• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental research on school ceremonies and national flags ,national anthems in postwar education

Research Project

Project/Area Number 26381045
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

ONO Masaaki  日本大学, 文理学部, 教授 (70224277)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学校儀式 / 国旗 / 国歌 / 国民の祝日に関する法律 / 建国記念の日 / 象徴天皇制 / 戦後教育 / 国民の祝日 / 国旗・国歌 / 講和独立
Outline of Final Research Achievements

This study empirically how the national flag and national anthem handled in the school ritual in the postwar era. According to main previous research, due to the result of postwar educational reform in Japan, school ceremonies on holidays have been said to have disappeared at least since 1947. But,this study revealed that above theory is basically a mistake. This is because the fact that the school ceremony with the main contents of national flag raising and national anthem singing was reinstated after independence of Japan after the war, and that number gradually increased. However, these trend also slowed down due to the establishment of "Kenkoku-kinen-no-Hi"(National Foundation Day). And this research pointed out that since 1989, the school ceremonies which carries out the national flag hosting and national anthem singing has become an entrance ceremony and a graduation ceremony.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(15 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 国民学校期における合科教授の思想と綜合教授・課外の施設――教科課程編成原理の転換と学校儀式・行事の位置づけ2018

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      教職研究

      Volume: 第3号 Pages: 39-51

    • NAID

      40021802689

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育勅語の教材化容認批判――学校儀式と修身教科書の歴史的検討から2017

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      日本教育史往来

      Volume: 第229号 Pages: 3-6

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 講和独立後の学校儀式と紀元節復活問題ーー高知県繁藤小学校の動向を中心として2017

    • Author(s)
      小野 雅章
    • Journal Title

      日本教育史学会紀要

      Volume: 7 Pages: 70-92

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦前日本における「国旗」制式統一過程と国定教科書ーー文部省による制式決定(1940年)迄の経緯2016

    • Author(s)
      小野 雅章
    • Journal Title

      日本の教育史学 教育史学会紀要

      Volume: 59 Pages: 6-18

    • NAID

      130005531055

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「日本教育史研究の発信力」とは何かの自問自答――「受け手」を意識した研究成果と授業とは2015

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      『日本教育史往来』

      Volume: 216号 Pages: 3-5

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本教育史における研究成果の「発信力」再考――研究成果と授業(講義)との間で2015

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      『日本教育史往来』

      Volume: 218 Pages: 2-5

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 御真影「奉護」と天皇観の変容過程2015

    • Author(s)
      小野 雅章
    • Journal Title

      UP 2015年2月号

      Volume: 508 Pages: 8-12

    • NAID

      40020349276

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 国のかたちと教育制度――教育は国家の鏡か2017

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      めぐろシティカレッジ講座
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 佐藤秀夫と日本教育史研究ーー史料公開・研究方法・研究指導(コロキウム③ 日本教育史研究の系譜ーー佐藤秀夫の研究論考・教育史史料研究・教育史史料公開)2016

    • Author(s)
      小野 雅章
    • Organizer
      教育史学会第60回大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県・横浜市)
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本大学の教員養成と教育学科の位置(課題研究 日本大学文理学部における教職コース科目の再検討)2016

    • Author(s)
      小野 雅章
    • Organizer
      日本大学教育学会2016年度春季学術研究発表会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部(東京都・世田谷区)
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本教育史研究の発信力とは何か」の自問自答――「受け手」を意識した研究の成果と授業とは2015

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      第34回日本教育史研究会サマーセミナー
    • Place of Presentation
      東洋大学白山キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 戦前日本における「国旗」制式統一過程と国定教科書2014

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      教育史学会第58回大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2014-10-04 – 2014-10-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教育勅語と学校教育2018

    • Author(s)
      中嶋哲彦、小野雅章、有本真紀、三羽光彦、本田伊克、大橋基博、米田俊彦、瀧澤利行、折出健二、西島央、広田照幸
    • Total Pages
      291
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860008
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 歴史を社会に活かす2017

    • Author(s)
      鈴木茂、清水光明、松尾法博、堀内淳一、木村直也、藤川隆男、原田晶子、平山昇、小川和也、小野雅章、植田真平、町田祐一、君島和彦、石居人也、川喜多敦子、他
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130230735
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 御真影と学校――「奉護」の変容2014

    • Author(s)
      小野 雅章
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi