• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research on the Cultivation of Competence in German School Music Education

Research Project

Project/Area Number 26381190
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

NAKAJIMA Takao  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20293491)

Research Collaborator Krämer Oliver  Hochschule für Musik und Theater Rostock, Professor
Riedel Michael  Droste-Hueshoff-Schule, Gymnasium, Schoolteacher
Siegel Mirko  Droste-Hueshoff-Schule, Gymnasium, Schoolteacher
Gatemann Kristen  Droste-Hueshoff-Schule, Gymnasium, Schoolteacher
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords音楽 / ドイツ / 海外研究者交流 / アビトゥア試験 / 音楽科 / 学力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the level of competence for music in the contents of Abitur which is required on the graduation from high school in Germany.
Various sorts of competence -competence to read and write musical score, to analyze the shape and the form (Gestalt) of musical work, to understand musical piece through the comments by composer or musicologist, to recognize music in social context from various points of view-they achieve extremely high level. That is to say, they make students understand music through listening, pointing out some objective facts in scores and discussing by using the specialized and very broad knowledge. The contents of Abitur exam has much more expanse and requires incomparably higher standard and more capacity than the music education in our country.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] ドイツのアビトゥア試験内容で問われている音楽科の学力2017

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Journal Title

      学校音楽教育実践論集

      Volume: 21 Pages: 11-11

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ドイツの音楽科におけるアビトゥア試験内容に関する調査研究(2)2016

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 9 Pages: 131-150

    • NAID

      120007101388

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ドイツのアビトゥア試験内容における音楽の捉え方に関する考察 -バイエルン州の事例分析を通して-2016

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Journal Title

      日本学校音楽教育実践学会「学校音楽教育研究」

      Volume: 20 Pages: 127-128

    • NAID

      130005170011

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ドイツのギムナジウム上級段階における音楽教育2016

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Journal Title

      日本学校音楽教育実践学会「学校音楽教育研究」

      Volume: 20 Pages: 286-286

    • NAID

      130005170116

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ドイツの音楽科におけるアビトゥア試験内容に関する調査研究(1)2014

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 15 Pages: 131-140

    • NAID

      120007111660

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 音楽科の教科内容の体系―音楽科の教科内容の体系の創出によって教科専門の授業はどう変わるのか―2017

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Organizer
      日本教科内容学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツのアビトゥア試験内容で問われている音楽科の学力-バイエルン州の事例分析を通して-2016

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学岩見沢校
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツのアビトゥア試験で問われている音楽科の学力2016

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会第21回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学岩見沢校
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツのアビトゥア試験内容における音楽の捉え方に関する考察2015

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2015-08-13 – 2015-08-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツのアビトゥア試験内容における音楽の捉え方に関する考察 -バイエルン州の事例分析を通して-2015

    • Author(s)
      中島 卓郎
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会第20回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2015-08-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi