• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Moral Education Method Introducing Moral Affordance

Research Project

Project/Area Number 26381250
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

YOSHIDA Makoto  山形大学, 地域教育文化学部, 教授 (60449957)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords道徳授業の類型化 / 教育学 / 教科教育学 / 道徳教育 / 現実主義 / モラル・アフォーダンス / 生態学的道徳教育 / 人格教育 / 道徳的習慣
Outline of Final Research Achievements

By developing research from the moral classes acquiring moral affordances to the moral classes based on the Self-study Meeting, we classify the eight moral education methods on a two-axial plane of idealism and realism, action principle and character principle. We applied the method based on the two-axis of idealism and realism, action principle and character principle to the question analysis for the improvement of the moral class. And we analyzed teaching materials and made teaching plans from multiple viewpoints. Thus, we clarified the advantages and disadvantages of each moral education method, and the method for improving the disadvantages.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(13 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (6 results) (of which Acknowledgement Compliant: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 道徳教育方法論における信念対立の克服に向けて2017

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 29-36

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 道徳科におけるコンピテンシー・ベースの授業づくり2017

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 11-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 問題解決的な学習としての当事者研究的道徳授業 の可能性と課題 ―問題解決型の道徳授業との比較から―2016

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 第11号 Pages: 69-78

    • NAID

      120005726868

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] モラル・アフォーダンス獲得の道徳授業の提案(2) ―多様で適切な予期的意識を持たせる実践とM-GTAを用いた分析―2016

    • Author(s)
      吉田 誠、中川 裕幸
    • Journal Title

      筑波大学道徳教育研究

      Volume: 第17号

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 道徳の時間における「語り」の子ども中心主義的転回2015

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 第10号 Pages: 1-8

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] モラル・アフォーダンス獲得の道徳授業の提案(1) ―心理主義的授業と認知主義的授業の課題克服を目指した授業の構想―2015

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      筑波大学道徳教育研究

      Volume: 第16号

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 道徳教育方法論における信念対立の克服に向けて-理想主義と現実主義、行為主義と人格主義の二軸に基づく類型化-2016

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Year and Date
      2016-07-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育方法論における信念対立の克服に向けて2016

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳科におけるコンピテンシー・ベースの授業づくり2016

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      秋田公立美術大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決的な学習としての当事者研究的道徳授業の可能性と課題2015

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 資料「手品師」を用いたモラル・アフォーダンス獲得の道徳授業の実践とM-GTAによる分析の試み2014

    • Author(s)
      吉田 誠・中川裕幸
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] モラル・アフォーダンス獲得の道徳授業の構想 -道徳的心情と道徳的判断力を育てる道徳授業の課題克服を目指して-2014

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 道徳科 初めての授業づくり ねらいの8類型による分析と探究2018

    • Author(s)
      吉田 誠,木原一彰
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784864295062
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi