• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The dialogically construction of students' writing and strategies of voicing in presentation activities

Research Project

Project/Area Number 26381192
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Kobayashi Kazutaka  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (30345772)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords書くことの教育 / 文章表現 / ジャンル / 対話 / ライティング / ディスコース / リテラシー / プレゼンテーション / 交流活動 / 書くことの学習 / 論理的文章 / 中心文 / リフレクション / 協同学習 / 意見文
Outline of Final Research Achievements

This study considers the development of voicing strategy in argumentative writing, and analyzes a representative activity, student’s compositions and group discussions which were extracted from the writing class. To analyze writings in this approach, three classes were selected. The analysis of these compositions and presentations reveals that the first writing shared the topic and argument space with the article based on dialogic processes, whereas the second writing was based on direct interaction with a dispersed context and the topic was relativized. Presentative activities cause recognition of dialogic process in learning writing. The analysis reveals that student recognized the order of voicing and develops the strategies of voicing in writing, through discussions include the topics and questions referring context of voices in course material texts. It is important to construct dialogic interactions with contexts in mediated writing.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(16 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (13 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 学習材化における書き手の創造性の検討2017

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 539 Pages: 28-31

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 読むことの学習指導における話題の創出と話し合い活動2017

    • Author(s)
      須本良夫、小林一貴、西田美代子、馬場量子、所京佑、西野美佳
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究)

      Volume: 19 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語的テクストと図表との相互関係に基づく書くことの学習の展開2017

    • Author(s)
      小林一貴、多和田仁
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究)

      Volume: 19 Pages: 11-20

    • NAID

      40021281853

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文章表現の学習におけるまとまりの構築と声の相互反映2016

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      国語科教育研究 全国大学国語教育学会第130回発表要旨集

      Volume: 130 Pages: 169-172

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 書くことの学習の対話的構築と声の方略2016

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 80 Pages: 47-54

    • NAID

      130007054031

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文章展開と交流活動の相互関係に基づく書くことの学習指導―リーフレット作りの単元の検討を通して2016

    • Author(s)
      小林一貴・森孝太
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究)

      Volume: 18 Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] テクストの対話的構築に基づくプレゼンテーションの授業2016

    • Author(s)
      小林一貴・丹下侑輝
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究)

      Volume: 18 Pages: 11-22

    • NAID

      110010051354

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 書くことの学習におけるテクストの精緻化と相互関係性の分析2015

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 64-1 Pages: 11-21

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] グループ活動を通した書くことの学習における共存と論争 ―語りの「反復」に着目して―2015

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      Groupe Bricolage紀要

      Volume: 33 Pages: 22-33

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 書くことの学習過程と声の方略パターン2015

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 63-2 Pages: 21-31

    • NAID

      110009915570

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 声の再構成を通した書くことの学習2015

    • Author(s)
      小林一貴、野口正史
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(教育実践研究)

      Volume: 17 Pages: 1-10

    • NAID

      110009908057

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 書くことの学習におけるテクスト間の相互関連性と主題の構成2014

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 63-1 Pages: 13-22

    • NAID

      110009866488

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 書くことの学習におけるトピックの共有とジャンルの対話的構築2014

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      国語科教育研究 第127回全国大学国語教育学会 発表要旨集

      Volume: - Pages: 305-309

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 文章表現の学習におけるまとまりの構築と声の相互反映2016

    • Author(s)
      小林一貴
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 書くことの対話的構築と声の方略の学習2016

    • Author(s)
      小林一貴
    • Organizer
      人文科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 書くことの学習におけるトピックの共有とジャンルの対話的構築2014

    • Author(s)
      小林一貴
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-10-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi