A Study on the Developing of Learning Unit for Fostering the Competence to Analyze and Judge History Culture in Secondary History Education
Project/Area Number |
26381189
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
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Research Collaborator |
KOBE Hiroki
ASAO Kazuyo
YAGASAKI Ken
SATO Takashi
OGASAWARA Saki
SEKIDO Hiroki
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 歴史文化 / 記憶文化 / 社会の中の歴史 / 身のまわりの歴史 / パブリックヒストリー / メタヒストリー / 歴史授業 / ドイツ / 社会のなかの歴史 / 身近な地域の歴史 / 銅像 / 博物館 / 記念日 / 歴史実践 / 歴史教育 / 歴史マンガ / 紙幣 / 過去の取り扱い / 社会における過去の取り扱い / 中等教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose in this study is to clarify the significances and the strategies of fostering the competence to analyze and judge "History Culture" in secondary history education. This study developed the unit plans centered on Meta-History Studies on History in Society, based on the analysis of advanced examples in History Education in Germany.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、現在の社会の中の歴史に関する新たなメタヒストリー学習に基づく歴史授業において、現在についての学習を可能にできること、社会認識の教育、さらには社会認識を一環とする社会形成の教育をすすめられることについて、先進的事例の分析とそれらに基づく授業開発によって明らかにしたことである。現在の社会の中の様々な歴史を分析検討するメタヒストリー学習の実現という歴史授業の新たな改革の方向性を提起することができた。
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Report
(6 results)
Research Products
(26 results)