi Maeshiro
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもの社会性と情動の発達に関わる実践家養成の現場から2018

    • Author(s)
      眞榮城和美・前川浩子・梅崎高行・上岡紀美・酒井厚
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの社会性の発達に関わる親の個人的特性と家族内外のサブシステム2018

    • Author(s)
      眞榮城和美・前川浩子・則定百合子・酒井彩子・酒井厚
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの社会情動的スキルの発達 ―子どもの自己と対人関係の発達に関する縦断研究―2017

    • Author(s)
      眞榮城和美・梅崎高行・前川浩子・酒井厚・高橋英児
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島大学 広島県,広島市
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 瀬尾知子・村松志野・松本聡子・眞榮城和美・菅原ますみ・榊原洋一2017

    • Author(s)
      子どもの食行動と性差・母親の食生活QOLとの関連
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島大学 広島県,広島市
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの精神的健康と全体的自己価値感との関連2017

    • Author(s)
      眞榮城和美・酒井厚・田中麻未・菅原ますみ
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの全体的自己価値感に影響を及ぼす運動能力評価2017

    • Author(s)
      眞榮城和美・酒井厚・菅原ますみ
    • Organizer
      第14回 子ども学会議(学術集会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの精神的健康に影響を及ぼす全体的自己価値感と社会的受容体験に関する検討2017

    • Author(s)
      眞榮城和美・菅原ますみ・酒井厚・田中麻未・天羽幸子・詫摩武俊
    • Organizer
      日本双生児研究学会第31回学術講演会
    • Place of Presentation
      十文字学園女子大学 埼玉県,新座市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多様化する家族のあり方を考える2016

    • Author(s)
      眞榮城和美・目良秋子・菅野幸恵・森田雄司・佐伯素子
    • Organizer
      日本家族心理学会第33回大会
    • Place of Presentation
      聖徳大学 千葉県,松戸市
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの不注意・多動行動はQOLを低下させる2016

    • Author(s)
      榊原洋一・村松志野・松本聡子 ・瀬尾知子 ・眞榮城和美 ・菅原ますみ
    • Organizer
      第13回子ども学会議
    • Place of Presentation
      静岡大学 静岡県,浜松市
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼保小接続期における幼児の自尊感情の変化2016

    • Author(s)
      村松志野・松本聡子 ・瀬尾知子 ・眞榮城和美 ・菅原ますみ1 ・榊原洋一
    • Organizer
      第13回子ども学会議
    • Place of Presentation
      静岡大学 静岡県,浜松市
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] A longitudinal study about the relationship between global self-worth and social acceptance among Japanese children2016

    • Author(s)
      Kazumi Maeshiro,Atsushi Sakai,Mami Tanaka,Masumi Sugawara
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama 神奈川県,横浜市
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Self compedence Social acceptance2016

    • Author(s)
      Kazumi Maeshiro,Mami Tanaka, Atsushi Sakai, Masumi Sugawara
    • Organizer
      Inter national Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子ども期の社会性の発達に影響する遺伝と環境(3)2016

    • Author(s)
      眞榮城和美・前川浩子・松本聡子・酒井厚
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の子どもの自尊感情はなぜ低いのか② ~Harter幼児版:ツールの構造検討2015

    • Author(s)
      眞榮城和美・松本聡子・村松志野・瀬尾知子・菅原ますみ・榊原洋一
    • Organizer
      第12回子ども学会議
    • Place of Presentation
      甲南女子大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども期の社会性の発達に関する縦断研究プロジェクト(11)-絵本読み場面にみる親子相互作用と3歳児の自己評価的感情との関連-2015

    • Author(s)
      眞榮城和美・田仲由佳・酒井彩子・梅崎高行・前川浩子・酒井厚
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 移行期における子どもの自己有能感・社会的受容感に関するレトロスペクティブ調査2015

    • Author(s)
      眞榮城和美
    • Organizer
      日本学校心理士会2015年度大会
    • Place of Presentation
      道民活動センター「かでる2・7」(札幌市中央区)
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 移行期における子どもの自己有能感・社会的受容感の機能(1)青年期を対象としたレトロスペクティブデータに基づく検討2015

    • Author(s)
      眞榮城和美
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学 本郷キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ:育てにくい子2014

    • Author(s)
      眞榮城和美
    • Organizer
      日本電話相談学会第27回大会
    • Place of Presentation
      清泉女学院大学・短期大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども期の社会性の発達に関する縦断研究プロジェクト(6)-コンピテンスの発達に影響を及ぼす養育態度ときょうだい環境-2014

    • Author(s)
      眞榮城和美・梅崎高行・前川浩子・則定百合子 ・上長然・田仲由佳・酒井厚
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期から児童期初期における自尊感情の発達2014

    • Author(s)
      眞榮城和美・前川浩子・
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2014-10-04 – 2014-10-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 不適応から「ふつう」を考える2014

    • Author(s)
      黒石憲洋・眞榮城和美・鍛冶龍男・生井裕子・平井美香・佐野予理子
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 新・心理学の基礎を学ぶ2014

    • Author(s)
      中里至正、松井洋、中村真、眞榮城和美他11名
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      八千代出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 実践につながる教育相談2014

    • Author(s)
      黒田祐二、眞榮城和美他8名
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi