• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ESD Curriculum theory and Performance Assessment based Knowledge of relation between nature and human from genaration to generation

Research Project

Project/Area Number 26381264
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Kishimoto Minoru  滋賀大学, 教職大学院, 教授 (80249705)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsESD / パフォーマンス評価 / 風土 / 市民性の教育 / 子どもの権利 / 意見表明権 / 教育評価 / ESD / 環境教育 / 多文化共生教育 / ポートフォリオ / 持続発展教育 / 台湾 / エコスクール / ルーブリック / ストランド / 循環型社会
Outline of Final Research Achievements

I study on Deveropment of ESD Curriculum based knowledge of relation between nature and human from genarion to generation.In this study I have worked on Lesson study and action research at Elementary, Junior High and High School.
As a result I revealed important point as follows.Rubric for performance assessment shoud and could not only enable to assess development of Height and depth of these knowledge, but also development to the side.Teacher must be cordinater for development of knowlede of children, and shoud be supported by coworker of school, and also by local and groval network.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ESDを実現していく上で学校と教師の役割は大きい。本研究は、小中高校を見通したカリキュラムにESDの視点を組み込むことを可能とするカリキュラム構成原理とそこでのパフォーマンス評価の在り方を示すという意義がある。
また、この成果は、教育方法学においては、今日求められているシティズンシップ教育の教育方法とも通じる意義がある。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(7 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 学習評価を軸とした授業・単元・カリキュラムの評価・改善2019

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      教育実践総合センター年報

      Volume: 2 Pages: 47-48

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習言語の力を伸ばす算数科の授業づくりとパフォーマンス評価2018

    • Author(s)
      岸本実、神直人、畑稔彦、渡邊慶子、平井敏孝,金澤秀太朗、中島大理
    • Journal Title

      教育実践総合センター年報

      Volume: 1 Pages: 65-66

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 台湾の緑色学校実践報告の分析による環境教育の学習評価のための長期的なルーブリック開発の試み2017

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部社会科教育研究室編『社会科教育の創造』

      Volume: 24 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 台湾における環境教育の特色についての研究2017

    • Author(s)
      王瑜
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部社会科教育研究室編『社会科教育の創造』

      Volume: 24 Pages: 11-20

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 台湾の緑色学校ー新北市の事例を中心に―2016

    • Author(s)
      王瑜,岸本実
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部社会科教育研究室紀要

      Volume: 23 Pages: 11-20

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 循環型社会について考える教材とルーブリックの開発2015

    • Author(s)
      岸本実
    • Journal Title

      社会科教育の創造

      Volume: 22 Pages: 1-8

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後学校教育における政治的主体形成の歴史的検討 2.子どもの意見表明の観点から2018

    • Author(s)
      岸本実
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi