• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on newspaper education to support the formation of foundation of language management ability

Research Project

Project/Area Number 26381230
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJapan Women's College of Physical Education

Principal Investigator

INAI TATSUYA  日本女子体育大学, 体育学部, 教授 (30637327)

Research Collaborator YOSHIDA Kazuo  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
KeywordsNIE / リテラシー / キー・コンピテンシー / 21世紀型スキル / 批判的思考力 / 創造的思考力 / ICT / デジタル読解力・表現力 / ICT活用 / メディア・リテラシー / 市民性教育 / ジャーナリズム / 21世紀型能力 / 汎用的能力 / 探究的な学習 / 学校図書館メディアとしての新聞 / 資質・能力 / 言語運用能力 / 汎用的能力(ジェネリック・スキル)
Outline of Final Research Achievements

Language management ability that can be trained by using newspaper is a general purpose ability, and it is the ability to live in real society and real life. It is expression power in various situations of social life, transmission ability It is an essential ability in society life. For example, logical thinking ability, critical thinking ability, creative thinking ability. In order to make use of newspaper as learning material in educational activities, not only emphasize practicality but also to grasp "qualities / abilities" that can be cultivated through the use of newspaper in view of "cultural and social universality" is necessary.
From overseas visits, ICT is the trend of the world. As seen in learning using a computer, learning of digital reading skills through the use of newspapers is urgent in Japan as well.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 4 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 米国ボストン市の中学校・高等学校におけるNIE2017

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      日本NIE学会誌

      Volume: 12 Pages: 59-64

    • NAID

      40021344796

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館10 高校における授業改革と学校図書館2017

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 792 Pages: 82-87

    • NAID

      40020949685

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館11 新聞活用の過去・現在・未来(1)2017

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 793 Pages: 82-87

    • NAID

      40020978935

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館11 新聞活用の過去・現在・未来(2)2017

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 794 Pages: 61-67

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館14 学び浸ること、学びを評価すること(2)-相互評価・自己評価を取り入れた授業デザイン2017

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 797 Pages: 82-85

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館4 主体性と「問い」の大切さ2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 786 Pages: 73-76

    • NAID

      40020780234

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館5 21世紀型スキルを支援するICT(1)2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 787 Pages: 55-60

    • NAID

      40020815213

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館6 21世紀型スキルを支援するICT(2)2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 788 Pages: 57-61

    • NAID

      40020840232

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館8 「読書科」という挑戦2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 780 Pages: 42-47

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館1 新しい学びと学校図書館2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 783 Pages: 74-75

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館2 汎用的能力の育成を目指した授業デザインと学校図書館2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 784 Pages: 81-84

    • NAID

      40020720097

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しい学びと学校図書館1 主体的・協働的な授業デザインと並行読書2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 785 Pages: 59-64

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校図書館における新聞活用-考えることの多様性に向けて-2015

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 777 Pages: 14-16

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語科の授業における学校図書館の活用2015

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 519 Pages: 22-27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校・高等学校国語科におけるNIEの評価規準の試み2015

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      日本NIE学会誌

      Volume: 10 Pages: 37-46

    • NAID

      40020562189

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 書く活動UPの学習用語と習得活用指導2014

    • Author(s)
      稲井達也
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 783 Pages: 17-19

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 言語運用能力の基盤形成を支援するNIE2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Organizer
      日本NIE学会/第13回愛媛大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] .読書と周辺領域をめぐってⅡ(ラウンド・テーブル2016

    • Author(s)
      稲井達也,有働玲子,吉田和夫
    • Organizer
      第131回全国大学国語教育学会東京大会( 白百合女子大学)
    • Place of Presentation
      (白百合女子大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 読書と周辺領域をめぐって(ラウンド・テーブル)2016

    • Author(s)
      稲井達也,有働玲子,吉田和夫
    • Organizer
      第130回全国大学国語教育学会新潟大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「新しい学び」を支援するNIEと学校図書館 ―アクティブ・ラーニングとICTを視野に入れて―2016

    • Author(s)
      稲井達也
    • Organizer
      日本NIE学会
    • Place of Presentation
      日本プレスセンタービル・日本新聞協会
    • Year and Date
      2016-03-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国ボストン市の中学校・高等学校におけるNIE2015

    • Author(s)
      稲井達也
    • Organizer
      日本NIE学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2015-12-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] NIE授業で児童生徒を評価するポイント2014

    • Author(s)
      稲井達也
    • Organizer
      毎日新聞活用教室
    • Place of Presentation
      毎日新聞東京本社
    • Year and Date
      2014-12-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 昭和20年代の大村はまの単元学習における指導 ―読書単元の学習記録を中心として―2014

    • Author(s)
      稲井達也
    • Organizer
      第127回全国大学国語教育学会筑波大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 新聞活用と学校図書館2014

    • Author(s)
      稲井達也
    • Organizer
      第 39 回全国学校図書館研究大会 甲府大会
    • Place of Presentation
      山梨学院大学
    • Year and Date
      2014-08-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校図書館と教科指導2014

    • Author(s)
      稲井達也
    • Organizer
      第 39 回全国学校図書館研究大会 甲府大会
    • Place of Presentation
      山梨学院大学
    • Year and Date
      2014-08-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 批判的な思考を促す読書材 ―中学校における絵本を用いた実践を手がかりにして―2014

    • Author(s)
      稲井達也
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会愛知大会
    • Place of Presentation
      ウインク愛知
    • Year and Date
      2014-05-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] IFLA学校図書館ガイドラインとグローバル化する学校図書館2016

    • Author(s)
      稲井達也ほか
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びを促す中学校高校国語科の授業デザイン-アクティブ・ラーニングの理論と実践-2016

    • Author(s)
      稲井達也・吉田和夫
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 中学校・高等学校国語科のアクティブ・ラーニング ―新しい学びのための授業デザイン―2016

    • Author(s)
      稲井達也,吉田和夫
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] これならできる楽しい読書活動2015

    • Author(s)
      稲井達也,吉田和夫
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] これならできる! 楽しい読書活動2015

    • Author(s)
      稲井達也・吉田和夫編著
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      株式会社学事出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 新しい教育をつくる司書教諭のしごと 第Ⅱ期3 授業で活用する学校図書館 中学校・探究的な学習を目ざす実践事例2014

    • Author(s)
      稲井達也編著
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      公益社団法人全国学校図書館協議会
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教科力シリーズ 小学校国語2014

    • Author(s)
      松本修編著 稲井達也等分担執筆
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi