• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

New Class Design of Childcare Content Expression in Cross Curriculum for Students of Nursery Teachers Training Course

Research Project

Project/Area Number 26381297
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto Koka Women's University (2015-2016)
Kyoto Koka Women's University Junior College (2014)

Principal Investigator

CHIHARA Emi  京都光華女子大学, こども教育学部, 教授 (90217240)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長谷 美帆 (下口美帆 / 長谷 美帆(下口美帆))  京都光華女子大学, こども教育学部, 准教授 (00582165)
田中 慈子  京都光華女子大学, こども教育学部, 講師 (00710378)
鍋島 惠美  京都光華女子大学, こども教育学部, 教授 (70723451)
和田 幸子  京都光華女子大学, こども教育学部, 准教授 (40596615)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2014: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords保育内容「表現」 / 総合表現 / クロスカリキュラム / 保育者養成 / 表現領域 / 感性 / 「表現」領域
Outline of Final Research Achievements

It is important for the students of childcare training course to foster the sensitivity and creativity of Childcare Content Expression. A pilot class of Childcare Content Expression using cross curriculum was newly designed and tested in nursery teachers training course. The students could experience various artistic expressions including physical exercises in mutually related manners. They recognized the importance and variety of non verbal expressions. They were also more motivated to learn various types of Childcare Content Expression and try their ideas in learning processes. The new curriculum must be arranged both to assist acquiring basic expression skills in each subject, and to understand how to combine different expression factors in daily childcare activities. The teachers specialized in each subject must have preliminary meetings to mutually understand characteristics and differences before designing class contents in cross curriculum.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(10 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 保育総合表現のこころみ―絵本『ぱぴぷぺぽ』を題材にしたグループ活動の考察―2016

    • Author(s)
      和田幸子
    • Journal Title

      関西楽理研究

      Volume: 33巻 Pages: 165-183

    • NAID

      40021044793

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 保育者に求められる「感性」を育む授業の試み―擬音語・擬態語の表現に注目してー2016

    • Author(s)
      鍋島惠美
    • Journal Title

      京都光華女子大学研究紀要

      Volume: 第54号 Pages: 209-226

    • NAID

      120005952846

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アンケート調査からみた保育者養成校における総合的な表現活動に関する授業の状況2016

    • Author(s)
      智原江美、鍋島惠美、和田幸子、田中慈子
    • Journal Title

      京都光華女子大学研究紀要

      Volume: 第54号 Pages: 197-208

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 幼稚園・保育所における表現領域の活動に対応した保育者養成のあり方―京都府南部の幼稚園・保育所へのアンケート調査からの検討―2015

    • Author(s)
      智原江美・鍋島恵美・和田幸子・下口美帆・田中慈子
    • Journal Title

      京都光華女子大学研究紀要

      Volume: 第53号 Pages: 119-134

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育者養成における領域「表現」へのクロスカリキュラム導入に関する検討2017

    • Author(s)
      智原江美、鍋島惠美、和田幸子、田中慈子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      川崎医療福祉大学
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成校における総合的な表現活動の実態を問う―養成校を対象としたアンケート調査に着目して―2016

    • Author(s)
      智原江美、鍋島惠美、和田幸子、田中慈子
    • Organizer
      保育士養成協議会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      いわて県民情報交流センター
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] クロスカリキュラムを用いた保育内容「表現」の授業開発2016

    • Author(s)
      智原江美、鍋島惠美、和田幸子、田中慈子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report
  • [Presentation] クロスカリキュラムを用いた保育内容「表現」の授業展開に関する試案2015

    • Author(s)
      智原江美・鍋島恵美・和田幸子・田中慈子
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第54回研究大会
    • Place of Presentation
      レイトン札幌
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園・保育所における表現領域の活動と保育者の専門性2015

    • Author(s)
      智原江美・鍋島恵美・和田幸子・下口美帆・田中慈子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09 – 2015-05-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園・保育所における表現領域の活動と保育者の専門性2015

    • Author(s)
      智原江美・鍋島恵美・和田幸子・下口美帆・田中慈子
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女子大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi