• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Connection of School Education and Social Education in the 1930s

Research Project

Project/Area Number 26381030
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

Itabashi Takayuki  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (00447210)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords郷土教育 / 実業補習学校 / 日本教育史 / 全村学校
Outline of Final Research Achievements

This research identified the connection of school education and community education in the 1930s. Rural teachers practiced community education at the elementary school during the 1930s. Specifically, by focusing on the goals of education and the relationship between the school and community, the positioning of their practices in rural community education in the1930s was examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、昭和戦前期の郷土教育が学校教育と社会教育を接続させる役割を果たした点について明らかにした学術的意義がある。近年、学校と地域の連携が強く言われるようになり、さまざまな政策が出されている。地域の教育力を高めていくことは、戦前に限らず、現代においても重要な課題である。過去の取り組みに学ぶことは、近年の教育課題をとらえ直すことにもつながり、現代の教育に示唆を与える社会的意義があると考える。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 1930年代初頭における滋賀県蒲生郡島村における社会教育の展開2019

    • Author(s)
      板橋孝幸
    • Journal Title

      地域学習研究

      Volume: 6 Pages: 158-165

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 昭和戦前期峰地光重における郷土教育論の特質-「生産と教育」論争にみる教育の目的論に着目して-2016

    • Author(s)
      板橋孝幸
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 85 Pages: 25-36

    • NAID

      130006745035

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 『奈良県教育会雑誌』の誌面構成と内容分析―社会教育と校長会の記述に着目して―2016

    • Author(s)
      板橋孝幸
    • Journal Title

      奈良教育史研究

      Volume: 18 Pages: 1-31

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 奈良県師範学校郷土研究室の所蔵資料2015

    • Author(s)
      板橋孝幸、岩本廣美
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 377-385

    • NAID

      120005895353

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 昭和戦前期郷土研究室の所蔵資料と師範学校間における情報共有―奈良教育大学所蔵資料の分析を中心に―2014

    • Author(s)
      板橋孝幸、岩本廣美
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 奈良県師範学校が設置した郷土研究室と収集資料-目録及び生徒の調査活動記録に注目して-2014

    • Author(s)
      岩本廣美、板橋孝幸
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 近代滋賀の教育人物史2018

    • Author(s)
      滋賀県教育史研究会
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      サンライズ出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi