• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a supervision system for elementary school teachers involved in science classes

Research Project

Project/Area Number 26381287
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

Kuroda Atsushi  関東学院大学, 教育学部, 教授 (10636393)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森本 信也  横浜国立大学, 教育学部, 名誉教授 (90110733)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords理科授業 / 教師教育 / 教授行動 / 談話分析 / 教室談話 / 授業研究 / コンサルテーション / 対話 / 科学概念 / 概念構築 / スーパービジョン
Outline of Final Research Achievements

A classroom discourse analysis was conducted for science class, and the teaching, leaning and evaluation sides of teaching behaviors that attempt to have children construct science concepts were clarified. A science teaching guide was created, based on that analysis. A supervision system was constructed at the school that cooperated in this research, and consultation was conducted, utilizing the teaching guide. Teachers' teaching techniques and degrees of proficiency were clarified by recording and analyzing the change in their perception of their teaching behaviors and the change in their classroom practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

青少年の理科離れは、喫緊の教育課題である。この課題解決の一方策として対話的な理科授業は有用である。子どもが、教師と対話を行い、実験・観察から得られた結果を、さらに、教師や友達と対話しながら思考し、問題解決を図るという理科学習の実現は、子どもが、意欲的に目的意識をもちながら思考・表現させることを目標とする。その為には、授業において対話活動をコーディネートできる技術をもつ教師の育成が急務となる。本研究で作成した教授ガイドは、その指針となることが確認できた。また、ガイドを用いたスーパービジョンシステムが教師の力量を向上させることも確認できた。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(11 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 現代的課題「深い学び」を実現する理科授業デザインの基本的な原理2018

    • Author(s)
      黒田篤志・野原博人・森本信也
    • Journal Title

      関東学院大学人間環境学会紀要

      Volume: 29 Pages: 25-41

    • NAID

      40021739889

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業における子どもの相互アプロプリエーションの内実に関する研究2018

    • Author(s)
      黒田篤志・長沼武志・森本信也
    • Journal Title

      関東学院大学人間環境学会紀要

      Volume: 30 Pages: 7-19

    • NAID

      120006629648

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学びを深める対話的な理科授業デザインとその評価2018

    • Author(s)
      黒田篤志・野原博人・森本信也
    • Journal Title

      関東学院大学人間環境学会紀要

      Volume: 30 Pages: 21-37

    • NAID

      120006629650

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] The classroom discourse analysis on the change of teaching actions in a dialogue-based lessons of science2016

    • Author(s)
      黒田篤志・森本信也
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 97-110

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.39.1_97

    • NAID

      130005292317

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 科学概念構築を図る理科ノートづくりの意義2015

    • Author(s)
      黒田篤志
    • Journal Title

      日本理科教育学会編・理科の教育

      Volume: 755 Pages: 5-8

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話的な理科授業における足場づくりの機能の分析-教室談話からの分析-2015

    • Author(s)
      黒田篤志・森本信也
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 37 Pages: 25-36

    • NAID

      130007790654

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Book] 深い理解を生み出す理科授業とその評価2018

    • Author(s)
      黒田篤志・森本信也
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学校図書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新訂 平成29年版学習指導要領対応 理科教育入門書2018

    • Author(s)
      松森 靖夫、森本 信也
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491034881
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 小学校 理科教育法2018

    • Author(s)
      森本信也、森藤義孝
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767921105
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 理科授業をデザインする理論とその展開2017

    • Author(s)
      森本 信也
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491033303
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 理科授業をデザインする理論とその展開 自律的に学ぶ子どもを育てる2017

    • Author(s)
      森本信也他
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi