• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development and utilization of an English-language proficiency benchmark for the promotion of in-classroom English usage

Research Project

Project/Area Number 26381199
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionDoshisha University (2015-2017)
Hyogo University of Teacher Education (2014)

Principal Investigator

Yoshiyuki Nakata  同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (40280101)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木村 裕三  富山大学, 大学院医学薬学研究部(医学), 教授 (80304559)
池野 修  愛媛大学, 教育学部, 教授 (70294775)
長沼 君主  東海大学, 公私立大学の部局等, 教授 (20365836)
Research Collaborator ANDREWS Stephen  元香港大学, 教授
KOUNO Kiwame  
OGASAHARA Yoshihiro  
MUNEYASU Toyoko  
MURAKAMI Hiroko  
TOKUYAMA Miho  
NAGASUE Atsuko  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教室内英語 / 教員養成 / 教師教育 / 生徒英語力 / 専門的知識の開発 / 専門知識の開発 / 教室内英語評価尺度
Outline of Final Research Achievements

In this research project, we developed an English-language proficiency benchmark for use in the EFL classroom. The target of the benchmark was Japanese secondary school teachers who aim to promote their students’ use of English in the language classroom. Assessment was conducted through the use of both quantitative and qualitative measures. Furthermore, we suggested ways of utilizing this benchmark for teachers’ professional development or teacher-training purposes.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 教室内生徒英語評価尺度活用マニュアル2018

    • Author(s)
      中田賀之・池野修・木村裕三・長沼君主
    • Journal Title

      平成26~29年度 科学研究費補助金 基盤研究(C) 『学習者の教室内英語使用促進のための「教室内英語力評価尺度」の開発と活要』

      Volume: なし Pages: 1-38

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「生徒の英語使用」の中身、それを促す指導の工夫2018

    • Author(s)
      池野修
    • Journal Title

      KELES Journal (特別企画「生徒の言語使用につながる英語授業を考える」(課題番号26381199を明記)

      Volume: 3 Pages: 6-11

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒の主体的な言語仕様の意味するもの ― 第二言語習得の観点からの一考察 ―2018

    • Author(s)
      中田賀之
    • Journal Title

      KELES Journal (特別企画「生徒の言語使用につながる英語授業を考える」(課題番号26381199を明記)

      Volume: 3 Pages: 12-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒の主体的な言語仕様につながる英語授業 ― 質的データ分析から見えてきた本質と課題 ―2018

    • Author(s)
      木村裕三
    • Journal Title

      KELES Journal (特別企画「生徒の言語使用につながる英語授業を考える」(課題番号26381199を明記)

      Volume: 3 Pages: 21-28

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒の言語仕様につながる英語授業を支援する 教室生徒英語Can-Do尺度の活用2018

    • Author(s)
      長沼 君主
    • Journal Title

      KELES Journal (特別企画「生徒の言語使用につながる英語授業を考える」(課題番号26381199を明記)

      Volume: 3 Pages: 29-35

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Developing classroom language assessment benchmarks for Japanese teachers of English as a foreign language2017

    • Author(s)
      Yuzo Kimura, Yoshiyuki Nakata, Osamu Ikeno, Naoyuki Naganuma, & Stephen Andrews
    • Journal Title

      Language Testing in Asia

      Volume: 7(3) Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1186/s40468-017-0035-2

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「教室内英語タスク別評価尺度」の開発ー「音読指導」と「新出文法の口頭導入」を例にー2016

    • Author(s)
      池野修・中田賀之・木村裕三・長沼君主
    • Journal Title

      大学英語教育学会中国・四国支部紀要

      Volume: 13 Pages: 171-183

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 東海大学ライティング評価ルーブリックとCEFR評価グリッドの関連性の検討及びライティング学習者コーパスの構築の試み2015

    • Author(s)
      長沼君主、藤田玲子、松本佳穂子、ティモシー・グティエレス、ロバート・アッシュクロフト
    • Journal Title

      東海大学外国語教育センター紀要

      Volume: 35 Pages: 17-36

    • NAID

      40020409046

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小中を点から線でつなぐCan-Doリストの設計と活用2015

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      北海道教育大学小学校英語教育指導者資格認定講座報告書

      Volume: 無 Pages: 27-34

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 課題別フォーラム「生徒の言語使用につながる英語授業」を考える: 実践と課題2017

    • Author(s)
      中田、池野、興津、木村、長沼、稲岡
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題別フォーラム 『[生徒の言語使用」につながる英語授業を考える』2016

    • Author(s)
      中田、池野、興津、長沼
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学、草加市、埼玉県
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理解と思考を深める発問シナリオに基づく授業実践―教室内英語尺度による検証2015

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子(協力者)
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「教室内英語タスク別評価尺度」 の開発2015

    • Author(s)
      池野修・中田賀之・木村裕三・長沼君主
    • Organizer
      2015年度大学英語教育学会中国・四国支部春季研究大会
    • Place of Presentation
      広島工業大学
    • Year and Date
      2015-06-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] CLIL的アプローチに基づいた理解と思考を深めるためのCan-Do尺度の活用2014

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      第53回大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学(広島県広島市)
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi